Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Nu kan jeg se at debatten kører på avforum om mat eller glas skærm giver det bedste billede. Min stue har mange vinduer så jeg tror jeg vælger en mat skærm, men har LCD skærme med glas skærm generelt et bedre billede? :o

Højere kontrast?
Jeg synes godt jeg kan se forskel, men jeg ved ikke hvad jeg foretrækker. Hvad siger I?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Når man taler om "kontrastglas", så er det faktisk ikke et boost af kontrast, men derimod en reduktion af reflektioner man taler om. Ved at minimere reflektioner, så ødelægger du ikke den kontrast skærmen eller har idet reflekteret lys vil forstyrre din opfattelse af farverne.

Når skærmen derudover er kalibreret, så vises farverne forhåbentlig ligesom andre skærme uden samme frontglas. Du kompenserer for eventuelle artefakter, som glasset måtte introducere, når du justerer skærmen ind.

Selve kalibreringen vil dog være påvirket af den mængde lys som glasskærmen indfanger fra omgivelserne, så man kan argumentere for, at din kalibrering kun er gyldig under samme lysforhold, som den blev udført under, men det er jo ikke anderledes end normalt. Ethvert lysindfald og reflektion på enhver skærm vil ødelægge farvegengivelsen i en eller anden grad.

Kører denne diskussion ikke allerede i en anden tråd herinde?