Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Medellin
Jeg prøvede at finde en tråd hvor ovenstående emne passede ind. Men da jeg ikke kunne find frem til noget, mente jeg at det fortjente sin egen tråd.

Jeg havde efter flere ugers nørderi på diverse sites, besluttet mig for at købe en Panasonic 37" px70.
Jeg var egentlig sikker på det passede til de behov jeg har.

Hver dag:
-Fílm
-Sport
-og selvfølgelig alm tv programmer
-Internet

-I perioder spiller jeg meget computer (managerspil, strategispil samt actionspil(3d)) og tit i mange timer af gangen.

Det der så stoppede mig mere eller mindre midt i bestillingen, var da en kammerat sagde at det skulle være full hd hvis en 37" skærm skulle bruges som monitor.
Har jeg ikke ret når jeg mener at have læst mig til opløsningen på plasma og lcd ikke kan sammenlignes direkte, eller skal jeg op i en høj opløsning for at opnå god grafik?

Derudover sagde han så at jeg ville få "mærker"(han mente vist burn in) i min skærm. Dette emne er vist diskuteret rigeligt når man snakker om film og tv, så den lader vi ligge.
Men hvis jeg spiller et spil eller surfer på nettet i flere timer, hvor der jo er dele af skærmen der slet ikke ændre sig, hvordan forholder det sig så?

Jeg køber den nye selector(yousee) når den kommer så signalet er digitalt.
Jeg er egentlig ikke i tvivl om at jeg film og tv mæssigt vil have størst gavn af at købe et plasma tv.
Men er ulemperne i forhold til mit behov så store, at jeg bør købe lcd?

Nu har jeg erfaret at der er en åben skyttegravskrig mellem lcd og plasma, men er det muligt at holde en våbenhvile og komme med objektive vurderinger...? ;)
Medellin skrev:Har jeg ikke ret når jeg mener at have læst mig til opløsningen på plasma og lcd ikke kan sammenlignes direkte, eller skal jeg op i en høj opløsning for at opnå god grafik?
Mange plasma-TV har aflange pixels fordi det er historisk set har været svært at lave aflange subpixels med plasma-teknologien. Dvs. at 3 kvadratiske subpixels effektivt giver dig én aflang hel pixel. Hvis et plasma-TV og et LCD TV har samme opløsning og samme tomme størrelse, så har de dog også samme fysiske størrelse af en subpixel, så dér vil der ikke være nogen forskel. Det er kun på skærme hvor der ikke er helt så mange pixels i bredden at du vil opleve dette fænomen.
Medellin skrev:Men hvis jeg spiller et spil eller surfer på nettet i flere timer, hvor der jo er dele af skærmen der slet ikke ændre sig, hvordan forholder det sig så?
Burn-in kan godt forekomme i de situationer, men hvis du passer på TV'et i det første stykke tid, så skulle du være ret godt hjulpet til at undgå burn-in. Mere her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&
Medellin skrev: Men er ulemperne i forhold til mit behov så store, at jeg bør købe lcd?
Der kan argumenteres for at dit PC brug vil kunne have gavn af et fuld HD display, hvilket er billigst med LCD, men der er ikke nogen af de andre brugsformer der lægger op til LCD.
Af Medellin
Jeg tror måske jeg forstod dit svar ang opløsning. Men hvis jeg ender med 37" px70, vil jeg så få en dårlig oplevelse når der skal spilles eller ha problemer med at læse tekst på ca 3.5 meters afstand?

Jeg har læst artiklen igen, og lagde specielt mærke til følgende:

Undlad at lade TV’et være tændt hvis du ikke bruger det
(Det siger næsten sig selv) og lad være med at have DVD’en stående på pause for længe af gangen.

Det er vel i bund og grund det der sker når man er på nettet? Men hvis man nu kører en uge i træk med sne, er man så ovre det problem...?

Jeg er stadig i tvivl om fordele og ulemper, for jeg ser en del film og men hvis plasma mere eller mindre er ubrugeligt som monitor, kunne jeg godt finde på at kigge på alternativer.
Mit indtryk er at der er MANGE herinde der har et 37" px70, er der nogen med erfaringer? Eller bare en der vil ofre sig for sagen og se hvordan kvaliteten er?
Af Peter VTEC
Har selv et 37" PX70, jeg har dog ikke min tilsluttet til min PC men kan fortælle at selv efter en hel aften med dvd film med sorte bjælker og undertekster samme sted på skærmen var der kun en meget lille smule rentention der hvor underteksterne havde været når skærmen skulle vise sort.

Vil tro mit Tv havde kørt ca 50 timer på det tidspunkt og det forsvandt hurtigt igen, jeg købte min plasma skærm med det i hovedet at jeg ikke ville tage hensyn til Burn In og bare "bruge den som jeg har lyst til" og må sige jeg ikke oplever nogen problemer :)