Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Ja, jeg ved godt mit spørgsmål måske lyder fuldstændig evnesvagt, idet man står med to produkter der umiddelbart ikke tåler sammenligning.

Men det forholder sig således:

Vi har haft B&O-produkter i mange år efterhånden, alt sammen købt i "dyre domme" fra nyt, idet det bare skulle være "det bedste".
Dog har 2 ud af 3 af produkterne været til reparation, noget af det flere gange, og vi er derfor blevet lidt skuffede over B&O´s produkter.

Èn ting står i hvert fald fast: Vi er færdige med at give 30 - 40.000 for et TV, for det synes vi simpelthen ikke de er værd - nok får man da et fedt produkt, med et altoverskyggende lækkert design, men selv guld kan købes for dyrt.
Dette har så ført os frem til (nogle vil nok genkende mig fra et tidligere indlæg vedr. Samsung D8005 46¨) at vi gennemgik samtlige tests for at få noget "ikke B&O" der virker, og dette mundede så ud i topmodellen fra Samsung.

http://www.hifipriser.dk/Articles/Artic ... 6CDE107%7D

Meeeen....., jeg har sgu lidt svært ved bare at glemme B&O, og det har fået mig/os til at kigge efter et lettere brugt Beovision 8-40 til omkring 15 - 20.000.

http://www.recordere.dk/indhold/templat ... 7&zoneid=3

Og så til overskriften: Hvad ville du vælge? Kvalitet/design vs. gimmick (hvis man kan sige det på den måde). For som sagt, det bliver IKKE et nyt B&O-TV til 30 - 40.000 igen. Det gider vi ikke mere.

Produkterne i korte træk:

Beovision 8-40 = 100 eller 200 HZ (alt efter alder) - men det mener jeg er fuldstændig ligegyldigt, når bare det er B&O, så er billedkvaliteten som regel sublim.

Samsung D8005 = 800 HZ, hvilket jo bare er fedt nok.

B&O = Fed lyd, som vi er vant til.

Samsung = elendig lyd, der dog kan klares med en soundbar (går jeg ud fra?).

Og ja, Samsung´en har 3D og kan en masse på nettet, men disse ting er umiddelbart ikke specielt vigtige for os. Nogle siger man er fuldstændig vild med 3D de første 14 dage, derefter bruger man det ikke mere - er der nogle der kan tilslutte sig det?

Er der mon nogle faldgruber man skal være opmærksom på ved at købe et lettere brugt Beovision 8 (her siger vi maks. 2-3 år)?
Af Mysen
Hej
Først og fremmest ignorer hz. De mange hz, som Samsung angiver er ikke det værd, som det ser ud til. Det er der en længere forklaring på.
Herefter kan jeg sige, at det bedste du kan få ud af dit indlæg er, er du kan se hvad VI ville vælge. Ikke hvad DU bør vælge. Der er ikke nogen herinde, der kan tage dén beslutning for dig.

Du kan dog få min vurdering, og så bruge den, hvis du vil:
Samsung nye modeller er flot designede, og får du den helt ind til væggen og skjuler ledninger, så er det glimrende. Men det er altså stadig en plasticskærm med en meget høj fejlrate. Det er en virkelig grim fjernbetjening, der følger med, selv om der dog også kommer en touchskærm med til alle de smart ting, tv'et kan. Denne touchskærm er også af plastic, men ellers fin.
Et eksempel på fejlraten hos Samsung kan være den inhomogene lysfordeling, der er en ulempe ved dette tv. Der er så endda forskel fra model til model, så her kan man være både heldig og uheldig.
Når det er sagt, så er det en glimrende billedkvalitet, du får med et tv som dette, men aluminiumskanten er altså ikke "lækker" som på B&O.

B&O skal jo vælges ud fra deres design og byggekvalitet, men når du ikke ligefrem er begejstret over denne, så synes jeg ikke dit valg er så svært. Hvis du oven i købet kun vil spendere på en brugt model, så er risikoen for fejl nok endda endnu større, samtidig med at garantien er ved at være udløbet.
Jeg er ikke fan af Beovision 8's design, når man sammenligner med eksempelvis 4, 7 eller 10, men det er jo en smagssag, og blot min mening. Den ser dog klart mere robust og kvalitetspræget ud end nogen Samsungmodel.

Mht. til lyd i en fladskærm, så er det ikke muligt at få kvailitet i en billig konsumskærm. Min private løsning er en udmærket universalfjernbetjening, der tænder både mit tv og en Harman-Kardon forstærker, når man trykker tænd. Det fungerer glimrende og slår nok endda den indbyggede lyd i et B&O tv. Det gør i hvert fald, når jeg afspiller DTS lyd med surround.

