Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sus
Hej til jer der ude.

Ja nu kan min store gl. kasse vist ikke klare den længere, ca. 5 kanaler er der vist tilbage at kikke på :( Tv idag er jo en ret kedelig og forældet historie må man sige, men nu er der endelig kommet en interessant kanal der hedder TV2FRI og den kunne jeg jo godt tænke mig at kikke lidt på O_O Men det er jo også en digital kanal... sååå må vist bide i det sure Tv og se at få skiftet de 2½ tons ud med en lidt lighter version, der både kan forstå HD og HDMI sprog. (Surt at man selv skal betale for noget man ikke selv har valgt, hvad var der mon i vejen med analog.. humm.

Nå...jeg håber der er nogle kloge smukke hoveder der ude der kan hjælpe mig i min nød, da jeg INTET ved om de flade... :s Nyt skal der til men hvad! Jeg har Yousee og ønsker et 46 t. TV med et godt billede og ikke mindst god lyd. Jeg har hørt at mange nye Tv har elendig lyd. Og da jeg ikke bryder mig om "Surround sound" eller flere højtalere end dem jeg har i forvejen til mit musikanlæg, et gl. men fantastisk "SONY HI FI COMPONENT SYSTEM CMT-CPX1" hvor til der høre et par fantastiske højtalere (SS-CPX1) som jeg jo meget gerne vil beholde og evt. tilslutte hvis muligt, er det det??? :o hvis lyden i Tv,et altså er dårlig. Det skal samtidig også være meget nemt at betjene og indstille, da jeg pludselig får det meget dårligt hvis jeg skal gennemgå 107 siders brugsanvisning før jeg kan få skidtet til at virke ;;)
Har hørt anbefalinger fra en butik, at LG Smart Tv vedr. betjening via skærmen skulle være nemt ???

Suk... og knus og tak til jer alle for jeres tid og og forhåbentligt hjælpende råd. (B

Sus
Af LPH
Hej Sus

Dit emne skulle måske havde været i "tv" sektionen :)

Det vil hjælpe ´rigtig meget hvis du kunne komme med et budget og evt andre ønsker. Er design/farve vigtigt, har du en præference omkring LED/Plasma,

Ja, lyden er ikke fantastisk i fladskærms tv, men ser du alm tv så er de okay, men ser du film hvor lyden bliver skruet lidt op, ja så det skidt. Ud fra manualen til dit lille anlæg, så ser jeg ingen lyd indgang som kunne være brugbart fra dit kommende TV, men måske en mere kyndig kan kommer nærmere ind på det.

Jeg selv kigger på et Samsung 46F8005 som har en lille subwoofer indbygget som skulle hjælpe på lyden i daglig brug, men det koster omkring 10.000.
Af jones31
LPH skrev:Hej Sus

Dit emne skulle måske havde været i "tv" sektionen :)

Det vil hjælpe ´rigtig meget hvis du kunne komme med et budget og evt andre ønsker. Er design/farve vigtigt, har du en præference omkring LED/Plasma,

Ja, lyden er ikke fantastisk i fladskærms tv, men ser du alm tv så er de okay, men ser du film hvor lyden bliver skruet lidt op, ja så det skidt. Ud fra manualen til dit lille anlæg, så ser jeg ingen lyd indgang som kunne være brugbart fra dit kommende TV, men måske en mere kyndig kan kommer nærmere ind på det.

Jeg selv kigger på et Samsung 46F8005 som har en lille subwoofer indbygget som skulle hjælpe på lyden i daglig brug, men det koster omkring 10.000.
Det har LG fra 660 serien op efter og Philips 6 serie opefter også. Plus f8005 koster 9499,- :-)
Af Sus
Hej alle :) Svare jer lige tilbage her.

Jeg har læst "Køberguide" med anmeldelser her på side, men synes ikke jeg blev stort kloger af det :( så derfor denne mail om HJÆLP

Ups, jeg troede jeg var i Tv sektionen "Tv og Monitor" hvad er nu forøvrigt en Monitor for en fyr :o er det noget ekstra man skal have, og købe ved siden af ?

