Se, jeg har ikke set Samsungen, så dette er bare snak og sladder:
Jeg har læst en del om de nye Edge LED fra Samsung. I en amerikansk tråd (avsforum) blev 7000-serien rost til skyerne af én, som havde kalibreret den sammen med en Pioner 9G (tror den amerikanske model svarende til LX5090).
Personen, som calibrerede var professionel, og han betragtede Samsungen som lige så god som Pioneeren. Den havde dog dårligere betragtningsvinkel og havde ikke jævn lysstyrke på hele skærmen (clouding/flashlight). Til gengæld mente han, at den taklede bevægelse bedre og havde en bedre håndtering af lyse scener - og rigtig god kontrast.
Nå, men denne udmelding skabte en del furore i forumet. Hvordan kunne han få sig selv til at sige, at denne Samsung blot kom i nærheden af en Pioneer plasma?! Mange - også i et tysk forum - har efterfølgende konstateret en del svagheder på Samsungen, hvoraf den største er, at baggrundsbelysningen er meget ujævn, dvs. at der er forskel i lysstyrke på en mørk flade, som ellers skulle være helt ensartet.
Men samme skavank er Sony'en beskyldt for at have - dog nok i mindre grad!!! Jeg har set Sony'en i aktion og synes billedet er rigtig godt.
Jeg ville nok gå hen i en butik, hvor de har begge to og se samme sekvens af film/udsendelse - også med mørke scener - og så kigge rigtig godt på billedet. Kan du se de nævnte svagheder eller andre? Er billederne skarpe ved bevægelse? Er farverne gode og naturtro? Kan man skelne mørke detaljer i billedet?
Kan du se forskel, så vælg det, du synes bedst om mht. billedkvalitet. Kan du ikke se forskel, så vælg det TV, som du synes er flottest i design eller som bruger mindst strøm...
Ved ikke, om du kan bruge det til noget, men nu har du i det mindste fået en smule sladder