Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvordan kommer 2009 til at se ud i fjernsynets tegn?

skal man slå til nu eller skal man vente...?

tror i fjernsynene bliver så meget bedre i 2009 at man skal vente på de udkommer der eller købe et nu?

dette er jo kun gæt men hvis nogen har hørt om nogle spændende nyheder der kommer ud i det nye år (eller senere i det her år) må i også gerne dele dem...
Brugeravatar
Af jakobdam
Af nye teknologier: Jeg tror at hhv. SED og FED udkommer, og at OLED vil begynde at titte frem på markedet. Men priserne for det hele vil blive noget over hvad vi kender nu. Det samme vil kvaliteten forhåbentlig også.

Vi vil få flere LED-baserede skærme at se (fremfor CCFL og WG-CCFL), og det er langt mere interessant for TV-købere lige nu, synes jeg. Det vil give bedre farvepræcision, højere kontrast og lavere strømforbrug samt længere levetid på baggrundsbelysningen. Og mindre kalibreringshelvede løbende.

Diverse kredsløb forbedres også løbende, og 100Hz er ved at vinde mere indpas for et mere flydende billede. Nogen kan så ikke så godt lide 100Hz, men hos de fleste kan featuren vist slås fra...

10bit-farvepræcision er også ved at komme frem i de dyrere skærme, men allerede her fra foråret 2008 kom det ned i mellemklasserne. Vi får mere at se til dette i 2009.

Så kort opsummering:
- Højere kontrast
- Bedre farvepræcision og -gengivelse
- 100 Hz motionflow
- Længere levetid på baggrundsbelysning
- Måske fladskærme med indbygget Blu-Ray afspiller?
- Introduktion af nye teknologier som FED, SED og OLED (ok, OLED har været fremme i mobiler noget tid, og Sonys 11" TV, men det kan næppe kaldes "udbredt")

Om du skal slå til nu eller vente, er det evige spørgsmål. Du kan jo altid vente på noget bedre. I 2010 ser ovenstående liste sikkert meget ligesådan ud, og i 2011 kan du sikkert skrive "OLED bliver betalelige" på. Og i 2012 kan vi skrive "OLED holder meget længere tid" (forbedring af henfaldstiden) og så videre...

Nåja, og så har jeg sprunget plasma over - de bliver jo også bedre og bedre med tiden, og især Pioneer og Panasonic gør et fortrinligt stykke arbejde oppe i 46" og opefter, hvor LCD'erne ikke kan følge med. Omkring 40-42" er mere en gråzone, men der hælder jeg nu stadigvæk til LCD'erne fordi jeg bare er en LCD-kind-of-guy...
Af Thor-thor
Tja Som Jacob skriver er der jo ikke nogen revolutioner på trapperne. Der sker hele tiden en udvikling med bedre, tyndere, større skærme etc etc. Så du kan hele tiden vente på det sidste nye.

En af de ting der kunne få mig til at overveje at vente er, såfremt du modtager dit tvsignal via egen antenne. Her kunne jeg godt tænke mig at DVB-T Mpeg4 udvalget blev noget større end i dag, fordi jeg gerne vil undvære end ekstra boks. (Men med en ekstrern boks er dette jo ikke et problem)

Så ingen revolutioner i vente. Så svaret er vel at man skal vente indtil man selv mener at det er tid/ikke kan vente mere :) !
Senest rettet af Thor-thor 20 nov 2008, 14:00, rettet i alt 1 gang.
Af lennon
Enig. Små forbedringer i billedet. Men masser af hokus pokus mht tunere,ambiligt,design og alt muligt, der desværre ikke har noget med billedet at gøre.
Drømmer selv om at producenterne ville tilbyde en highend monitor helt uden tuner :p
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Var der nogen der sagde Pioneer KRP500M?
Af hansen91
jakobdam skrev:Om du skal slå til nu eller vente, er det evige spørgsmål. Du kan jo altid vente på noget bedre. I 2010 ser ovenstående liste sikkert meget ligesådan ud, og i 2011 kan du sikkert skrive "OLED bliver betalelige" på. Og i 2012 kan vi skrive "OLED holder meget længere tid" (forbedring af henfaldstiden) og så videre...
ja det er jo præcis det... det stopper aldrig... :D og man kan jo alligevel aldrig have det bedste i mere end et par måneder... :P må lige se på det :D
Af Kratz
yakken skrev:Var der nogen der sagde Pioneer KRP500M?
Yakken, du kan da ikke bare slynge sådan et citat afsted! Nu bliver vi jo nysgerrige ;)
Af lennon
yakken skrev:Var der nogen der sagde Pioneer KRP500M?
Yes sir .
Så gerne det blev en trend for at tilgodese kunder der gerne selv vil stykke setuppet sammen m ekstern tuner,scaler,lyd - og monitor . Tror dog,at producenterne nærmere tvinges ud i Pioneers løsning for at gøre TV´et så tyndt og designmæssigt tiltrækkende som muligt.
Men Panasonic kommer også lige nu på banen med en monitor TH-50PF11EK - uhmmm !

Så mangler vi lige nogle LCD alternativer
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Kratz skrev:Yakken, du kan da ikke bare slynge sådan et citat afsted! Nu bliver vi jo nysgerrige ;)
Det er jo ikke en ny model. KRP serien har været tilgængelig et stykke tid. Den kan også findes på Pioneers hjemmeside (hvis man altså kan finde forbi deres Kuro-reklame...).
Af Kratz
Ved godt modellen allerede er på markedet. Tror bare ikke lige jeg forstod din kommentar...

Men nu kan jeg se sammenhængen. Det var en kommentar til muligheden for at sætte et TV op mere eller mindre som man gerne vil have det.