Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JSV
Nu kommer den igen... Hvilken 46" skærm skal jeg gå efter?

Jeg har de her i tankerne:

Sony W4500
Sony X4500
Samsung LE46a966

Er der andre mulige emner jeg har overset? Den må ikke være større end 46" da det er maks størrelse som chefen har bestemt :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvad skal TVet bruges til?
Hvilke krav har du til TVet (og hvorfor)?
Af SurfBoy
JSV skrev:Nu kommer den igen... Hvilken 46" skærm skal jeg gå efter?

Jeg har de her i tankerne:

Sony W4500
Sony X4500
Samsung LE46a966

Er der andre mulige emner jeg har overset? Den må ikke være større end 46" da det er maks størrelse som chefen har bestemt :D
Hvis du/I har råd til et Samsung LE46a966 må I (sgu') godt nok ha' pungen iorden (WOW!) , det var lige sådan et jeg selv gerne ville have (Yeah ! in my dreams!) hvis jeg havde penge og plads (jeg ku' lige få mit 40" klemt ind).
Andre har en anden mening men for mig er den helt klar, hvis chefen har sagt OK til Samsung LE46a966 så er det det at I skal købe . Husk blot at det skal være en Nordisk model (der ender på XXE) så at i får "prestige Service og fuld Samsung Nordic support !
Eneste negative , jeg har læst denne tråd hvor nogle klager over at de ikke kan få lov at sortere de digitale kanaler på nogle modeller, jeg ved ikke om det også gælder Samsung LE46a966, I kan ringe og spørge Samsung (70 70 19 70 , hverdage mellem 8 og 18 ) , men uanset - det BURDE ikke være noget som Samsung skulle kunne knibe sig uden om at fikse - alt andet ville være urimeligt (hjælp dem evt. ved at klage rette sted hvis de ikke kan finde ud af det af dem selv) !

M.v.h.

SurfBoy
Af lennon
Jamen,hvis du går efter rå billedkvalitet på signaler fra analog tv - digital tv-dvd-br, er Panasonic PZ 80/85 både billigere og bedre
Brugeravatar
Af azrael
Samsungs nordiske modeller er mærket med "XEE". Anyway, jeg ville ligeledes til enhver tid foretrække et Panasonic plasma eller, hvis der er penge til lidt mere, et Pioneer plasma. Hvis vi alligevel bevæger os i prisregionen over 20000 kroner, så bør man sigte efter et Pioneer LX5090(H). Man bliver ikke skuffet! :)
Af SurfBoy
azrael skrev:Samsungs nordiske modeller er mærket med "XEE"
NEJ !!!
Samsungs nordiske modeller er mærket med "XXE" . (iøvrigt PDF dokumentet jeg har linket til ovenover er bare ikke blevet rettet af Samsung - for der skriver de nemlig også fejlagtigt XEE istedet for XXE - med mindre at de har rettet det fornyligt) , XEE var "nomenklaturen" for den foregående generation ;)
Du er bagefter , ring og spørg Samsung hvis du ikke tror mig eller endnu nemmere du kan bare se i addresse feltet på det link der komer i din browser når du går ind og checker Samsung LE46A966D1WXXE ' s egenskaber .