Og så for lige at få rød tråd ift. min intro, så ville JEG fravælge B&O. Hvis man skal have B&O er det fordi, man ikke kan leve med den plastic, der er i de asiatiske modeller, men det lan jeg nu godt. Desuden kræver det altså, at man vil betale for en ny skærm, efter min mening.
Jeg ville dog ikke vælge lige Samsungs LED D8005, men det er mest fordi jeg personlig har svært ved det ujævne lys, der følger med. Det er ikke nødvendigvis den samme gene for alle andre.
Af Ny i fladskærm
Tak for begge jeres fine og meget brugbare svar - jeg skal lige læse Mysen´s et par gange for at være sikker på jeg er helt med (jeg er desværre ikke HiFi-nørd >positivt ment<, og skal derfor lige tingene igennem et par gange *G*).
Af thcleaner
køb b&o eller loewe
Af Ny i fladskærm
Mysen skrev:Hej
Først og fremmest ignorer hz. De mange hz, som Samsung angiver er ikke det værd, som det ser ud til. Det er der en længere forklaring på.
Herefter kan jeg sige, at det bedste du kan få ud af dit indlæg er, er du kan se hvad VI ville vælge. Ikke hvad DU bør vælge. Der er ikke nogen herinde, der kan tage dén beslutning for dig.

Du kan dog få min vurdering, og så bruge den, hvis du vil:
Samsung nye modeller er flot designede, og får du den helt ind til væggen og skjuler ledninger, så er det glimrende. Men det er altså stadig en plasticskærm med en meget høj fejlrate. Det er en virkelig grim fjernbetjening, der følger med, selv om der dog også kommer en touchskærm med til alle de smart ting, tv'et kan. Denne touchskærm er også af plastic, men ellers fin.
Et eksempel på fejlraten hos Samsung kan være den inhomogene lysfordeling, der er en ulempe ved dette tv. Der er så endda forskel fra model til model, så her kan man være både heldig og uheldig.
Når det er sagt, så er det en glimrende billedkvalitet, du får med et tv som dette, men aluminiumskanten er altså ikke "lækker" som på B&O.

B&O skal jo vælges ud fra deres design og byggekvalitet, men når du ikke ligefrem er begejstret over denne, så synes jeg ikke dit valg er så svært. Hvis du oven i købet kun vil spendere på en brugt model, så er risikoen for fejl nok endda endnu større, samtidig med at garantien er ved at være udløbet.
Jeg er ikke fan af Beovision 8's design, når man sammenligner med eksempelvis 4, 7 eller 10, men det er jo en smagssag, og blot min mening. Den ser dog klart mere robust og kvalitetspræget ud end nogen Samsungmodel.

Mht. til lyd i en fladskærm, så er det ikke muligt at få kvailitet i en billig konsumskærm. Min private løsning er en udmærket universalfjernbetjening, der tænder både mit tv og en Harman-Kardon forstærker, når man trykker tænd. Det fungerer glimrende og slår nok endda den indbyggede lyd i et B&O tv. Det gør i hvert fald, når jeg afspiller DTS lyd med surround.

Og så for lige at få rød tråd ift. min intro, så ville JEG fravælge B&O. Hvis man skal have B&O er det fordi, man ikke kan leve med den plastic, der er i de asiatiske modeller, men det lan jeg nu godt. Desuden kræver det altså, at man vil betale for en ny skærm, efter min mening.
Jeg ville dog ikke vælge lige Samsungs LED D8005, men det er mest fordi jeg personlig har svært ved det ujævne lys, der følger med. Det er ikke nødvendigvis den samme gene for alle andre.
Men ja, som du skriver, der vil jo altid være en risiko ved et brugt produkt - derimod, ved at købe et nyt Samsung eksempelvis, får man jo som bekendt et helt nyt produkt.

Jeg ER skam meget vild med B&O´s design og byggekvalitet, med som sagt kan disse ting også blive for "dyre", hvis du forstår hvad jeg mener.

Hvad er det for en "touchskærm" du refererer til??

Den Harman-Kardon forstærker du nævner, er den koblet op til nogle ekstra højttalere, eller...?
Brugeravatar
Af rhino (DK)
Som ejer af et Bv8-40" kan jeg kun anbefale dig at købe denne skærm.... for der findes ikke en billedkvalitet, lydkvalitet og byggekvalitet andre steder til prisen sammen med styring af 3 parts enheder med B&O fjernbetjening og surround modul hvis du har aktive højtallere....

Lyden i B&O tvet er helt eminent. du kan dog tilsluttet en aktiv sub og så vil lyden kun blive bedre. jeg har selv en Beolab 2 sub "terningen" som jeg har prøvet sammen med lyden fra tvet og det spiller suværent.... og lyden bliver kun bedre når mine Beolab 8000 også spiller med....

Tillader mig lige at linke til mit setup: http://www.hifigalleri.dk/gal_visbil.as ... &ipc=36036

Dertil skal det siges at en kammerat har købt 46" LED af 8005 serien som har meget ujævnt lys og som slet ikke leverer samme billedkvalitet som Bv8....

