Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kjeldal
Hej.

Når man går i Fona, Expert og lignende er 8 ud af 10 skærme LCD.

Men læser man herinde siger alle "de kloge" at PLASMA giver det bedste billede op til 8-10,000 kroner...

Men..ser ud til PLASMA er ved at dø når man kigger butikker og reklamer er der meget få plasma skærme.

HiFI klubben sagde så sent som idag til mig at PLASMA havde et kæmpe strøm forbrug (ved jeg godt er løgn) og at skærmen ville have tabt en masse lyst om 2 år. De havde kun LCD...

Jeg skal have mig en X10 næste uge da jeg synes PLASMA HAR det bedste billede og LCD virker overskarpt og kunstigt + pixellerer ofte...men hvorfor er langt de flest skræme så LCD?

Tak
Af xcardman
Kjeldal skrev:Hej.

Når man går i Fona, Expert og lignende er 8 ud af 10 skærme LCD.

Men læser man herinde siger alle "de kloge" at PLASMA giver det bedste billede op til 8-10,000 kroner...

Men..ser ud til PLASMA er ved at dø når man kigger butikker og reklamer er der meget få plasma skærme.

HiFI klubben sagde så sent som idag til mig at PLASMA havde et kæmpe strøm forbrug (ved jeg godt er løgn) og at skærmen ville have tabt en masse lyst om 2 år. De havde kun LCD...

Jeg skal have mig en X10 næste uge da jeg synes PLASMA HAR det bedste billede og LCD virker overskarpt og kunstigt + pixellerer ofte...men hvorfor er langt de flest skræme så LCD?

Tak
køb du bare en x10 og grin hele vejen til banken og nyd dit billede. Andre køber et lcd til det dobbelt og har et dårligere billede. Der er til mange års strømforbrug. En x10 bruger faktisk ikke meget mere strøm end et almindeligt lcd tv. Samt mange køber et 50 tommer full HD plasma og ja det bruger mere strøm end et 40 tommer lcd som de fleste køber.
I min verden er lcd til en pc og plasma er til tv.

fordi sony phillips har opgivet plasma og dem sælger fona. LCD er også billigere at producere og alle fordomme omkring plasma
Men frem over bliver plasma nok kun i 50 tommer og over. under der overtager edge LED.
Senest rettet af xcardman 22 maj 2009, 22:35, rettet i alt 4 gange.
Af Nick_S
Læs dette;
http://hdguru.com/is-plasma-dead-samsun ... nswer/422/

Jeg er selv expert sælger, og stor fortaler for plasma skærme.
Problemet er dog at inkompetente sælgere (som ham du talte med i hfk), og LCD firmaernes heftige marketings kampagner, har fået familien danmark til at tro at plasma er noget værre forældet stads.
Du vil også kunne se at en LCD er mere "imponerende" at se på i en butik end en plasma skærm er.
Af xcardman
Nick_S skrev:Læs dette;
http://hdguru.com/is-plasma-dead-samsun ... nswer/422/

Jeg er selv expert sælger, og stor fortaler for plasma skærme.
Problemet er dog at inkompetente sælgere (som ham du talte med i hfk), og LCD firmaernes heftige marketings kampagner, har fået familien danmark til at tro at plasma er noget værre forældet stads.
Du vil også kunne se at en LCD er mere "imponerende" at se på i en butik end en plasma skærm er.
Du vil også kunne se at en LCD er mere "imponerende" at se på i en butik end en plasma skærm er

netop den er en direkte plasma dræber.
Af Nick_S
Præcist.
Og så er det man som sælger skal overveje om man vil lukke et nemt salg af en middelmådig LCD skærm med fuld blæs på farverne, eller om man vil til at overbevise sin kunde om, at plasma skærmen i det lange løb uden tvivl vil være det rigtige valg. Der kan man som provisionslønnet sælger nemt lade sig forfalde til den første mulighed.
Personligt har jeg det bare sådan, at hvis mit job skal være sjovt, vil jeg sælge det jeg kan stå inde for. Derfor tager jeg gerne "diskussionen" med de påståelige kunder der mener at plasma er yt. Og bruger gerne de ekstra 10 minutter det tager at få overbevist kunden om at plasma er vejen frem. Og af de der lader sig overtale har jeg ALDRIG haft en eneste klage.
Dog har jeg op til flere gange haft kunder der har været utilfredse med deres middelmådige LCD skærme, når først den er blevet sat op i stuen. Tsk tsk...
Men hey, så får man lov til at sige "hvad sagde jeg" ;)

Det er sgu en skøn branche ;)
Af Kjeldal
Tak til jer begge for indlæggene.

