Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Først og fremmest, godt nytår allesammen!

Mit gamle ES8005 er blevet for lille. Og så skal jeg købe en julegave til mig selv :-)

Jeg går op i, at jeg får et billede der er bedre end det jeg kommer fra. Og er blevet i tvivl om det billede man får på nye tv modeller vs. det jeg kender til på mit gamle ES8005, som jeg syntes stadig har en flot billede. Jeg har levet med lidt ghosting på mit ES8005, som måske er blevet bedre på nye og større TV modeller?

Men vil - sort niveau, synsvinkler, farver (tænker jeg vil være bedre på QLED) eller generel billedkvalitet være bedre på en 2018 QLED tv, sammenlignet med et ES8005?

Man høre jo nogen gange, at nogle egenskaber faktisk er bedre på ældre TV modeller.

Selvfølgelig er størrelsen fra 40" til 55" vigtig for mig. Men billedekvaliteten på et nyt TV skal også følge med.

Jeg har kikket på disse tv modeller:
OLED: sony AF8 (men er bange for burn in, farver som "dør")
QLED: Samsung Q7FN (god pris 8000kr., gode farver, peak brightness osv.)
QLED: Samsung Q8FN (god pris, men stadig edge LED øv)
- DN modellen er for dør
LED: Samsung NU8008 (men folk siger, at QLED er langt bedre)
QLED: sony ex9005 (er ikke vild med design, fjerbetjening, android)

Pris niveau topper ved 10kilo.

Please help, hvad skal jeg købe?

SLL
Hvad med LG Oled B8 til 7777 kr? Satte et op i sidste uge og den matcher C8 på næsten alle parametere for os almindelig mennesker. De sparede penge kan du gemme til et 65”, når du skal have en ny julegave på et tidspunkt. :)

Har selv et 46es8005 som tv 2 og et LG 55C8 som primært. Du får meget bedre billedekvalitet på OLEDEN og for at ikke nævne 4k og HDR.
Tak for svarene.

OLED har jeg haft i tankerne fra starten, specielt da jeg så Sony's AF8 tilbud til 10k. LG kører også nogle fine <10k tilbud. Med nævnte model(er) har jeg lidt et problem med burn in, design og deres smart tv, hvor jeg syntes Samsung i mange år har shinet på disse punkter. Jeg forstår heller ikke, hvorfor Sony har vinklet AF8 en smule baglængs, hvilke jeg syntes er unødvendigt i forhold til synsvinkler.

Ingen tvivl om, at OLED har fantastiske synsvinkler, og at sort niveau og dimming er helt i top. Men jeg hælder nok lidt til QLED i stedet.

Her tænker Samsung q7fn vs. q8fn. De er nemlig også på tilbud. Tænker selv (nu hvor Samsung'en er edge LED), at der ikke er den store forskel mellem dem rent billedmæssigt?§
Tja, det lyder jo som om du på forhånd har bestemt hvilket TV det skal være, og så er der jo ikke brug for vores (gode) råd. Men som sagt OLED slår let Samsungs Q-modeller i stort set alle discipliner. Og hvis du har 10000,- at gøre godt med, så er Sony AF8 et super valg. Skal det være LED/LCD, så er Samsung Q8DN, eller Sony XF 9005 gode bud. Jeg vil anbefale dig at læse div. test og anmeldelser her på sitet, så du får belyst mulighederne inden køb.?

https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1473926577
Senest rettet af henrik.yde 01 jan 2019, 19:39, rettet i alt 1 gang.
Kan vi ikke kalde en spade en spade og referere til Samsungs modeller som LCD, ligesom alt andet non-OLED? Det er bare marketing-gøgl og bestemt ikke en ny teknologi, som fortjener sin egen kategori at leve i.

Q8FN adskiller sig ikke rigtig fra Q7FN - du skal op i Q8DN før der sker noget. Står valget mellem Q7 og Sony XF90, så ville jeg tage sidstnævnte og få zonestyringen med.