Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Vinden5000
Hej Flatpanels

Jeg står i den situation, at jeg skal bruge en ny surround reciever til mit hjemmebio setup.
Min nuværende reciever er en Pioneer VSX-527 fra 2012, den har som sådan fungeret fint med mit setup indtil jeg fik mit nye 4k OLED tv i sidste uge . Jeg søger derfor en reciever der understøtter HDR,4k passthrough samt de relevante audio codec og som ville passe til resten af mit setup.

Mit nuværende setup er:
tv: Panasonic GZ960 65" OLED
højtalere:
front: B&W 686s2
center: B&W HTM61 s2
baghøjtalere: B&W 685 s2
subwoofer: SVS PB-1000
streambox: Nvidia Shield TV

budgetmæssigt tænker jeg 2500kr-4000kr. mit brug er primært Film og tv-serier. Det skal siges at den skal fungere godt med Logitech Harmony hub, da resten af mit setup kører med det. :) lad mig høre jeres forslag.
Af Vinden5000
Jeg har overvejet Sony STR-DN1080, som godt nok er prissat til 4500kr lige pt, men jeg har hørt at den ikke fungerer særlig godt med Logitech Harmony Hub, hvilket i så fald er et no-go for mig.
Ellers er der Pioneer vsx-534 til 2500kr,men jeg ved ikke om jeg ville få mere ud af at bruge 1000kr mere på en bedre reciever. Jeg læste også et bruger review på amazon, at den ikke understøtter 4k og HDR samtidig, hvilket lyder underligt.
alternativt har jeg kigget på Yamaha RX-V485, til 3500kr men jeg har ingen erfaring med deres recievere.
Af Vinden5000
jugglerq skrev: 11 aug 2020, 08:07 jeg havde samme (problem) jeg endte med at købe Yamaha RX-V485 netværks surround receiver.
den fungerer bare godt, jeg bruger harmony ultimate med hub uden problemer, den er på tilbud i øjeblikket,
https://tapeconnection.dk/shop/40-surro ... a-rx-v485/
Havde du problem med Sony'en ?
Jeg har kigget lidt til Denon AVR-X2600H til 4999,- den er godt nok lidt dyrere end jeg havde budgetteret men den har umiddelbart fået gode anmeldelser og har som sådan ingen problemer så vidt jeg kan se.
Problemet er her om man burde vente til september og få den nye Denon AVR-X2700H med HDR10+ (som mit tv også understøtter) og 8k passthrough, den ser ud til at blive prissat til 5200kr hos hifiklubben.
Af jugglerq
Nej det var med min gamle Yamaha, jeg så også på Denon, men prøvede Yamaha`en & endte med at beholde den, jeg kører min ATV 4K, OPPO, igennem den, bruger kun wifi til radio OSV, er super glad for mit køb, over Musiccast Højtaler som bag højtaler.
Af Gromit
Sony STR-DN1080 er en højtprofileret og meget højt rangeret A/V receiver af diverse anmelder verden over.

1080´eren præsterer at levere en fænomenal lyd, som normalt kun kan opleves i 15.000+ klassen, hvilket var årsagen til at jeg købte den. Og jeg nyder den fantastiske lyd hver eneste gang, hvor der virkelig skal fyres op for lyden på fredage og lørdage... :D

...husk, tommelfingerreglen, at højtalere skal koste mellem 1/3 eller halvdelen af ens budget... ;)
...Ellers kan det være ligemeget. En såkaldt Soundbar er en fornærmelse for alle filmentusiaster. !:(

Brugerinterface og fjernbetjeningen af en given A/V receiver i det daglige er ALTID subjektivt, hvor enhver producent ofte døjer med diverse designmæssige tåbeligheder.

At lade sammensætningen, og valget af et givent "eksternt" produkt - eksempelvis Logitech - diktere valget af ens Hi-Fi setup er (i min verden) helt, helt forkert.

Det handler om, at opnå den bedste mulige billed- og lydkvalitet – som enhver har råd til i deres budget…

God jagt. :)
Af Brixen
Jeg har næsten samme problem. En ældre receiver, der ikke har 4K.

Det klarede jeg ved at sætte Apple tv til mit LG OLED tv, og tage lyden ud optisk.
4K Blu-Ray afspilleren har to HDMI udgange - en til billede og en til lyd, så der får jeg rigtig lyd.
Af filmfreak
Har selv Sony 1080 er godt tilfreds . Fik den på tilbud til knap 3000 kr og den fungerer fint sammen med min Harmony Elite. Ved ikke hvad problemet skulle være med Harmony hub og Sony Dn1080 ?
Min Harmony Elite har iøvrigt også en hub.
Af Supergris
Brixen skrev: 11 aug 2020, 17:28 Jeg har næsten samme problem. En ældre receiver, der ikke har 4K.

Det klarede jeg ved at sætte Apple tv til mit LG OLED tv, og tage lyden ud optisk.
4K Blu-Ray afspilleren har to HDMI udgange - en til billede og en til lyd, så der får jeg rigtig lyd.
Det der taler mod den metode, er, Toslink (optisk) ikke understøtter HD-lydformaterne, dermed Atmos i forbindelse med Dolby TrueHD...
Af Vinden5000
Ja præcis, vil helst gerne undgå at bruge ARC.
angående problemet med Sony STR-DN1080, er det den her tråd der skræmmer mig lidt mht funktionaliteten, https://community.sony.co.uk/t5/home-ci ... -p/2400435
men jeg vil give Gromit ret, at lyden absolut er det vigtigste mht reciever valg. og jeg er også villig til at gå på kompromis med funktionalitet i givet fald, hvis
vil 1080'eren give mærkbart bedre lyd i forhold til en fx Yamaha reciever til 3500kr i mit setup med b&w 600 s2 serien og en svs pb-1000 ?
Af Vinden5000
til filmfreak, problemet skulle ligge i at når man skifter input på sonyen skulle der dukke en "home screen" op, men måske er det bare mig der blev for hurtigt skræmt.