Havde tænkt at der var noget bag som feks. billigere fremstilling ved LCD, indkøbsaftaler osv.

For kunne virkelig ikke se at det kunstige udseende LCD billede skulle være bedre, og tro mig - har stået en del og gloet på det nede i butikken for at prøve at komme til at lide LCD..men nej.

For god ordens skyld skal det siges til Nick at netop EXPERT var jeg også nede i og de sagde netop at i deres øjne var PLASMA absolut nummer 1 når vi snakkede godt billede til TV!

Så set i det lys giver jeg nok ikke så meget for HiFi klubben en anden gang - han sagde direkte at jeg kunne jo selv se at PIONEER havde nedlagt deres PLASMA og det var jo det bedste signal jeg kunne få om at PLASMA var en død flue som han kaldte det!

Jeg lurer lige X10 testen her på siden selvom jeg er overbevist om X10 allerede og går så ud og køber min nye bedste ven på mandag.
Af urbananen
Jamen altså..
Hvad kan man bruge Hifi-klubben til længere.
De svarer sjældent tilbage på mail.
De kommer med dårlige råd.
Lyver en direkte op/ned i ansigtet (alt efter højde)
Har alt for høje priser

-På forsiden reklamerer de med:
Samsungs Hotteste modeller! Find dem billigere!

Ja.. 2min på nettet..
Hifi-kl. pris: 10.790,-
Dansk Datasalg pris: 9.565,-

Det er bare på den første skærm jeg undersøgte prisen på. Samsungs LE40B655 -model.

Jeg har været den helt store HiFi-klub fanatiker. Alt skulle købes der. Intet andet var godt nok.
Nu ærger det mig næsten at et lækkert mærke som B&W bliver solgt i den skod-butik.

For 3år siden stod jeg og så på en Pioneer i deres forretning. SUPER billede. Året efter eller der omkring havde de droppet Pioneer, til fordel for Samsung. Giver jo ingen mening hvis man vil sælge det bedste.
Af Energisparen
Aner ikke noget om det her, men kunne det ikke tænkes, at der er langt bedre avancer på LCD?

Hvad er billigst at producere? En 50" plasma til 10000 kr. eller en "40 LCD til det samme? Kunne det ikke bare handle om at forhandlerne tjener mere på at lange LCD over disken end Plasma?
Af xcardman
Energisparen skrev:Aner ikke noget om det her, men kunne det ikke tænkes, at der er langt bedre avancer på LCD?

Hvad er billigst at producere? En 50" plasma til 10000 kr. eller en "40 LCD til det samme? Kunne det ikke bare handle om at forhandlerne tjener mere på at lange LCD over disken end Plasma?
det har du helt ret i. Den sidste serie som pioneer har lavet, bliver jo første slået at et andet plasma eller OLED. LCD/led er en for svag teknik
SÅ det har nemlig intet med billedekvalitet at gøre, kun profit på LCD.
Af Askov
nu er der jo en expert mand inde over dette emne. Er der ikke noget med at i får stjerne alt efter hvad i sælger. Og disse bliver byttet ud med nogle % mere i avance/indtjening. Det har jeg hørt.
Og hvis man får flere stjerner ved at sælge LCD ja så er det jo det der skal sælges.
Af sketchpad
urbananen skrev:Jamen altså..
Og så er det ikke engang løgn, jeg er overbevist om at
det ikke gælder SAMTLIGE Hifi-Klubben afdelinger, men
dem du har mødt (og dem JEG har mødt) er af samme
støbning, pisse-arrogante, ved-alt(dvs. ingenting)
og lyver så det driver af dem (inkompetence).

ALT for et salg...
Så herefter har jeg ikke spilt en krone hos Hifi-klubben
og kommer højst sandsynligvis ikke til at gøre det på
noget tidspunkt, magen til arrogance og dårlig service
skal man lede længe efter.

Jeg besøger dem ikke engang, uanset hvad de måtte
byde på, hver gang jeg går forbi en Hifi-klubben butik
får jeg brækfornemmelser over den behandling fra de
folk som jeg har mødt derfra, det er SÅ utrolig at
jeg ved ikke om jeg ville være istand til at sætte ord
på det.
Af Arcona
Det er bare sjovt at de gamle CRT skærme havde et mere korrekt billede end nogle af de nye LCD skærme.

På et tidspunkt har folk bildt dem selv ind at gråsort og skrigende farver er et korrekt billede.

Vi må håbe OLED overlever LCD, når OLED skal kæmpe om markedet om 4-6 år :D
Af Kief
urbananen skrev:Jamen altså..
Har alt for høje priser

Ja.. 2min på nettet..

