Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af malkekoen
Ja, overskriften siger det hele.

Jeg er nu 110% overbevist om, at det bliver en Pana skærm, men kan ikke finde nogle steder, hvor det er muligt at se 50XT50 ved siden af 50GT50.

Er der nogle her, der har kloge ord, disse 2 skærme sat mod hinanden?
Af Mysen
Det er sjovt, at du så nemt kan sætte dig fast på et mærke, når de to modeller, du så er kommet frem til, er så forskellige som de er.

XT50 er en entry-level plasmaskærm, mens GT50 er en high-end skærm. GT50 har flere indstillingsmuligheder, hvilket betyder, den kan gengive farverne bedre, den er tyndere, pænere, har et bedre sortniveau, kommer med THX-profil og bedre filter på fronten og ....

De er ikke sammenlignelige. XT50 er et billigt tv, mens Panasonic til gengæld plejer at være ganske gode i dette prissegment. GT50 er næsten lige så god som VT50, der er markedets måske bedste skærm.
Af malkekoen
Mysen skrev:Det er sjovt, at du så nemt kan sætte dig fast på et mærke, når de to modeller, du så er kommet frem til, er så forskellige som de er.

XT50 er en entry-level plasmaskærm, mens GT50 er en high-end skærm. GT50 har flere indstillingsmuligheder, hvilket betyder, den kan gengive farverne bedre, den er tyndere, pænere, har et bedre sortniveau, kommer med THX-profil og bedre filter på fronten og ....

De er ikke sammenlignelige. XT50 er et billigt tv, mens Panasonic til gengæld plejer at være ganske gode i dette prissegment. GT50 er næsten lige så god som VT50, der er markedets måske bedste skærm.
Se, det var jo et fint svar - tak! Som sagt har jeg ikke set XT50 og havde ingen idé om hvor i produktlinjen den lå. Derimod har jeg set GT50, og den giver smil på læben.

Det gør jo valget nemmere. Tak igen.
Af fredizy
malkekoen skrev:Ja, overskriften siger det hele.

Jeg er nu 110% overbevist om, at det bliver en Pana skærm, men kan ikke finde nogle steder, hvor det er muligt at se 50XT50 ved siden af 50GT50.

Er der nogle her, der har kloge ord, disse 2 skærme sat mod hinanden?
Tjek hjemmesiden www.ppradio.dk som har en kanon oversigt over de forskellige modeller
Af Skærmtrolden
Da jeg kiggede på ppradio.dk for nogle dage siden, var der nu en hel del fejl ifbm. de blå markeringer af forskellene på modellerne...

EDIT: Blev kontaktet af en venlig mand fra ppradio.dk, og nu skulle ppradio.dk oversigten være helt oppe på dupperne 8)

Vedr. XT50, jeg har denne skærm og er meget glad for den. Jeg har ikke set GT50, hverken tændt eler slukket. Så jeg kan ikke sammenligne.

Dog kan jeg sige at det er fuldstændig korrekt at XT'en ikke har THX profiler. Istedet bruger jeg "True cinema" profilen, som jeg synes gør det ret godt.

Feature mæssigt savner jeg lidt PVR funktionen. Jeg har en dedikeret PVR, men den er kun DVB-T, ikke T2, som TV'et understøtter. På den anden side skal man op i ST'en for at få PVR med, og den koster pt. 3K ekstra, og for den pris kan man købe en dedikeret T2 PVR...

Derudover har XT'en kun 2 HDMI, flere af stikke vender bagud og udover at selve skærmen ikke er superslank, så fylder højtalerne også lidt i dybden. Tilgengæld er de lidt bedre end de fleste andre fladskærme, jeg har hørt. Men altså ikke bedre, end at jeg har købt en fjernbetjent forstærker og også lige har bestilt dedikerede højtalere.

Mht. tykkelse og stik, har placering en del at sige. Som vores stue er, betyder det ikke noget - men hvis stikkene havde siddet i højre side, ville det have været en faktor med bagudvendte stik.

Udover prisen, har XT'en et par plusser mere: Der er ingen blæsere (det har GT50 vist heller ikke, mens VT50 skulle have det...) og strømforbruget er i den bedre ende: Med diverse 2D materiale, bruger den 0,1 kW pr. time.
Senest rettet af Skærmtrolden 22 maj 2012, 09:02, rettet i alt 2 gange.
Af Mysen
Skærmtrolden skrev: Med diverse 2D materiale, bruger den 0,1 kW pr. time.
Jeg tror du mener "ved standby". ;)
Strømforbruget ved 2D varierer afhængigt af, hvad du ser, men det er noget højere. Om det er i den bedre ende, skal jeg dog ikke kunne sige.
Af Skærmtrolden
0,1 kW = 100 watt, det er der forhåbentlig ingen modeller der bruger i standby ;)

Tallet er fremkommet ved at måle vores forbrug over ca. 3 uger (har ikke de eksakte tal i hovedet), hvor TV'et har været tændt mere end 50 timer - dvs. et gennemsnitligt forbrug over mange tændte timer, med alt muligt forskelligt materiale.

Målingen er lavet med et Spar-O-Meter, der ifølge Elsparefonden er det mest præcise. Spar-O-Metret holder nøjagtig styr på antallet af tændte timer
Af xcardman
du kan slet og ret i ikke sammenligne de to

da x50 er uden fuld HD og dermed en af deres gamle paneler
viser stadig et fint billede, men i forhold til en GT50 kommer den til kort

prisen forskellen er jo også derefter

men klart en gt50 eller kig på deres ST50 model
Af Mysen
Skærmtrolden skrev:0,1 kW = 100 watt, det er der forhåbentlig ingen modeller der bruger i standby ;)

Tallet er fremkommet ved at måle vores forbrug over ca. 3 uger (har ikke de eksakte tal i hovedet), hvor TV'et har været tændt mere end 50 timer - dvs. et gennemsnitligt forbrug over mange tændte timer, med alt muligt forskelligt materiale.

Målingen er lavet med et Spar-O-Meter, der ifølge Elsparefonden er det mest præcise. Spar-O-Metret holder nøjagtig styr på antallet af tændte timer

Godt ord igen ;)

Jeg overså det lille k, og 100 watt lyder pludselig meget sandsynlig]t.
Af Balloonatic
Har selv et ST50, og man får virkelig et godt TV til prisen. Den har et rigtig godt billede, der er behageligt at kigge på.
Af Skærmtrolden
Set i bagklogskabens klare lys, ville jeg måske nok have overvejet en ST50.

På den anden side... Det er vores første fladskærm, så vi skulle også have CI+ adapter, ekstra kort, vægbeslag, en pæn skinne til at føre kabler i, kabler.... alt i alt blev det mere end 2.500, bare for det løse. Dertil kommer nye højtalere og forstærker, så det samlede budget løber noget op.

Der er selvfølgelig mange meninger om budget, billedkvalitet og prioriteringer, og det er jo også det som er med til at gøre det sjovt at være på Flatpanels.dk - vil bare sige, at hvis budgettet betyder noget, bør man tænke en smule længere frem og se lidt på det samlede budget.

Nogen af tingene kan man selvfølgelig købe hen ad vejen. Lige som der er dyrere og billigere løsninger på telbehørsdelen. En ting overraskede mig dog lidt, og det er at mine TV vaner, eller rettere, filmvaner er ændret: Nu ser jeg flere film, og når nu billedet blev så fot, synes jeg det er synd at lyden halter så meget...