Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af pbhc
Jeg overvejer at købe et Sony W5500. Så vidt jeg kan se, er det faldet i pris de seneste måneder - da Panasonic G10 blev anmeldt her, blev det sammenlignet med w5500, men i dag er prisen på w5500 mere sammenlignelig med P X10.

Nogen der kan give et råd om, hvorvidt jeg skal vælge w5500 el. X10?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kommer an på hvad du har tænkt dig at bruge skærmen til. W5500 har nogle fordele såsom opløsningen ifb. med brug til eks. surf mv., og så vil den være mere lysstærk i meget lyse stuer. Til gengæld er X10Y nok et bedre valg til det mere "TV mæssige", idet billedkvaliteten generel er ret høj. Da W5500 blev anmeldt havde Rasmus endnu ikke set på X10, så den kunne ikke medtages i sammenligningen, selvom det nok nærmere var den model, Sony skal matche med W5500.
Af pbhc
yakken skrev:Det kommer an på hvad du har tænkt dig at bruge skærmen til. W5500 har nogle fordele såsom opløsningen ifb. med brug til eks. surf mv., og så vil den være mere lysstærk i meget lyse stuer. Til gengæld er X10Y nok et bedre valg til det mere "TV mæssige", idet billedkvaliteten generel er ret høj. Da W5500 blev anmeldt havde Rasmus endnu ikke set på X10, så den kunne ikke medtages i sammenligningen, selvom det nok nærmere var den model, Sony skal matche med W5500.
Ok, tak. Har set, at w5500 bliver topscorer i TÆNKs test og vinder over bl.a. Panasonics S10E. Hvordan er den model ift. P42X10Y?
Af Ponduus
Vi har før kommenteret på TÆNKs test herinde. Og man kan ikke rigtig sammenligne dette forum med TÆNK. Herinde bliver billedkvaliteten vægtet 99%, hvorimod i TÆNKs test er det nærmere 40%, hvor de ligger større fokus på alt andet (features, brugervenlighed, tunere osv osv.).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
S10 er modellen over X10, hvor forskellen ligger i opløsningen. Jeg gider ikke debattere TÆNKs resultater mere - de har ikke et værdisæt jeg kan sympatisere med, og du bør sætte dig grundigt ind i hvad de vægter mest, før du baserer et valg på deres anbefalinger. Betyder effektforbruget meget for dig? Er der specifikke knapper på fjernbetjeningen du ikke kan leve uden? Skal TVet have et miljømærke? Osv. osv.
Af pbhc
Ok, don't mention the war - got it.

Men S10 er modellen over x10. Det ser ud til, at man kan få s10 for 5-600 kroner mere end x10'eren. Er det så ikke det, man bør vælge af de to?
Af Th@mas
yakken skrev:S10 er modellen over X10, hvor forskellen ligger i opløsningen. Jeg gider ikke debattere TÆNKs resultater mere - de har ikke et værdisæt jeg kan sympatisere med, og du bør sætte dig grundigt ind i hvad de vægter mest, før du baserer et valg på deres anbefalinger. Betyder effektforbruget meget for dig? Er der specifikke knapper på fjernbetjeningen du ikke kan leve uden? Skal TVet have et miljømærke? Osv. osv.
Nu gider du godt nok ikke høre mere om Tænks test, men du/i misforstår det jeg tidligere skrev åbentbart. G10 dumper på dårlig billedkvalitet hvor den er testet med forskellige signal kilder og scorer mellem middel og under middel (DVB-T/C i HD og DVB-T i SD). de andre scorer er:
Billedkvalitet: Middel
Funktioner: God
Lydkvalitet: Middel
Tekst TV: God
Vise Foto: God
Brug som PC skærm: God
Brugervenlighed: Middel
Strømforbrug: Dårlig

Så hvis jeres holdning til 99% billedkvalitet skulle overføres på Tænks test dumpede den med et brag. De andre kategorier trækker faktisk op i den samlede score.

Hermed ikke sagt jeg mener Tænks test er korrekt, men det er da meget tankevækkende.

Mvh.
Thomas
Af Th@mas
pbhc skrev:Ok, don't mention the war - got it.

Men S10 er modellen over x10. Det ser ud til, at man kan få s10 for 5-600 kroner mere end x10'eren. Er det så ikke det, man bør vælge af de to?
Jeg har haft det samme valg, og endte med at købe S10 og det har jeg ikke fortrudt. Nu har jeg også en datter på 6 år der ligger lige foran TV'et og så hjælper det lidt det er Full HD, når hun er så tæt på. Desuden kan jeg godt lide at vide at TV'et er fremtidsikret hvis der lige pludselig kom noget nyt hvor det vil være en fordel at det er FULL HD.

Mvh.
Th@mas
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Th@mas skrev:Hermed ikke sagt jeg mener Tænks test er korrekt, men det er da meget tankevækkende.
Ja, det er tankevækkende. Men ikke i den forstand, at jeg revurderer vores opfattelse af G10 - blot at jeg stadig ikke giver noget for TÆNKs vurderinger.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Th@mas skrev:
yakken skrev:S10 er modellen over X10, hvor forskellen ligger i opløsningen. Jeg gider ikke debattere TÆNKs resultater mere - de har ikke et værdisæt jeg kan sympatisere med, og du bør sætte dig grundigt ind i hvad de vægter mest, før du baserer et valg på deres anbefalinger. Betyder effektforbruget meget for dig? Er der specifikke knapper på fjernbetjeningen du ikke kan leve uden? Skal TVet have et miljømærke? Osv. osv.
Så hvis jeres holdning til 99% billedkvalitet skulle overføres på Tænks test dumpede den med et brag. De andre kategorier trækker faktisk op i den samlede score.

Hermed ikke sagt jeg mener Tænks test er korrekt, men det er da meget tankevækkende.

Mvh.
Thomas
Det jeg synes er mest tankevækkende er egentlig hvordan man har valgt at gøre det fra TÆNKs side. Der sidder tydeligvis ikke en person med særlig stor erfaring i test af billedkvalitet derinde.
At man mener dette er grundlag nok for at rådgive folk, er jeg så egentlig i sidste ende det mest sørgelige og TÆNK bliver ikke taberen; det bliver i stedet forbrugeren.

Når det er sagt, så se blot hvad alle mere eller mindre kyndige siger om G10. Der er ikke så stor uenighed. Heller ikke på andre gigantiske udenlandske fora, som f.eks. AVforums og AVSforum.
Af xcardman
Det er super vi har flatpanels avforum og så videre, som stadig tænker på billedekvalitet
Hvis alle købte efter en tænk test, var plasma jo helt ude af markedet.
men det var projektor vil også hvis de skulle teste dem. for meget strøm og lidt dårligere i lyse lokaler.