Vedr. Led eller Plasma, så aner jeg intet om hvad der er bedst eller for den sags skyld forskellen, og det er heller ikke vigtigt for mig. Vedr. prisen vil jeg jo helst give mindst muligt, men det er ikke det vigtigste. Det vigtigste for mig er et godt billede og lyd samt at det er nemt at betjene.
Jeg skal nok lige nævne at jeg ikke skal bruge hverken Blu Ray eller 3D, men det lyder da godt at der er nogen Tv hvor de har taget højde for lyden ved at indbygge en
subwoofer.
Jeg kan måske godt se det smart i at det er indbygget "Smart Tv" men bruger man det mon ???

Egentligt behøver jeg måske ikke den nyeste model, en ældre kan måske gøre det hvis muligt.

Er der for øvrigt nogen der ved hvordan man ser hvilken årgang TV,ene er fra ? Forks. Samsung har nogen der serier der starter med 7 og 8 og Lg 6. Jeg synes det er dybt forvirende da der ikke står noget årstal ;) og laver hvert firma mere end et nyt Tv pr år ?
og kan man overhovedt købe modeller fra tidligere år?

Ps. er denne tåd flyttet til TV?

Tak igen for svar (B

.
Brugeravatar
Af edinger
Det ER netop væsentligt, om vi taler LCD eller plasma. Tilsvarende er "et godt billede" ofte er en subjektiv størrelse. Medmindre man taler om branchestandarden. Og det gør man i sagens natur ikke, når man er nybegynder og end ikke kender til begrebet "branchestandard".

Ligesom det er svært at anbefale en bil til en person, som ikke har gjort sig klart, om det skal være en firehjulstrækker, en cabriolet, en Smartcar eller en limousine, er det svært at anbefale en skærm, når end ikke de helt basale forudsætninger er til stede.

Der vil blive skudt til højre og venstre, og du vil ikke have en kinamands chance for at vurdere forslagenes validitet.
Af LPH
Hej igen

Det er ikke nemt, at vejlede dig uden retningslinjer, pris loft eller ønsker :) "Bedst muligt - uden at koste noget" virker sjældent og elektronik er ingen undtagelse, der skal være et kompromis enten det ene eller det andet sted. Jeg vil tro du vil få forskellige svar fra person til person, nogen sværger til et bestemt mærke og så er alt andet dårligt - lige som med biler, mobiler og så meget andet.

Man ville sikkert kunne argumentere for, at jo nyere (og sikkert dyrere) et tv er, jo bedre billede vil du få, det virker logisk at det nyeste bør det bedste :)

Samsungs nyeste serie hedder 7 og 8, hvor 7eren er en mindre version 8eren, ik meget mindre men lidt. Kender ikke til LG da jeg er Samsung-fan, kan rigtig godt lide deres design og så er Samsung "kone-godkendt" :)

Held og lykke med din søgning, håber du finder et TV du bliver glad for.
Af Giovanni78
Mit bedste forslag til dig vil være at du i første omgang tager et smut i Elgiganten hvor de har rigtig mange TV stående side om side. Start med at kigge lidt på dem ift. priser og design, billede og lyd.

Lad i første omgang være at lade dig overtale af en sælger til at købe, men nøjes med at kigge for at få et indtryk af hvad du rent faktisk har af muligheder.

