Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af thoms
Jeg er i dilemma i forhold til valg af ny skærm. valget står mellem LG LM760t, Sony HX855 og Panasonic DT50 og Panasonic VT50.

Skærmen skal bruges all-around af børn/voksende til TV/film/spil i lys stue og selvfølgelig film i de sene timer.
Billed kvalitet er klart det vigtigste. alt andet er sekundært.

Jeg har læst reviews herfra (super god info tak for det!), avforums og diverse andre steder. og jo mere jeg lære om det, jo svære bliver det. Alle skærmene er set med standard indstillinger i butikker så det er jo også et problem, men alt i alt mener jeg følgende:

LG lm760t
+ super flot med smal ramme (uden skygger)
+ wireless og smart apps etc.
- bekymret for sortniveauet

Sony HX855
hænger i fona i roskilde ved siden af et DT50 og det har absolut et klart bedre billed end Dt50 (standard) men kan jo godt se fra review at DT50 har dårlige standard indstillinger. sortniveauet er helt utrolig godt og billedet naturligt. jeg var meget imponeret af billed og pris. dog ikke over tv foden.

Panasonic DT50
+ gode anmeldeser lavet efter kalibrering
- jeg får nok ikke kalibreret det...
standard indstillinger giver skidt sortniveauet men i review er det ikke meget under sony så måske det nemt kan justeres lidt.

Panasonic VT50
+ bedste billed af dem alle - når der ikke panoreres!
- ligner 100hz når der panoreres - kan det skrues på eller er det en plasma "egenskab"? er det det de mener med "50hz bug"?
- burn-in (nicolodens logo ser skræmmende orange ud)

jeg vil mægtig gerne høre jeres mening for jeg er meget i tvivl denne gang.
Af Skærmtrolden
Med VT50 er du stort set ude over kalibreringsproblemet, du vælger blot THX profilen.

Som du (vistnok) er lidt inde på, så kan du ikke bruge sammenligningerne af billedkvalitet i butikkerne til noget.

Smag og behag kan som altid diskuteres, men billedkvalitet kan måles, så her kan du regne med test resultaterne fra de seriøse sites.

Noget andet er så hvor god billedkvalitet der skal til, før det er godt nok til den enkelte. Men da du lægger stor vægt på billedkvaliteten, vill jeg gå efter det bedste, hvis det var mig, og så hedder det sandsynligvis VT50. Dog ville jeg overveje GT50 istedet for, da den ikke har blæsere, som evt. kan støje.

Hvor meget TV ser I i dagslys? Og er billedkvaliteten vigtig her? VT/GT50 skulle have nogle ret gode filtre, som hjælper på reflektionerne. Desuden har mange LED'er en glasfront, som i sagens natur giver reflektioner... Så det er værd at checke for de modeller du ser på.

SmartTV ville jeg ikke vægte overhovedet, det fungerer ganske enkelt ikke særlig godt. Der er ikke særlig mangee Apps, ofte er det langsomt og med YouTube løber man ofte ind i at en video ikke kan afspilles, fordi der mangler det rigtige codecs. En bærbar + et kabel til 50-150 kr. har langt mere at byde på.

WiFi? Hvis det er til streaming, så skal du have en rigtig god trådløs forbindelse, før det virker. Dvs. routeren/access point skal være tæt på TV'et og ikke gå igennem for mange vægge. Hvis det er muligt at trække et kabel, så er det typisk hurtigere og mere stabilt. Hvis du skal have kablet igennem en væg, koster en crimptang ikke alverden, og måske kan du låne af dine venner. Hvis man ikke har prøvte det før, kræver det lidt tålmodighed, men det er ikke specielt svært.
thoms skrev:Panasonic VT50
+ bedste billed af dem alle - når der ikke panoreres!
- ligner 100hz når der panoreres - kan det skrues på eller er det en plasma "egenskab"? er det det de mener med "50hz bug"?
- burn-in (nicolodens logo ser skræmmende orange ud)
Den der med burn-in, vil jeg ikke lige gøre mig klog på. Udover at vi har en plasma, og vi har bare brugt det uden nogen form for forholdsregler og har ikke set skyggen af burn in. Men jeg har heller ikke børn, som ser den samme kanal i mange timer....