Hvis du har andet B&O udstyr kan Bv8-40 tilsluttes med dit nuværende B&O udstyr og på denne måde få det hele til at gå op i en højere enhed....

mit valg er klart B&O.
Af Mysen
Ny i fladskærm skrev:Hvad er det for en "touchskærm" du refererer til??

Den Harman-Kardon forstærker du nævner, er den koblet op til nogle ekstra højttalere, eller...?
Jeg ved egentlig ikke, hvad det er for en touchskærm. Kun at den er på 5 tommer. Jeg går ud fra, at det er en mellemting mellem deres Galaxy s/s2 mobiltelefoner og deres Galaxy tab. Dvs en mini-tablet, ca. 1/4 så stor som en iPad. Det er smart, fordi der er tastetur på sådan én, men om det er bedre end en alm. smartphone, det ved jeg ikke.

Jeg har højtalere sat til min forstærker, ja. Forstærkeren afspiller stereolyd som standard, men hvis den modtager DTS lyd fra tv eller Playstation, så slår den automatisk over til surround. Lyden på tv'et er slukket, og der kommer kun lyd fra mine højtalere. Derfor betyder det ikke så meget, om lyden er tam eller ej i mit tv.
Af Ny i fladskærm
Mange tak for de kompetente svar (som sædvanlig;-).

Valget er faldet på et Beovision 8-40, lige så meget fordi de kører kampagne på dem, idet de skal til at udgå, så man "slipper" med 20.000 i stedet for 31.495 - det er en god pris, når det Samsung D8005 med soundbar ville ende på 18-19.000.

Men jeg er en smule nervøs for jeg måske er blevet snydt, ment på den måde at jeg har fået en B&O-forhandler til at sælge mig TV´et allerede nu, selvom kampagnen først går i gang pr. 1 oktober - og jeg er "bange" for han har solgt mig et gammelt TV (det stod i udstillingen).
Han påstår det er fra maj/juni måned, men når vi går ind i opsætningen, står der under "Information om modul": "Frigivelse Mar 24 09". Der står også "Version 0.1.2.0, samt "Model 0.8.0.0".

"rhino", siger det dig noget om hvor gammelt TV´et er? Det betyder vel reelt det er fra 2009, eller er det kun modellen, eller andet, det refererer til?

I øvrigt har vi kæmpet med det siden vi kom hjem i eftermiddags, men vi kan simpelthen ikke få det til at vise noget som helst andet end sort skærm - til sammenligning var det Samsung vi havde hjemme nærmest "plug & play".

Hvad dælen kan der være galt? Vi er ved at blive sindssyge.
Brugeravatar
Af rhino (DK)
Det har noget med den software som ligger i tvet at gøre.... fra fabrikken bliver tvet sendt afsted med samme software som altid.... dvs at samme software som det allerførste Bv-8 40 havde.... Derefter er det fast kutyme at B&Oforhandleren selv pakker tvet ud for at opdaterer tvet med de seneste versioner til tvet både opdatering af selve tvet og seneste software til DVB-HD modulet....

så jeg tror ikke du skal frygte for alderen.... men din forhandler kan vel oplyse det til dig....
Af Ny i fladskærm
rhino (DK) skrev:Det har noget med den software som ligger i tvet at gøre.... fra fabrikken bliver tvet sendt afsted med samme software som altid.... dvs at samme software som det allerførste Bv-8 40 havde.... Derefter er det fast kutyme at B&Oforhandleren selv pakker tvet ud for at opdaterer tvet med de seneste versioner til tvet både opdatering af selve tvet og seneste software til DVB-HD modulet....

så jeg tror ikke du skal frygte for alderen.... men din forhandler kan vel oplyse det til dig....
Hej igen ;-)

Det er fordi vi er lidt "bange" for han har solgt os et TV der har stået i udstillingen i et par år, selvom de jo får en portion TV´er til kampagnepris nu her - det virker bare unfair, hvis han har gjort det. Så før vi lige spørger ham, ville jeg se om der var bestemte måder at se det på.
Brugeravatar
Af rhino (DK)
Der er en tæller inde i service menuen.... men det er ikke alle der bør gå derind.... og den fortæller kun hvor længe tvet har været tændt og sådan.... det fortæller ikke noget om hvornår tvet er produceret
Af Ny i fladskærm
rhino (DK) skrev:Der er en tæller inde i service menuen.... men det er ikke alle der bør gå derind.... og den fortæller kun hvor længe tvet har været tændt og sådan.... det fortæller ikke noget om hvornår tvet er produceret
Nå ja, der var noget lign. på 3´eren vi havde - hvordan er det nu man kommer derind? Jeg har fået "koden" til 3´eren flere gange, jeg kan bare ikke lige huske den - er det den samme til 8´eren?
Af KBW
Bedste fjernsyn på markedet er Sony HX920.