Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har været på besøg hos forhandlere, men er stadig i tvivl om jeg skal vælge Sony KDL-40Z4500 eller Samsung UE40B7050/7070.
Jeg har selvfølgelig sammenlignet specifikationer, men vil gerne have en "subjektiv" (ikke objektiv) mening.
Huno skrev:Jeg har været på besøg hos forhandlere, men er stadig i tvivl om jeg skal vælge Sony KDL-40Z4500 eller Samsung UE40B7050/7070.
Jeg har selvfølgelig sammenlignet specifikationer, men vil gerne have en "subjektiv" (ikke objektiv) mening.
Du vil gerne have en subjektiv mening? ;;)

Du mener vel omvendt, at du gerne vil have facts hvorfor du skal vælge den ene frem for den anden? For så er det en objektiv mening du leder efter :)
Kief skrev:
Huno skrev:Jeg har været på besøg hos forhandlere, men er stadig i tvivl om jeg skal vælge Sony KDL-40Z4500 eller Samsung UE40B7050/7070.
Du vil gerne have en subjektiv mening? ;;)

Du mener vel omvendt, at du gerne vil have facts hvorfor du skal vælge den ene frem for den anden? For så er det en objektiv mening du leder efter :)
Nej - Jeg mener subjektiv.
Jeg kan selv læse specifikationerne, og jeg har set begge modeller hos en forhandler.
Nu vil jeg høre "noget sladder". (godt/dårligt/sygdomme/typiske fejl).
Af flemmings
Se, jeg har ikke set Samsungen, så dette er bare snak og sladder:

Jeg har læst en del om de nye Edge LED fra Samsung. I en amerikansk tråd (avsforum) blev 7000-serien rost til skyerne af én, som havde kalibreret den sammen med en Pioner 9G (tror den amerikanske model svarende til LX5090).

Personen, som calibrerede var professionel, og han betragtede Samsungen som lige så god som Pioneeren. Den havde dog dårligere betragtningsvinkel og havde ikke jævn lysstyrke på hele skærmen (clouding/flashlight). Til gengæld mente han, at den taklede bevægelse bedre og havde en bedre håndtering af lyse scener - og rigtig god kontrast.

Nå, men denne udmelding skabte en del furore i forumet. Hvordan kunne han få sig selv til at sige, at denne Samsung blot kom i nærheden af en Pioneer plasma?! Mange - også i et tysk forum - har efterfølgende konstateret en del svagheder på Samsungen, hvoraf den største er, at baggrundsbelysningen er meget ujævn, dvs. at der er forskel i lysstyrke på en mørk flade, som ellers skulle være helt ensartet.

Men samme skavank er Sony'en beskyldt for at have - dog nok i mindre grad!!! Jeg har set Sony'en i aktion og synes billedet er rigtig godt.

Jeg ville nok gå hen i en butik, hvor de har begge to og se samme sekvens af film/udsendelse - også med mørke scener - og så kigge rigtig godt på billedet. Kan du se de nævnte svagheder eller andre? Er billederne skarpe ved bevægelse? Er farverne gode og naturtro? Kan man skelne mørke detaljer i billedet?

Kan du se forskel, så vælg det, du synes bedst om mht. billedkvalitet. Kan du ikke se forskel, så vælg det TV, som du synes er flottest i design eller som bruger mindst strøm...

Ved ikke, om du kan bruge det til noget, men nu har du i det mindste fået en smule sladder :)
Af Kief
Nu er det også værd at bemærke at det er en lidt unfair sammenligning at prøve at holde en samsung'en (S) op mod en Pioneer (P). Det er som at sammenligne tomater og kartofler.

S er bygget til at bruge meget lidt strøm, være meget flad og samtidig indeholder alle tunere og et godt billede. (og endda også DLNA/internet)

P er bygget til at vise det mest korrekte billede men til gengæld for en dybere kasse, større strømforbrug og kun DVB-T. (self kan det løses med en boks)

Taget betragtning af S dimensioner så er et billede i nærheden af P bestemt at blive imponeret over. At du kan få så lille kompakt og lækker en skærm og så stadig ikke være milevidt fra det bedste på markedet er sq flot gjort.

Så naturligvis kan man få bedre (Pio/Pana) men taget tanken med lav strømforbrug, fladt tv i betragtning, så er S i hvert fald et rigtig lækkert tv.

Jeg glæder mig til at se Samsungs 9 serie med Local dim og som stadig er kompakt, det bliver måske et tv der kan konkurrere med Pio'en selv om der er forskel på paneltypen/billedbehandlingen.
Af xcardman
Jeg vil gå den anden vej og sige et lcd/led ikke slå et pioneer på noget tidspunkt. For så har oled overtaget markedet til den tid. Et plasma og et lcd er to forskellige teknologier. For at opnår samme billedekvalitet som et pioneer, der har lcd teknologien for mange ulemper. Men det kan godt være led vil slå den på nogle punkter, men ikke på den generelle korrekte billedegengivelse

hvis jeg skulle vælge mellem sony og z4500 eller samsung 7070, så havde jeg ventet på den test der kommer af 7070 her på flatpanels.
kig på testen af en sony w5500(er dog ikke helt ens med z4500, men på mange punkter) og en samsung 7070, så vil du nogenlunde se hvor du får mest for pengene
Af Kief
xcardman skrev:Jeg vil gå den anden vej og sige et lcd/led ikke slå et pioneer på noget tidspunkt. For så har oled overtaget markedet til den tid. Et plasma og et lcd er to forskellige teknologier. For at opnår samme billedekvalitet som et pioneer, der har lcd teknologien for mange ulemper. Men det kan godt være led vil slå den på nogle punkter, men ikke på den generelle korrekte billedegengivelse
Hehe det er vist et af de ubegrundede postulater som kun Pioneer-ejere kan komme med. Faktum er at INGEN af os ved noget som helst om LCD om 2-3 år og hvorvidt OLED er kommet i produktion til kommerciel brug.. ja vi kan gætte på en masse men ingen ved det..