Og selvfølgeligt foretrækker du Plasma , hvem gør ikke det her-omkring ? ;)
Brugeravatar
Af kthomsen
SurfBoy skrev: Og selvfølgeligt foretrækker du Plasma , hvem gør ikke det her-omkring ? ;)
Der er nok en grund!
Af SurfBoy
kthomsen skrev:
SurfBoy skrev: Og selvfølgeligt foretrækker du Plasma , hvem gør ikke det her-omkring ? ;)
Der er nok en grund!
Ja - det siger de alle sammen......... (at de har en grund)
Men som jeg har skrevet i 2 andre tråde (det begynder at blive lidt trivielt, det her - for os alle sammen) så er det også til dels en troes sag.......(hvad man mener er mest vigtigt, hvad man syntes tjener folk bedst, hvad man sætter højest, hvad man mener der er bedst for fremtiden, os.v. , o.s.v. , o.s.v. , o.s.v. )
Brugeravatar
Af kthomsen
SurfBoy skrev:
kthomsen skrev:
Der er nok en grund!
Ja - det siger de alle sammen......... (at de har en grund)
Men som jeg har skrevet i 2 andre tråde (det begynder at blive lidt trivielt, det her - for os alle sammen) så er det også til dels en troes sag.......(hvad man mener er mest vigtigt, hvad man syntes tjener folk bedst, hvad man sætter højest, hvad man mener der er bedst for fremtiden, os.v. , o.s.v. , o.s.v. , o.s.v. )
Ja, nu har jeg selv tjekket en del plasma og lcd igennem inden jeg besluttede mig til plasma. Jeg ville have nyt fordi jeg var træt af mit 20K LG LCD og sort nuancer.
Jeg tjekkede på danske, norske, svenske, tyske, østrigske, britiske og amerikanske sites for at se tests og anbefalinger fra menig mand og "eksperter". Kørte rundt til ca. 10 forskellige butikker for at se forskellige tv i aktion med forskellige ting tilsluttet. Og hvad endte jeg op med? Panasonic som bliver anbefalet herinde.

Tænk hvor kunne jeg have sparet meget krudt hvis jeg bare havde turde stole på, hvad de fleste herinde fortæller er et fandens godt tv til prisen og prisklassen over.

Er det så underligt at jeg føler det er min pligt at fortælle det videre?

Ja, LG laver et godt tv, samsung også, men du får altså mere for pengene hos Panasonic hvis man ikke kun kigger på design.
Af SurfBoy
kthomsen skrev:Ja, nu har jeg selv tjekket en del plasma og lcd igennem inden jeg besluttede mig til plasma. Jeg ville have nyt fordi jeg var træt af mit 20K LG LCD og sort nuancer.
Jeg tjekkede på danske, norske, svenske, tyske, østrigske, britiske og amerikanske sites for at se tests og anbefalinger fra menig mand og "eksperter". Kørte rundt til ca. 10 forskellige butikker for at se forskellige tv i aktion med forskellige ting tilsluttet. Og hvad endte jeg op med? Panasonic som bliver anbefalet herinde.

Tænk hvor kunne jeg have sparet meget krudt hvis jeg bare havde turde stole på, hvad de fleste herinde fortæller er et fandens godt tv til prisen og prisklassen over.

Er det så underligt at jeg føler det er min pligt at fortælle det videre?

Ja, LG laver et godt tv, samsung også, men du får altså mere for pengene hos Panasonic hvis man ikke kun kigger på design.
Godt gået ! For en gang skyld et medlem af "Plasma kulten" ;) :D (have a little humor man) der ikke hidser sig op når han skal brænde for sin sag og som svarer pænt og afbalanceret !
En fornøjelse at læse !!!!
Men undskyld , "kthomsen" , jeg orker simpelthen bare ikke flere diskussioner om alt det her , og endeløse forklaringer frem og tilbage .
Så selv om du er både flink, velafbalanceret og rar i din måde at føre dig frem på - især taget i betragtning at du er medlem af stedet's "Plasma kult" ;) :D
Så vil jeg alligevel takke nej til at skulle tage en omgang mere af det her.
Udbred dit budskab i fred "broder Plasma" og måtte den store "Plasma ånd" være med eder ! ;)

Fred være med eder

SurfBoy
Af JSV
yakken skrev:Hvad skal TVet bruges til?
Hvilke krav har du til TVet (og hvorfor)?
Tak for de mange gode input.

Tv'et skal primært bruges til analogt fjernsynskigning - men jeg kommer nok ikke uden om en del DVD'er og blueray film :p

Jeg har selv kigget meget på pana 80/85, men syntes ikke rigtigt designet falder i min smag. Så skulle det være PZ800. Men den springer fra 42 til 50 tommer. Og da jeg har fået lov til at købe en 46" skal det jo være sådan en :)

Samsungens design syntes jeg er rigtigt fedt. Det er godt nok lidt pebret, men det overlever jeg nok. Er der nogen der har erfaringer med den. Er den de penge værd?