Når du så har besluttet dig for hvor meget du vil give, så kan du melde det herinde og så vil der være mange der kan give dig nogle forslag til hvad du får for prisen hos de forskellige mærker.
Af LPH
Giovanni78 skrev:Mit bedste forslag til dig vil være at du i første omgang tager et smut i Elgiganten hvor de har rigtig mange TV stående side om side. Start med at kigge lidt på dem ift. priser og design, billede og lyd.
Det kan jeg på ingen måde være enig i. Det er meget misvisende med sådan en væg med 10-20-30 skærme ved siden af hinanden. De vil med 99% sikkerhed være sat helt forskelligt op i farver, kontrast, osv osv, så køber du ud fra det vil du med stor sandsynlighed blive skuffet når du får det hjem med fabriksindstillinger.
Brugeravatar
Af edinger
LPH skrev:Det er meget misvisende med sådan en væg med 10-20-30 skærme ved siden af hinanden. De vil med 99% sikkerhed være sat helt forskelligt op i farver, kontrast, osv osv, så køber du ud fra det vil du med stor sandsynlighed blive skuffet når du får det hjem med fabriksindstillinger.
Helt enig.

Jeg er dog for doven til at komme med den meeeget lange forklaring (nok engang).

Opfordringen herfra til trådstarter er derfor at søge lidt i forummet. Der er flere gode tråde og indlæg med bagrundsviden og forholdsregler, man som novice skal tage.

Hvis man gør sit forarbejde ordentligt, køber man sjældent katten i sækken.
Af stengård
Hej Sus....

jeg gik ligesom dig i rigtig lang tid inden jeg tog springet fra analog til digital.Og lige som jeg syntes jeg det var en jungle at bevæge sig ind i.

Først og fremmest skal man jo nok gøre sig klart at et TV ikke længere er et meget langvarigt forbrugsgode (uanset om man kan lide det eller ej) den teknologiske udvikling går stadigt hurtigere - og du skal fomrnetlig ikke regne med mere end 4 måske maks 5 års levetid inden teknologien er VOLDSOMT meget bedre (til de samme penge)

Dit spørgsmål omkring lyd kan jeg sagtens følge dig i - det HELT enkle svar er - at hvis lyden er overordentlig vigtig - så er det et B&O - eller et Loewe du skal købe. De er til gengæld temmeligt dyre - og så kommer vi jo ind i afskrivningsaspektet som nævnt ovenfor- (50.000 afskrevet over 5 år er jo også et valg...)

En mere budgetvenlig løsning er at købe et TV med en fornuftig billedkvalitet OG en soundbar (selvom du ikke synes det er nogen optimal løsning, for at citere Mick Jagger "you can't always get what you want..")

Hvis det er det naturtro du leder efter - så er det billedemæssige nok bedst løst med en Plasmaskærm.

Her i huset købte vi en Plasma skærm fra Panasonic på 50" - dengang deres topmodel VT10. Vi endte med at købe den 5 tommer større end jeg havde fået lov til - og protesterne var store ..i et par dage - nu hvor vi skal skifte - så er vi ENIGE om 55" -- ting ændrer sig :)

Jeg har lige bestilt et nyt TV (efter indbrud) og denne gang faldt valget så på et Samsung F8005 - fordi det passer bedst ind i hustruens designkrav :) (og så er LED skærmene efterhånden næsten lige så gode som Plasma)... Det kunne - ud fra et billedemæssig betragtning havde været bedre med VT60 fra Panasonic - men det var cirka 6000 dyrere end Samsungs da jeg bestilte det (og det er også en slags penge) ...Lyden (fra Samsung som vitterligt ikke er noget at skrive hjem om) - kører så over et separat anlæg - i vores tilfælde et Harman Kardon 7773w (undervejs i posten)

De penge vi så "sparede" bruger vi nok på teenagedatterens værelse i annexet -der skal også en ny flad på væggen. Her er jeg så mere tilbøjelig til at lade økonomien have betydning, - nemlig Panasonics ST60 - som Rasmus også har lavet en fin test af. Lige nu i Komplett.dk til 4.600 - .........4600 for et ST60, DET virker som en rigtig god indstigningspris i det her område..

Sådan lige umiddelbart value-for-money så er det den skærm jeg ville overveje hvis jeg var dig (altså Panasonics ST60) - og så brug nogle tusinde på et passende anlæg der også kan håndtere en DVD/BluRay-.