LCD har mange ulemper men det er lykkedes bedre og bedre at forbedre teknologien.. Tænk bare på hvor LCD var for 4 år siden og hvor vi er i dag.. Måske får de succes med LED med Local dim, hvem ved...

Vi er alle velkomne til at komme med vores små lommefilosofier og gætterier men faktum er at ingen kan understøtte sådanne postulater..

Se selv Otto fra AV Precision åbnede op for at et LCD-tv kunne overtage efter Pioneer.. Ja ikke med hvad vi ved i dag men måske hvad vi ved i morgen..

Jeg påstår ikke at en LCD kan skabe et naturligt billede som Pioneer, men jeg vil heller ikke påstå det IKKE kan ;)
Af xcardman
Kief skrev:
xcardman skrev:Jeg vil gå den anden vej og sige et lcd/led ikke slå et pioneer på noget tidspunkt. For så har oled overtaget markedet til den tid. Et plasma og et lcd er to forskellige teknologier. For at opnår samme billedekvalitet som et pioneer, der har lcd teknologien for mange ulemper. Men det kan godt være led vil slå den på nogle punkter, men ikke på den generelle korrekte billedegengivelse
Hehe det er vist et af de ubegrundede postulater som kun Pioneer-ejere kan komme med. Faktum er at INGEN af os ved noget som helst om LCD om 2-3 år og hvorvidt OLED er kommet i produktion til kommerciel brug.. ja vi kan gætte på en masse men ingen ved det..

LCD har mange ulemper men det er lykkedes bedre og bedre at forbedre teknologien.. Tænk bare på hvor LCD var for 4 år siden og hvor vi er i dag.. Måske får de succes med LED med Local dim, hvem ved...

Vi er alle velkomne til at komme med vores små lommefilosofier og gætterier men faktum er at ingen kan understøtte sådanne postulater..

Se selv Otto fra AV Precision åbnede op for at et LCD-tv kunne overtage efter Pioneer.. Ja ikke med hvad vi ved i dag men måske hvad vi ved i morgen..

Jeg påstår ikke at en LCD kan skabe et naturligt billede som Pioneer, men jeg vil heller ikke påstå det IKKE kan ;)
tror bare udviklingen går lidt i stå, der er jo snart ingen som har råd til at udvikle ordenligt og de fleste tv i dag levere jo et rimeligt billede. Især når vi snakker HD. Folk betaler jo heller ikke 30.000 kr mere for et tv

men ellers må man jo gå projektor vejen. 50 tommer vender man sig hurtig til.
Af Leviathan
Plasma- LCDkrigen stopper aldrig. Det er virkelig interessant at følge. Bare se denne svenske test apropos plasma vs LCD og den nye Samsung LCD edge lit: http://m3.idg.se/2.1022/1.224458/stort-test-8-lyx-tv

Jeg var dybest set forbavset over, at deres konklusion bliver, at Samsungs nye tv er det absolut bedste i 46" markedet. Panasonics G10 er de ikke synderligt glade for!

Se jeg tænker straks de er LCDfanboys..... Jeg tvivler i hver fald på, at Samsungs nye LED serie 7 både slår Panas og LGs nye plasmatv!
Brugeravatar
Af Kasper-Hingebjerg
Leviathan skrev: Se jeg tænker straks de er LCDfanboys..... Jeg tvivler i hver fald på, at Samsungs nye LED serie 7 både slår Panas og LGs nye plasmatv!
Eller også er det dig der er PLASMAfanboy :)
Af Leviathan
Kasper-Hingebjerg skrev:
Leviathan skrev: Se jeg tænker straks de er LCDfanboys..... Jeg tvivler i hver fald på, at Samsungs nye LED serie 7 både slår Panas og LGs nye plasmatv!
Bestemt ikke, jeg ejer selv et LCD-tv, men jeg kan nu tydeligt se forskel fra dette og så min brors Pioneer tv :)

Men igen det er smag og behag, begge teknologier har hver deres styrker og svagheder. Jeg mener dog stadig Plasma giver et bedre billede, i hver fald skal man op i et højere prisleje for at finde samme kvalitet i LCD-genren.
Af Huno
Kasper-Hingebjerg skrev:
Nu må i ikke lade jer rive med af situationen.
Husk venligst det oprindelige spørgsmål.
Af Leviathan
Huno: Personligt ville jeg vælge Samsung, den model du henviser til har fået gode anmeldelser, bedre design og har nogle super opkoblingsmuligheder.

Har du kigget på Philips også? Deres Lux LED (som også er anmeldt her på stedet) giver et flot billede.
Af ugp
Jeg ville snuppe 7070, og det ville jeg fordi jeg selv har et, og er rigtig tilfreds med ja faktisk alt, undtagen er lyden lidt "tynd".