Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Akyhne
Skærmen får stemplet "Higly recommended" - det er vel i bund og grund det der tæller i dét review.
I sidste ende bør et skærmvalg komme an på personlige preferencer, og ikke på hvad andre siger.

"nogle" eller "mange" er vel en fortolkningssag. Jeg går ud fra fyren i testen går ud fra nyere modeller og ikke alle flade tv der nogensinde er lavet. Men da virkeligheden i butikkerne er at flere forhandlere, såsom Elgiganten og LEASY ofte sælger ældre modeller som "et godt tilbud", er "mange" vel ikke helt ved siden af.
Men når jeg nu skal være helt ærlig, skrev jeg efter hvad jeg mente jeg havde læst nogle timer før og checkede ikke reviewets indhold igen.

Det er vidst tid til at en moderator splitter dette emne...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
sponkii skrev:og rigtigt gerne noget som kunne ligne LG nu udgåede serie SL8000, SL8500..

Mange tak :D.
Jeg kan godt finde SL8500 på lager et par steder. Hvis denne skærm ligger højt på ønskelisten, så ville jeg da give en af forhandlerne et kald. Redcoon skulle have den på lager.
http://www.redcoon.dk/index.php/cmd/sho ... /kelkoodk/
Af Steen Bay
yakken skrev:
sponkii skrev:og rigtigt gerne noget som kunne ligne LG nu udgåede serie SL8000, SL8500..

Mange tak :D.
Jeg kan godt finde SL8500 på lager et par steder. Hvis denne skærm ligger højt på ønskelisten, så ville jeg da give en af forhandlerne et kald. Redcoon skulle have den på lager.
http://www.redcoon.dk/index.php/cmd/sho ... /kelkoodk/
Tak for linket. Jeg har også overvejet SL8000/8500, eller alternativt 2010 modellen LD750N som teknisk nok ligner dem meget (men designet er dog noget mere ordinært :))
Af Steen Bay
Thor-thor skrev:
Akyhne skrev:Jeg skrev mit første indlæg for at hjælpe trådstarter med én af de valgte modeller, som jeg har viden om, ikke for at starte en diskussion om teknologier. Men når et tv gør det godt, bør det også fremhæves!
Hvorfor havde jeg mon på fornemmelsen da jeg skrev det, at det ville give debat ::l

I sidste ende er det en smagssag om hvad man kan lide. Det er ikke nødvendigvis det *perfekte* billede som nogle herinde stiler efter!
Grunde til at jeg reagerer er såmænd bare at du ikke gengiver testens konklusion korrekt.

Testen:
"In terms of contrast performance and overall picture depth, the Samsung LE40C650 is one of the best LCD HDTVs we’ve ever reviewed, and indeed is even better than some Plasma displays"

Dit indlæg:
"Testen siger 650'eren er endnu bedre end mange plasma tv!"
Hvad der er bedst afhænger meget at forholdene hvorunder der testes, og med en 'normal' (ikke svag/dæmpet) rumbelysning, så kan LCD meget vel være det bedste valg. Du kan evt. læse lidt om problematikken i de to links i nedenstående indlæg.

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 132#109132
Af Thor-thor
Steen Bay skrev:
Thor-thor skrev:
Grunde til at jeg reagerer er såmænd bare at du ikke gengiver testens konklusion korrekt.

Testen:
"In terms of contrast performance and overall picture depth, the Samsung LE40C650 is one of the best LCD HDTVs we’ve ever reviewed, and indeed is even better than some Plasma displays"

Dit indlæg:
"Testen siger 650'eren er endnu bedre end mange plasma tv!"
Hvad der er bedst afhænger meget at forholdene hvorunder der testes, og med en 'normal' (ikke svag/dæmpet) rumbelysning, så kan LCD meget vel være det bedste valg. Du kan evt. læse lidt om problematikken i de to links i nedenstående indlæg.

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 132#109132
Jeg forholder mig ikke til testens betingelser.

Men testen siger at på "to specifikke punkter er skærmen bedre end nogen xxx skærme".
Hvilket bliver "oversat" til at den er "bedre end mange xxx skærme".

Det er vel at strække formuleringen længere end den kan bære?