Ved ikke helt hvad du mener med "ligner 100 Hz når der panoreres".... Panorering kommer vist temmelig meget an på kildematerialet, samt indstillingerne. På min XT50 (som er en væsentlig mindre model end VT/GT), har jeg slået alle ekstra Hz fra (ja, der kan skrues på denne parameter), og de fleste gange kommer rulleteksterne flot, andre gange hakker de lidt. I sport og action scener oplever jeg ikke problemer. Du kan evt. prøve at vælge THX profilen ude i en butik, i den kan man vist ikke tilføje ekstra Hz...

Personligt bryder jeg mig absolut ikke om de her kunstige billed fiksfakserier, men andre er glade for dem. Det er mit indtryk, at mange som går op i billedkvalitet slår det fra, for at komme så tæt på originalen som muligt.
thoms skrev:Jeg er i dilemma i forhold til valg af ny skærm. valget står mellem ....
En tanke!

Jeg står selv i samme dilemma, og kørte derfor i Elmutanten for at se på sagerne.

Personligt hælder jeg mest til VT50 men der er et par småting som afholder mig (endnu..eller..måske..)

- 50Hz flicker.
Dette var jeg på ingen måde OBS på da jeg beså skærmen.
Blinkeriet var for mig MEGET tydeligt.
Det minder mest af alt om en gammel CRT monitor der blinker grundet for lav refresh rate, eller et rum som er oplyst af et 'defekt' lysstofrør.
Desværre ser vi en del TV og jeg er bange for at jeg bliver skør i længden.

- Burnin (logoer, 4:3 etc).
Vi er en børnefamilie som gerne ser samme kanal et par timer ad gangen.

- Break-in
Desværre er det fortsat nødvendigt og nedsætter risiko for ovenstående.
Det er da ren tortur at have så fin en skærm kørende i 150-200 timer med slides før den er slidt en smule i fosforen.
Af thoms
tak for svarene.

jeg har været rundt og kigge igen igen og der er 2 skærme tilbage. Sony HX855 og VT50

Det kan godt være HX855 halter på smart og 3D men hold nu helt k... hvor den bare trækker det hjem på alm. 2D billed kvalitet.

Jeg kan ikke se at VT giver et bedre eller mere naturligt billed men den butik jeg kiggede skærmene var der burn-in på VT50 og det skræmmer mig altså. som sagt er vi en børnefamilie og det dur ikke at hive 2-3 børne kanaler ud af programmet fordi de har et logo. så bliver jeg slagtet.

nano du bør lige ud og se HX855 og så er den altså 5k billigere end VT50.

jeg kan du ikke lide stål foden så enten skulle den hænge på væggen eller også må jeg ha fat i en US fod.
Af nanoflower
thoms skrev:(...) nano du bør lige ud og se HX855 og så er den altså 5k billigere end VT50 (...)
Det vil jeg gøre. Jeg er dog ikke vild med Edge LED teknologien og jeg stiger helt af når det kommer til clouding. Jeg er spændt på at høre hvad dit valg bliver
Af jbplum
@thoms

Bemærk, hvis du ender med at vælge VT50, at jeg har sat gang i et fælles køb af Panasonics 2012 plasmaskærme (ST50, GT50 og VT50) - se anden tråd her på forummet. Jeg kan i den forbindelse allerede nu godt garantere, at priserne bliver skarpe.

Mvh.
jbplum
Af thg
Kiggede på næsten samme skærme som du gør! Dog GT50 fremfor VT50 - pga. prisen!

Derudover overvejer jeg også Samsung ES7005 eller muligvis ES6805 hvor der er 2000 kr. at spare...

