Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af SGADK
Hejsa.

Jeg har i dag et LG 55B9 OLED Tv fra 2019, som jeg faktisk er rigtig glad for.

Dog oplever jeg at det er meget langsomt, og især PLEX er nærmest ubrugeligt langsomt.

Det afspiller dog fint indhold, men dog ikke Dolby Vision i PLEX.

Har også en Nvidia Shield, og synes ikke jeg kommer helt i mål med den uden der er sporadiske hak i lyden, og jeg synes også billedet kører lidt mere flydende ved afspilning direkte i PLEX app'en på tv'et, samt med perfekt sync. Dette endda selvom jeg har sat Nvidia Shield til 23,xx hz osv, så det matcher filmens framrate.

Jeg har overvejet LG OLED C9 i 55", og er dog lidt i tvivl, da flere af mine film er med DTS lydspor.

- Vil Plex håndtere dette, selvom det nye C9 ikke understøtter DTS passtrough?
- Vil Plex på tv'et kunne håndtere Dolby Vision?

Jeg har en Sonos ARC Ultra sat til HDMI ARC, så lyden skal igennem tv'et.

Optimalt set ville jo være at købe et C4, men desværre ser de ud til at være udgået fuldstændigt.
Af JornH
Hvad må dit nye TV koste?

Men jeg vil anbefale alt andet end en LG, men det er kun min mening…
Du nævner C9, men det er en model fra 2019, ligesom dit B9. Er det C6, du tænker på?

Jeg har kun tjekket DTS-dekodning, men efter sigende virker DTS-passthrough heller ikke længere på de LG-modeller, der kommer uden DTS-support.

Jeg er lidt overrasket over, at du oplever disse problemer med Nvidia Shield dog, som jeg mener er bedste løsning til afspilning af film lagret lokalt i fuld lydkvalitet. Hvilken årgang er det? Min oplevelse med Plex på diverse TV-skærme er ikke så god – nok bedst på Google TV.

Du kan også overveje Apple TV 4K med Infuse, men vær dog opmærksom på, at DTS-HD MA og Dolby TrueHD kræver at man tilkøber deres licens (via Infuse). Infuse laver ikke passthrough, men dekoder al lyd til PCM. Det virker også med Dolby Atmos, men ikke rippet Atmos (TrueHD) fra Blu-ray skiver.
JornH, hvorfor mener du stadig, at din mening, som er helt og aldeles ubegrundet, er relevant for trådstarter?

PeterD, samme gælder for dig. Din holdning til Samsung kender vi (dit link viser blot endnu en enkelt brugers subjektive holdning, hvor der altid vil være nogle ting, uanset mærke, man mener kunne gøres bedre), men du plejer da ellers at være en særdeles varm fortaler for LG OLED?

Som Rasmus er inde på, er C9 et 7 år gammelt TV fra samme årgang som dit nuværende B9, blot C-serien i stedet for B!

Hvorfor ville et C4 være optimalt for dig? Vi skriver 2026 hvor modellen fra C-serien hedder C6!

Du skriver, at du er rigtig glad for dit TV, og da det ikke umiddelbart ser ud til, du vil opgradere størrelsen, kan jeg ikke rigtig se grunden til dit ønske om nyt TV?

At det indbyggede webOS er blevet langsomt, er meget normalt, efterhånden som det fyldes med midlertidige filer og andet, som fylder unødvendigt i hukommelsen.
Det vil højst sandsynligt hjælpe, at prøve med en koldstart, hvor strømmen tages helt fra i et minuts tid, hvorefter man går ind i indstillinger, Pleje eller lignende, finder de apps man bruger mest og sletter cache/data.

Man kan også optimere systemet ved at slå forskellige ting fra i menuen, hvilket burde kunne gøre det mere responsivt, men det smarteste ville nok være, at få indstillet din Shield ordentligt, med mindre det, at kunne afspille Dolby Vision er så vigtigt, at en ny afspiller vil være den bedste løsning.

Med hensyn til Dolby Vision og PLEX, er der mange ting, der skal være opfyldt, før det overhovedet skal kunne lade sig gøre at afspille, blandt andet kan det ikke lade sig gøre med MKV-filer.

Du skriver ikke hvilken model af Nvidia Shield, du har, men Pro-modellen er den eneste, der fungerer med Dolby Vision, og den vil endda ikke kunne afspille Profile 7 FEL, men konverterer det til Profile 8.
Med hensyn til lyd- og billedkvalitet, er det sikkert et spørgsmål om korrekte indstillinger, som kan være ret avancerede, derfor anbefales den som regel kun til de mere nørdede brugere.

Hvis lyden skal gennem TVet, vil du, som skrevet, opleve problemer med hensyn til DTS, hvis dit nye TV ikke understøtter dette, hvilket nye generationer af TV fra LG og flere andre mærker ikke gør.
Af SGADK
Tak for svaret alle sammen, det er selvfølgelig ikke C9, men derimod C5 modellen som er fra sidste år som jeg kigger på, og som ikke har DTS.

Det er den sidste nye Nvidia Shield Pro, og når jeg skal se film, så vælger jeg 23,976Hz, HDR og Dolby Vision aktiveret. (Filmen har samme FPS, hvilket jeg tjekker inden)

Hvis jeg ser film med DTS, så er lyden kanon god, men desværre er der udfald sporadisk. Det er få ms, og kun lige korte udfald. Billedet er OK, men det kører ikke lige så flydende som ved brug af den indbyggede PLEX app på tv'et. Ydermere er lyden ikke 100% i sync, hvilket den er med den indbyggede PLEX app på tv'et. Man kan kun forsinke lyden, men problemet er at lyden af bagud, så det hjælper desværre ikke så meget.

Et andet eksempel jeg også har er Waoo Play, hvilket fungere helt skidt og har lydudfald løbende hvert 5-10 minut, hvis jeg vælger Dolby Digital 5.1. på Nvidia Shield Pro.

Bruger jeg den indbyggede LG app er det ikke tilfældet, men da er det så kun Dolby Digital 2.0.

Passtrough er slået til alle steder, og kan se i min Sonos app er den modtager korrekt lydformat.