Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ninjaenen
Hej allesammen

Jeg overvejer at investere i den nye Apple Tv 4k, 3.Gen.

Spørgsmålet er, er det det værd ift at jeg pt bruger YouSee boksen til kabel tv og Tv'ets indbyggede apps til streaming. Jeg har en Lg Oled C1 men snart vil investere i en Samsung s95d QD Oled.

Vil billedkvaliteten blive markant bedre hvis jeg bruger Apple Tv end hvis jeg bruger de indbyggede apps og YouSees egen boks?

På forhånd tak 🤗
Brugeravatar
Af Radiomanden
You See Play streamer med bitrater fra 4,5 til 10 Mbit/sec så streaming må være i samme kvalitet uanset hvilken platform der anvendes.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Der vil ikke være nogen forskel ift. YouSee Play streaming. Hvad angår andre apps, så kræves Apple TV 4K til 4K HDR streaming hos visse udbydere, f.eks. F1 TV og DRTV. Hvis du lejer film fra Apple TV appen eller ser Apple TV+, så er det i bedre billedkvalitet (højere bitrate), når Apple TV 4K bruges.

Jeg synes dog, at den primære årsag til at skifte til Apple TV 4K skulle være, at samle det hele i en overordnet bedre brugeroplevelse. Det hele kan styres med samme fjernbetjening.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Alt på samme enhed fås også med Streameren og You See Audio, det er Android enheder. Begge er 4K kompatible.
Af JornH
Jeg vil følge med her, jeg får en Apple TV med 128 GB i næste uge, problemet er bare at få de Apps jeg på min Nokia boks fundet til ATV og især huske passordene. Jeg tror ikke det bliver bedre i kvaliteten med en ATV boks end hvad jeg har på TVet, nånær de App hvor man skal bruge en ATV boks for bedste resultat…
Brugeravatar
Af Radiomanden
Det bliver ikke bedre uanset hvilken enhed der bruges.
Af ninjaenen
Tak allesammen for jeres hjælp. Jeg vælger dog at afvente med Apple Tv.

Off the record. Samsung S95d'eren 77" er købt i dag og får den leveret i næste uge. Det bliver spændende at se billedkvaliteten på den, især med Quantum Tv's indstillinger. Det er en fyr på youtube, hans indstillinger gjorde min C1 10 gange bedre og kan klart anbefale ham. Til en sølle pris på knap 40kr.
Af Beckham
Quantum.....er det ikke ham gutten som er helt "out there"? Mener det var ham som af en eller anden årsag lige pludselig fik en beef med Sony og svinede alle deres produkter til.
Af ninjaenen
Manden er geni. De kan sige hvad som helst om ham, men når man selv har brugt hans indstillinger, så ser man at han ved hvad han taler om. Det er vildt hvor godt hans indstillinger er, det er som om man får en helt ny fjernsyn.

Ift. Sony, eller andre for den sags skyld, så basher han alle dem der ikke kan følge med, uanset mærket, og det sætter jeg pris på, ærlighed over mærke bias.
Af JLPFLD
ninjaenen skrev: 07 mar 2025, 21:24 Det er en fyr på youtube, hans indstillinger gjorde min C1 10 gange bedre og kan klart anbefale ham. Til en sølle pris på knap 40kr.
Arhaha :D :D Den sidste idiot er ikke født endnu ;)
Brugeravatar
Af TBC
ninjaenen skrev: 07 mar 2025, 21:24Vil billedkvaliteten blive markant bedre hvis jeg bruger Apple Tv end hvis jeg bruger de indbyggede apps og YouSees egen boks?
Nej. Tværtimod! Du risikerer det stik modsatte (afhængigt af signalet vi taler om)

Du siger at du "bruger YouSee boksen til kabel tv", så mener du vel også at du gør brug af DVB-c signalet? Uanset om du benytter dit nye TV eller en YouSee boks til brug af DVB-c (ved at tilslutte en af enhederne til antennesignalet), så er det værd at understrege at du får markant bedre billedkvalitet via DVB-c signalet, end du gør med brugen af YouSee smart appen på både dit TV og på et ATV, da bitraterne generelt er lavere den vej.
ninjaenen skrev: 07 mar 2025, 21:24 Off the record. Samsung S95d'eren 77" er købt i dag og får den leveret i næste uge. Det bliver spændende at se billedkvaliteten på den, især med Quantum Tv's indstillinger.
Hvis du har fået et S95D, så vil du heller ikke opnå noget mht billedkvalitet ved at tilslutte et ATV, da Samsung (Sådan er det i hvert fald på mit S92C) framematcher det indhold der afspilles, hvilket i forhold til billedkvaliteten ellers ville være den primære fordel ved et ATV - dvs. på TV der ikke selv matcher frameraten (i sine smartapps).

Så tilkøb af ATV skulle alene være fordi man fortrækker eller ligefrem behøver det ene styresystem over det andet til specifikke tjenester, f.eks. F1 eller Apple TV+ appen. Om det så ligefrem skal belønnes at Apple på sine egne streamingapps reserverer den bedste streamingkvalitet til sine egne enheder mener jeg kan diskuteres. Personligt synes jeg det er noget svineri, og bruger i stedet andre tjenester der ikke diskriminerer på den måde.
ninjaenen skrev: 07 mar 2025, 21:24 [..] Quantum Tv's indstillinger. Det er en fyr på youtube, hans indstillinger gjorde min C1 10 gange bedre og kan klart anbefale ham. Til en sølle pris på knap 40kr.
Jeg kender ikke Quantum Tv men brugte selv en kombination af "TV Calibration with Darko" og en AVSforum tråd med andre kalibratere, der havde kalibreret sig frem til samme settings, dog medtaget flere modes (også game mode). Det BURDE være muligt at søge sig til den slags oplysninger uden at behøve at betale sig til det.
Brugeravatar
Af TBC
Velbekomme.

Jeg er stadig meget tilfreds. Det er mit soveværelse TV, som vi bruger en del, da især kæresten elsker at ligge i elevationssengen og streame eller se mig spille på den gaming-PC vi ofte kører derind ifbm. mere casual gaming titler.

QD-OLED TV'et skulle dog tæmmes i forhold til nogle gyselige out-of-the-box indstillinger, både til HDR (fra en vildt overeksponerende farvelade til en langt mere referencenær, homogen og naturligt udseende statisk tonemapping) og i særdeleshed til SDR, som så direkte ud af helvede til out-of-the-box, endog med en grad af white-crushing. Men jeg fandt nogle gode kalibreringer med ned i retning af 100 nits SDR indstilling - og nogle glimrende statiske HDR instillinger hvor TV virkelig får lov at brilliere til både film/serier og spil. Jeg fik det også til blot 18K, hvilket var (og vel stadig er) en rigtig god pris for 77" QD-OLED. Så det er meget svært at være utilfreds med andet end out-of-the box settings, men det er et pisse-godt Tv når dets indstillinger ellers tæmmes :-)