Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har for et par uger siden købt et samsung smart tv af modellen UE55HU7505T UHD-TV. Jeg har koblet fjernsynet til internettet via et netværkskabel. Jeg har dog det problem, at jeg bliver ved med at få en besked i toppen af skærmen om, at netværkskablet frakobles, hvilket efterhånden er temmelig irriterende.

Jeg tænker, det må være noget ustabilt net, der er problemet ?

Eller, at det er de netværkskabler, som er trukket mellem vores router og smart tv'et (via loftet - ca. 20 m - og to netværks-stik), der er problemet ?

Vi har Telenor, som internetudbyder, og de leverer en 10/1 mbits forbindelse, som er den højeste hastighed, de kan levere, da der ikke er mulighed for at sende flere mbits igennem telefonkablerne i vores vej. Telenor har meddelt os, at internetforbindelsen er stabil, og at de leverer 10/1 mbits som lovet.

Som jeg har læst det, kræver samsung smart tv af modellen UE55HU7505TXXE også kun 10 mbits for at fungere.

Ved nogen herinde, hvordan jeg kan løse dette ?

/Morten
Zoega skrev:Jeg har for et par uger siden købt et samsung smart tv af modellen UE55HU7505T UHD-TV. Jeg har koblet fjernsynet til internettet via et netværkskabel. Jeg har dog det problem, at jeg bliver ved med at få en besked i toppen af skærmen om, at netværkskablet frakobles, hvilket efterhånden er temmelig irriterende.

Jeg tænker, det må være noget ustabilt net, der er problemet ?

Eller, at det er de netværkskabler, som er trukket mellem vores router og smart tv'et (via loftet - ca. 20 m - og to netværks-stik), der er problemet ?

Vi har Telenor, som internetudbyder, og de leverer en 10/1 mbits forbindelse, som er den højeste hastighed, de kan levere, da der ikke er mulighed for at sende flere mbits igennem telefonkablerne i vores vej. Telenor har meddelt os, at internetforbindelsen er stabil, og at de leverer 10/1 mbits som lovet.

Som jeg har læst det, kræver samsung smart tv af modellen UE55HU7505TXXE også kun 10 mbits for at fungere.

Ved nogen herinde, hvordan jeg kan løse dette ?

/Morten
Det er korrekt, at Samsung skriver, at forbindelsen skal være på mindst 10 mbps.

Prøv at flytte en pc ind til tv'et, slut netværkskablet, der normalt sluttes til tv'et, til pc'en, og kør en hastighedstest. Så får du konstateret, om det er kabler/stik, der er problematiske.

Hvis Samsungs krav er helt fast (10,00 mbps), og Telenor leverer 10,00 mpbs, så skal der jo ikke andet end en mobiltelefon, der tjekker mail, til, at den resterende hastighed bliver mindre end 10 mbps.

Hvorfor Samsung insisterer på 10 mbps er et godt spørgsmål. Fra tv-apparatet til routeren køres der, hvis kabler osv. er i orden, i princippet 100 mbps.
Lyder mere som om TV'et oplever at kablet fjernes/sættes i igen?
Kan måske skyldes inkompatibilitet imellem LAN porten på TV'et og den router/switch kablet sidder i. TV'et checker jo ikke kontinuerligt båndbredden, men rammes naturligvis af båndbredde problemer ved Netflix, HBO m.m.

Har du prøvet at sætte en switch imellem?
Jeg har præcis samme problem med et Samsung UE65HU7505. Den giver beskeden "Netværkskabel Frakoblet" i toppen af skærmen, hver gang vi tænder tv'et (men ellers ikke). Alle apps i tv'et har internetforbindelse, så det er egentlig kun et irritationsmoment ved opstart. Tv'et er kablet til en 16-ports Netgear 100/1000 unmanaged switch, som er forbundet til vores Yousee kabelmodem (som leverer 60/12). Det lader lidt til, at tv'et checker netværksforbindelsen før tv og switch lige har givet hånd (hvis det giver mening?). Men det er irriterende, så det ville være rart med en løsning...
Af donlon
Vores kommer nogle gange med en enkelt fejlmelding, andre gang er det hvert 2-3 minut. Selv om jeg går ind under netværk og bekræfter at der er internetforbindelse og alt er som det skal være, fortsætter denne irriterende "Netværkskabel frakoblet" melding.

Der er jo helt åbenlyst ikke noget galt med forbindelsen eller netværket, så det kan jo kun være en firmware bug, jeg ville dog ønske man havde muligheden for at slå disse oplysninger fra, det samme med optagelser via en harddisk man har sat til TV'et, der kommer konstant oplysninger op på skærmen om at den snart optager, har optaget osv. fuldstændige nyttesløse oplysninger for mig. Der ville en "disable onscreen information" feature være rigtig god :-)
Af donlon
Fordi kablet netværk er hurtigere og mere stabilt, jeg har kablet alt jeg har mulighed for, kun vores smartphones og iPads kører trådløst.
Af Retteren
Mit HU7505 er koblet op med Ethernet kabel til en Linksys E4200 router (10/100/1000), og jeg ser ikke de problemer som OP beskriver.

Det første jeg ville checke er om det er selve kablet ml TV or router som er dårligt.
Af donlon
Problemet er at der er fin internetforbindelse og TV'et får en IP adresse fra routeren, med andre ord, når man lige efter meldingen kommer på skærmen, går ind og tjekker netværket er der ingen problemer med det...for mit vedkommende ihvertfald
Af Retteren
Donlon, det kabel du har nu, er det et patch-kabel (blødt) eller et installations-kabel (semi-stift)? - Patch-kabler har generelt dårligere signal parametre og er anbefalet i standarden til ikke at være længere end 10m*.

Er det et kabel du selv har samlet/sat stik på? - og har du evt mulighed for at teste (evt blot midlertidigt) med et andet/løst kabel?

*) Ethernet standarden forventer dog 2 x 10m patch + 80m installations kabel, så rene 20m patch kabel burde være riiiigeligt godt.
Af donlon
Det er et købt patchkabel på 3 meter, det samme bruger jeg på på min soundbar uden problemer. Det underlige er at det ikke kommer op med den fejlmelding hele tiden, nogle gange kommer den tit andre gange kan der gå dage i mellem.

Men hvis andre har samme problem, er en kabeldefekt jo også nærmest udelukket, specielt når der ikke er problemer når jeg går ind i TV'ets menu og tjekker netværket