Der er en der nævner pioneer. Men de springer jo også fra 42 - 50" så der er jeg også lidt i en kattepine.

Nu skal det nævnes at fjernsynet kommer til at hænge i en rimelig lys stue med store vinduespartier.
Brugeravatar
Af kthomsen
SurfBoy skrev:Så vil jeg alligevel takke nej til at skulle tage en omgang mere af det her.
Udbred dit budskab i fred "broder Plasma" og måtte den store "Plasma ånd" være med eder ! ;)

Fred være med eder

SurfBoy
Jamen jeg vil til hver tid udbrede mit budskab om det er LCD eller Plasma for tiden, søster LCD. ;)
Det er der heldigvis ingen der kan stoppe mig i.
Men nu er jeg nysgerrig, hvor mange steder har du tjekket, læst og kigget inden du besluttede dig for at Samsung LCD var bedst i dit sind? For jeg synes det eneste du er fortaler for er Samsungs skærme. haha ;)
Af Holm86
Jeg kan ikke forstå du overvejer både W4500 og X4500 .... Hvis du har råd til X4500 så ville jeg da klart vælge den. Aner dog ikke hvornår den udkommer???

Men jeg køber nok selv Samsungs LCD tv inden for kort tid kan bare ikke beslutte mig om 9-serien er de ekstra penge værd i forhold til 7-eren ....
Af SurfBoy
JSV skrev:Samsungens design syntes jeg er rigtigt fedt. Det er godt nok lidt pebret, men det overlever jeg nok. Er der nogen der har erfaringer med den. Er den de penge værd?.
Jeg har kun erfaringer med mit eget LE40A656 .
Som jeg har skrevet andet steds så tror jeg at det at se på fjernsyn er relativt subjektivt, og jeg tror også at det kommer meget an på hvad man hæfter sig ved.
Jeg siger ikke at hvert mærke har sine styrker og sine svagheder, for det kender jeg ikke nok til TV generelt til at kunne sige. Jeg ved at visse (billige) mærker som oftest overhovedet ikke er værd at købe af enten den ene eller anden årsag og jeg tror at mange mærker har hver sine styrker og sine svagheder, visse måske flere styrker og visse måske flere svagheder.
Når alt kommer til alt handler det jo i sidste ende om hvordan at du og "chefen" har det med det fjernsyn og det billede som at I kommer til at sidde og kigge på . Jeg tror at det er lidt lige som at diskutere biler og bilmærker......