Har mere eller mindre besluttet mig for at det bliver Sony HX855 eller en af de to Samsung - mest pga. af priserne, da jeg egentlig kun havde i sinde at bruge ca. 10000-12000 kr. på det! Alternativt LG LM670T som er modellen mindre, som såvidt jeg ved stor set er magen til LM760T.
Af jones31
Ville da klart vælge vt50 frem for de andre tv. Arbejder selv i butik og når du stiller tv'ene optimalt så slår den de andre tv på billed. Kanon sort niveau. Samtidig har den altså 30 % mere lys niveau i forhold til vt30 og vil kunne fungere i en lys stue.

Hx855 og lm760 har også rigtig gode billedere med du kan godt se det er edge led og der er skygger ved sort scener bl.a

Og så vil jeg da lige samtidig fortælle at jo de nye smart tv er langt hurtigre i forhold til sidste år og dem med duel core som vt50 bl.a har er 7 gange hurtigere i smartdelen i år, plus man understøtter flash og html.5.

Tv'et er klart pengene værd.
Af KeWa
Uha. Nu bliver jeg lidt nervøs, da jeg har besluttet mig for GT50 eller VT50, men jeg havde ingen overvejelser omkring burn-in :( Jeg har selv to små drenge, så vi ser ofte tegnefilm på samme kanal i flere timer - eller TV2 News...

Er det er stort problem? (Så vil jeg genoverveje Samsung ES8005...)
Af thoms
så vidt jeg kan se er det stort nok til at med flere timers logo-tv og så fra dag 1, at jeg ville vælge LED istedet.

det rigtigt at billedet er super godt men man er også nødtil at tænke på stress faktoren når ungerne sidder og ser "logo-tv" i flere timer. og ikke mindst irritationsmomenter hvis skaden sker.

hvis du køber plasma så læs lige op på begynder guides så du undgår problemer i den første kritiske periode.
Af kennethbrdk
thoms skrev:tak for svarene.

jeg har været rundt og kigge igen igen og der er 2 skærme tilbage. Sony HX855 og VT50

Det kan godt være HX855 halter på smart og 3D men hold nu helt k... hvor den bare trækker det hjem på alm. 2D billed kvalitet.

Jeg kan ikke se at VT giver et bedre eller mere naturligt billed men den butik jeg kiggede skærmene var der burn-in på VT50 og det skræmmer mig altså. som sagt er vi en børnefamilie og det dur ikke at hive 2-3 børne kanaler ud af programmet fordi de har et logo. så bliver jeg slagtet.
Jeg står også imellem hx855 og vt50 - har desværre ikke haft mulighed for at se hx855 live men iflg. brugertråden på avforums omkring modellen, så er langt de fleste rigtig godt tilfreds med Sonyen - selv folk der havde haft plasma var tilfredse og sågar folk der havde haft gt50 (havde returnet dem pga. diverse problemer) m.m.
Men vil nu gerne se den først - Vt50 har et rigtig godt billed i thx mode men nascar på espnHD hakkede i butikken og et andet st50 gjorde det samme - det er sådan set det der bekymrer mig og så selvfølgelig risikoen for burn-in m.m.
Af thoms
jeg var forbi en hifiklub og se ST50 ved siden af en række LEDs af forskellige slags og mit valg bliver en VT50! Det er bare virkeligt godt det billed - og så må jeg lige læse op på "plasma for begyndere" så det får en god start. Men med THX indstillinger er det vist ingen sag :p

tak for input!
Af kennethbrdk
thoms skrev:jeg var forbi en hifiklub og se ST50 ved siden af en række LEDs af forskellige slags og mit valg bliver en VT50! Det er bare virkeligt godt det billed - og så må jeg lige læse op på "plasma for begyndere" så det får en god start. Men med THX indstillinger er det vist ingen sag :p

tak for input!
God fornøjelse med vidunderet 8)