20 nov 2008, 09:01
Af nye teknologier: Jeg tror at hhv. SED og FED udkommer, og at OLED vil begynde at titte frem på markedet. Men priserne for det hele vil blive noget over hvad vi kender nu. Det samme vil kvaliteten forhåbentlig også.
Vi vil få flere LED-baserede skærme at se (fremfor CCFL og WG-CCFL), og det er langt mere interessant for TV-købere lige nu, synes jeg. Det vil give bedre farvepræcision, højere kontrast og lavere strømforbrug samt længere levetid på baggrundsbelysningen. Og mindre kalibreringshelvede løbende.
Diverse kredsløb forbedres også løbende, og 100Hz er ved at vinde mere indpas for et mere flydende billede. Nogen kan så ikke så godt lide 100Hz, men hos de fleste kan featuren vist slås fra...
10bit-farvepræcision er også ved at komme frem i de dyrere skærme, men allerede her fra foråret 2008 kom det ned i mellemklasserne. Vi får mere at se til dette i 2009.
Så kort opsummering:
- Højere kontrast
- Bedre farvepræcision og -gengivelse
- 100 Hz motionflow
- Længere levetid på baggrundsbelysning
- Måske fladskærme med indbygget Blu-Ray afspiller?
- Introduktion af nye teknologier som FED, SED og OLED (ok, OLED har været fremme i mobiler noget tid, og Sonys 11" TV, men det kan næppe kaldes "udbredt")
Om du skal slå til nu eller vente, er det evige spørgsmål. Du kan jo altid vente på noget bedre. I 2010 ser ovenstående liste sikkert meget ligesådan ud, og i 2011 kan du sikkert skrive "OLED bliver betalelige" på. Og i 2012 kan vi skrive "OLED holder meget længere tid" (forbedring af henfaldstiden) og så videre...
Nåja, og så har jeg sprunget plasma over - de bliver jo også bedre og bedre med tiden, og især Pioneer og Panasonic gør et fortrinligt stykke arbejde oppe i 46" og opefter, hvor LCD'erne ikke kan følge med. Omkring 40-42" er mere en gråzone, men der hælder jeg nu stadigvæk til LCD'erne fordi jeg bare er en LCD-kind-of-guy...
Jakob Dam
TV: Sony KDL-46W4220
Monitors: HP LP2475w & LG L2010T & Acer 19" skodskærm
www.fotostart.dk