Det er bare på den første skærm jeg undersøgte prisen på. Samsungs LE40B655 -model.

Jeg har været den helt store HiFi-klub fanatiker. Alt skulle købes der. Intet andet var godt nok.
Nu ærger det mig næsten at et lækkert mærke som B&W bliver solgt i den skod-butik.

For 3år siden stod jeg og så på en Pioneer i deres forretning. SUPER billede. Året efter eller der omkring havde de droppet Pioneer, til fordel for Samsung. Giver jo ingen mening hvis man vil sælge det bedste.
Skal til nedenstående sige at jeg arbejdede i HFK i 1 år for et godt stykke tid siden, men har absolut ingen tilknytning til dem mere. Nedenstående er blot min måde at stille spørgsmål ved den tvivlsomme generalisering som urbananen kommer med her.

1) Ang. prisgaranti så har de dagspris på alle deres skærme hvor "find det billigere" ref. til andre butikker med fysisk (landsdækkende) butikker som Elgiganten, Expert osv. Faktisk er der god grund til at købe tv'et der end nogen af de førnævnte butikker da du i HFK får op til 2 1/2 års ægte garanti, altså ikke noget fis med reklamationsret osv.

2) Ang. dårlige sælgere, løgn osv, så tror jeg ikke standarden i HFK er værre end hvis du går så mange andre steder hen. Faktisk oplevede jeg stort set kun kunder som var rigtig glade for HFK og dem var der mange af. Det er meget få butikker hvor du kan gå ned og høre på en B&W højtaler og så bruge en time uden at købe noget. At enkelte sælgere ikke ved hvad de taler om er ærgerligt, men igen ved man ikke alt som sælger, da de også er personer. Det kan være man lige har ramt den audiofile person i HFK som desværre har misforstået noget. Tror du kan finde flere tråde om inkompetente sælger i Elgiganten end HFK.

3) Samsung til fordel for Pioneer. Ja det er meget vel at de skifter til Samsung og dermed har et dårligere produkt, men lad nu være med at skylde skylden på de enkelte butikker. HFK er en kæde og ligesom i Elgiganten så er hver butik underlagt kegler i ledelsen som mener at vide noget om produkter. De bestemmer altså hvis et produkt ikke længere er interessant noget (hvad end det måtte skyldes) - Det er ikke butikken og dens ansattes skyld men dumme kontorfolk der plejer deres relationer. Eks. da de valgte at tage REGA af sortimentet pga en dum kontormæssig stridighed, men sådan er verden...

Derudover så ser jeg intet problem i at kun sælge Samsung. Ligesom alle andre steder er HFK en butik hvor det er dyrt at have mange varemærker/produkter på lager og derfor må man vælge et område at fokusere på. HFK har valgt Samsung som leverandør og så må folk der vil have Pioneer jo blot gå et andet sted hen. Hvis en kunde dermed ikke får "helt det gode fjernsyn" - ja så er det vel kundens egen skyld ved ikke at søge informationer på steder som her. (da det er naturligt at en butik ikke kan rumme alle varer)

Jeg siger ikke at HFK er perfekte og de laver da også nogle underlige ting engang imellem, men jeg synes også det er forkert at generalisere enkelte oplevelser over en hel kæde. Meget vel har et par stykker her fået en dårlig oplevelse, men jeg kender også RIGTIG MANGE som var/er glade for HFK og den service de tilbyder (i forhold til andre butikker)

Jeg har i hvert fald ikke oplevet at komme ind i en butik hvor man får lov til at "optage" en sælger i over en time uden forventning om et salg. Det er en af grundene til at HFK's priser ikke er blandt de billigste. Der skal mange sælgere til for at give sådan en service. Hvis man kan nøjes med den service eks. Dansk Datasalg tilbyder, ja så skal man selvfølgelig købe der - men lad være med at sammenligne de to.

og til sidst lige en bemærkning om priserne. HFK har ry for at være dyre men deres produkter ( B&W eks) er ikke specielt meget dyrere end i England og Spanien som eksempel, pånær den kursgevinst der måske kan ligge i import (og så har du ikke samme garanti-forhold)

HFK sammenligner løbende priser med udlandet (hvor der er fri konkurrence), så du vil nok næppe finde priserne specielt meget billigere hvis de blev solgt i andre danske butikker. Indrømmet at nogle netbutikker ville kunne tilbyde det lidt billigere, men ikke fysiske butikker. (og ville du købe en 10K højtaler (20K pr par) uden at kunne høre dem, føle dem og se dem inden?
Af micjensen
[quote="urbananen"]Jamen altså..

Ja.. 2min på nettet..

quote]

Er Dansk Data salg ikke også parallelimporteret?????????