Skulle du senere ville opgradere er skaden jo trods alt ikke så stor ...som hvis du starter med at kaste 25K på bordet for et super-løsning...
Brugeravatar
Af edinger
stengård skrev:Først og fremmest skal man jo nok gøre sig klart at et TV ikke længere er et meget langvarigt forbrugsgode (uanset om man kan lide det eller ej) den teknologiske udvikling går stadigt hurtigere - og du skal fomrnetlig ikke regne med mere end 4 måske maks 5 års levetid inden teknologien er VOLDSOMT meget bedre (til de samme penge).
Det er HELDIGVIS ikke korrekt.

Tværtimod har forbedringerne været marginale over de sidste 4-5 år. Priserne er måske blevet lavere, ligesom teknologien fra de dyrere skærme gradvist har vundet indpas i mellemprismodellerne. At give indtryk af en revolution er dog temmelig misvisende.

Jovel, for en del nørder (her på siden) samt gadget-freaks i det hele taget er det ganske vist magtpåliggende altid at være opdateret med det nyeste nye. Det er dog LANGT FRA det samme som at sige, at en to-treårig mellemprismodel, lad os sige G30, hvad angår BILLEDKVALITET, er lige til skraldespanden.

Hvad der måtte komme af udenoms-lir kan som regel tilkøbes i form af eksterne enheder med (ofte) bedre funktionalitet.

stengård skrev:Jeg har lige bestilt et nyt TV (efter indbrud) og denne gang faldt valget så på et Samsung F8005 - fordi det passer bedst ind i hustruens designkrav :) (og så er LED skærmene efterhånden næsten lige så gode som Plasma).
Billedet på en plasma- og en LCD-skærm er først og fremmest FORSKELLIGT. Og det er dét, man skal have øje for.

Det er derfor hverken rigtigt eller forkert, at LCD-skærme i dag er "næsten ligeså gode som plasmaskærme".
Af Mysen
Er der slet ingen, der skal kommentere, at TV-købet er baseret på lanceringen af TV2-fri? Der er jo slet, SLET ingen grund til at bekymre sig om billedkvalitet, hvis ting som "frihuset" og "sommer med Ernst" er afkrydset i kataloget. :D

Nå, spøj til side. Jeg tilslutter mig de andres forslag til at researche lidt mere. Du kan ENTEN vælge en af modellerne på anbefalingslisten og så håbe, den falder i din smag, eller du kan bruge noget tid (adskillige timer) på at finde ud af, hvad der passer til dig. Du bør gøre det, når du nu er en af dem, der har samme tv i så mange år.

Du kan også smutte i Elgiganten og smide 5000 kroner på bordet, og se, om kvaliteten rækker for dig, eller om du skal fortryde købet og købe noget bedre/ andet. Husk dog at indstille tv'et, inden du tager en beslutning. (sluk for alt, hvad der kan slukkes under indstillinger og sæt den på film-profil eller lignende)

Og så glem alt om god lyd i de fladskærme. en subwoofer i Samsungs topmodel er altså ikke ensbetydende med god lyd.

Angående årgang, så er det bare forvirrende for alle, fordi producenterne ikke bruger samme system. Samsung bruger bogstaver til at bestemme årstallet (F i 2013 og E eller ES sidste år, D forrige år osv.) mens tallet bestemmer modelserien. Panasonic bruger omvendt et tal til at bestemme årgangen, mens bogstaver bruges til at benævne modelserien, - og de anvender ikke engang alfabetisk rækkefølge til det, så det er ikke nemt. :p
Af Sus
Tak til jer alle for jeres kommentarer :)

Kan forstå at det kun er at gå den hårde vej... ::l Ud i butikkerne igen, og prøve at komme igennem junglen... suk :( og så bare håbe at der er nogle kompetente sælgere.

Tak igen

og mange hilsner til jer alle

Sus