Jeg syntes at mit Samsung LE40A656 har et flot billede, bevares jeg har ikke extrem erfaring, men jeg syntes at billedet er flot og skarpt og piner enhver detalje ud af det billede som man pumper ind i det - jeg er temmelig tilfreds med billedet - men det er jo også kun mig der skal kigge på det ;) - know what I mean ? ;)
Jeg syntes at lyden på apparatet er acceptabel men ikke imponerende. Det forklarede jeg en mand fra Samsung - det værdsatte han ikke at få afvide.... ;) Nåh! - jeg vandrede så ned en dag og snakkede med en fyr i en forretning jeg før har "vekslet meninger med" og spurgte ham om hvad han syntes om lyden på hvad jeg havde peget på (sjovt nok pegede jeg på LE40A656 ;) ) han gav udtryk for nogenlunde samme mening som jeg - men tilføjede så mærkeligt nok i samme åndedrag at det var mere eller mindre generelt for de store fladskærme - og trak så også LG (tror jeg det var) frem og forklarede at de på nogle modeller havde haft et samarbejde med "Mark Levinson" hvilket tilsyneladende skulle have gjort en forskel.....
Og her gik jeg så og troede at hvis man placerede et STORT fladskærms-TV på bordet så havde man en out-of-the-box hjemme-teater oplevelse - men sådan er det altså ikke. Hvis man vil ha' stor lyd og bulder og brag (og genere sine naboer hvis man bor i lejlighed) så skal man vist nok generelt have en surround forstærker på.
Min mening om Samsung's apparater er at de er flotte at se på (men jeg ville aldrig vælge på udseende alene), har et , taget i betragtning hvad det er, virkeligt godt og skarpt billede, de har en virkelig god "plug & play" installation - hvis man ikke lige har kommet til at trække antenne kablet ud af væggen som jeg havde, og de pynter gevaldigt i stuen.
Deres manual kanal sortering trænger til at blive pudset lidt af (det værdsatte de heller ikke at få afvide.... ;) ) men det er trods alt kun efter installation. Deres apparater er eminente til PC-brug idet at de på D-sub (det 15 polede stik) kan synkronisere 60HZ,70HZ og 75HZ så skal man indstille sin PC så behøver man ikke nogen (anden) monitor.
Og så kører de med en i teorien VIRKELIGT GOD service, i praksis kan det en sjælden gang ske at en i organsitionen skal Kick-startes, men jeg syntes at deres service og holdning fortjener at blive betegnet som over middel.
Alt i alt syntes jeg godt at jeg kan tillade mig at sige at deres apparater er værd at købe ud fra den betragtning at de er (sgu') sikkert lige gode som så meget andet.
Men derudover , når du nævner Samsung LE46A966D1WXXE så får I mulighed for at få nogle af markedet's bedste og mest revulotienerende (når vi taler INDBYGGET i TV) teknologier med i form af "Content Library" (se side 49 i den engelske manual) , "info Live" (se side 56 i den engelske manual) og gode "DLNA" egenskaber. DLNA egenskaberne på denne model gør at I kan i princippet kan sætte et netværk op derhjemme hvor i har en router med en DLNA kompatibel netværks-harddisk tilsluttet eller en DLNA kompatibel router med en USB harddisk sluttet til og I kan så der fra sidde og afspille ikke alene billeder og lyd men også en række af VIDEO filer (se side 40 i den engelske manual) . Manualen omtaler DLNA brug i forbindelse med PC men da DLNA er en udvidelse af UPnP så kan jeg, uden at have afprøvet det, sige at der ikke burde være nogen problemer i at I gemmer jeres media filer fra alle hjemmets computere på/via ovennævnte DLNA kompatible udstyr og I burde så kunne bruge det fra fjernsynet uden at computerne er tændt når blot at at et sæt DLNA kompatibel router/harddisk er tilsluttet og tændt (I burde i teorien kunne smække en DLNA kompatibel netværks harddisk direkte på TV'et).
Når jeg skriver burde og i teorien er det fordi at DET SKAL MAN BARE KUNNE GØRE hvis udstyret er DLNA kompatibelt men hvis I vil have en endelig bekræftelse så skal i ha' fat i en hos Samsung's service der virkeligt har noget mellem ørerne eller er expert i teknikken . Det gælder forøvrigt også hvis I skal købe computer udstyr : igen I skal have fat i nogen/een der virkeligt har noget mellem ørerne eller er expert i teknikken (d.v.s. forstår DLNA og DLNA kompatibelt udstyr) .

Det skal lige siges at der altid er begrænsninger hvilke typer af media filer som DLNA kompatible enheder som f.eks. Samsung LE46A966D1WXXE kan afspille , men disse begræsninger vil I kunne se i manualen.

Skulle der være ivrige læsere af denne tråd der ikke har et DLNA kompatibelt fjernsyn , eller hvis fjernsyn nok er DLNA kompatibelt men alligevel ikke kan afspille f.eks. video filer som Samsung LE46A966D1WXXE kan , så fortvivl ikke, man kan meget nemt købe "Media extendere" (IKKE at forveksle med "Media Centre") som kan smækkes på netværk og derefter kobles til TV'et via en eller anden video indgang. Dette D-link produkt er blot et eksempel , der findes andre modeller fra D-link og andre mærker af "media extendere" .

M.v.h.

SurfBoy