Derudover så ved jeg ikke hvad dine links skal forklare? Det er fuldstændig korrekt at ved meget kraftig lys (evt. direkte lys) vil en LCD skærm klare sig bedre end en plasma, selvom en LCD heller ikke kan lide meget lys.
Men med mindre man ser tv i en meget lys stue,primært midt på dagen (om sommeren), uden gardiner, vil de fleste næppe opleve problemer.
Personligt foregår min tv-kigning primært om aftenen, hvilket vel er meget typisk for de fleste.
Men man må jo ud fra sine egne forhold vurdere hvad man mener er bedst. Men at bedømme det ud fra et stærkt oplyst butikslokale i Elgiganten har jo intet med virkeligheden at gøre.
Af Steen Bay
Thor-thor skrev: Derudover så ved jeg ikke hvad dine links skal forklare? Det er fuldstændig korrekt at ved meget kraftig lys (evt. direkte lys) vil en LCD skærm klare sig bedre end en plasma, selvom en LCD heller ikke kan lide meget lys.
Men med mindre man ser tv i en meget lys stue,primært midt på dagen (om sommeren), uden gardiner, vil de fleste næppe opleve problemer.
Personligt foregår min tv-kigning primært om aftenen, hvilket vel er meget typisk for de fleste.
Men man må jo ud fra sine egne forhold vurdere hvad man mener er bedst. Men at bedømme det ud fra et stærkt oplyst butikslokale i Elgiganten har jo intet med virkeligheden at gøre.
Det er ikke "meget kraftig lys" vi snakker om her. Som det ses på bantam's figur, så vil LCD overhale plasma mht. reel/praktisk kontrastforhold ca. midtvejs mellem "dark" og "dim".
Af Thor-thor
Steen Bay skrev:
Thor-thor skrev: Derudover så ved jeg ikke hvad dine links skal forklare? Det er fuldstændig korrekt at ved meget kraftig lys (evt. direkte lys) vil en LCD skærm klare sig bedre end en plasma, selvom en LCD heller ikke kan lide meget lys.
Det er ikke "meget kraftig lys" vi snakker om her. Som det ses på bantam's figur, så vil LCD overhale plasma mht. reel/praktisk kontrastforhold ca. midtvejs mellem "dark" og "dim".
Fint nok, men nu er kontrast ikke det eneste der afgør billedkvaliteten!
Af Steen Bay
Thor-thor skrev:
Steen Bay skrev:
Fint nok, men nu er kontrast ikke det eneste der afgør billedkvaliteten!
Nej, bestemt ikke. Selv lægger jeg f.eks. stor vægt på en naturlig gengivelse af bevægelse, og det er vel nok et af de områder hvor plasma-TV stadig har et lille forspring (og en af de ting som det er lidt sværere at sætte tal på).
Af sponkii
Tak for de mange svar, men skal vi ikke prøve at holde sig til debatten om hvilken model i vil anbefale og ikke så meget om hvilken teknologi der er førende.

@yakken tak, har godt set på det for et stykke tid siden, har aldrig hørt om dem og de har ikke E-mærke så var lidt i tvivl, og så så jeg G20 og tænkte det er sku' lige det tv jeg manglede :D..
- har du erfaring med redcoon ?.

@Akyhne tak for input om LE40C675, det skal jeg nok se lidt nærmere på.

Lindholm78 går ud fra du snakker om LG, i så fald mange tak..

lidt forvirrende LG og Samsung har lignende navne.
Af Akyhne
@sponkii: Vær opmærksom på problemstillingen vedr. (manglende) sortering af alt andet end analoge kanaler. Det kan som standard ikke lade sig gøre på de nævnte Samsung modeller.
Jeg har dog lavet en guide til hvordan det alligevel kan lade sig gøre via en USB-pen og en computer. Sig til hvis du vil have linket (ligger i samme board som denne tråd).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har ikke handlet med Redcoon, desværre.

En note mht. Bantams grafer, så er det et eksempel på to uspecificerede skærme. Tendensen i graferne er vejledende og ikke generelle for enhver skærm på markedet, hvilket han vist også gør opmærksom på. Det er dog indiskutabelt, at man kan skrue væsentlig højere op for lysstyrken på et LCD TV (hvis det er dét man ønsker) end man kan på et plasma-TV, så udgangspunktet for at overdøve andet lys i lokalet er bedre.
Af Steen Bay
yakken skrev:
En note mht. Bantams grafer, så er det et eksempel på to uspecificerede skærme. Tendensen i graferne er vejledende og ikke generelle for enhver skærm på markedet, hvilket han vist også gør opmærksom på. Det er dog indiskutabelt, at man kan skrue væsentlig højere op for lysstyrken på et LCD TV (hvis det er dét man ønsker) end man kan på et plasma-TV, så udgangspunktet for at overdøve andet lys i lokalet er bedre.
Ja, graferne er vel blot ment som en illustration af en generel tendens, men viser alligevel tydeligt at selv ret lave niveauer af udefra kommende lys kan have en stor effekt på det reelle sortniveau/kontrastforhold på (især) plasma-TV. Det ville være ganske interessant (og relevant) med sådanne målinger inkluderet i tests, men desværre er det jo nok ikke så helt ligetil.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis vi kunne styre lysforholdet fuldstændigt, så kunne vi godt lave noget lignende, men at gøre det i løbet af en dag vil i bedste fald blot give endnu en vejledende graf. Det kunne dog stadig være en god idé til en artikel. Et fast element i anmeldelsen vil nok blive lidt for "fluffy", da vi ikke kan få samme lysforhold i en stue til hver anmeldelse (eller: vi kan ikke garantere noget). Jeg går videre med idéen, så må vi se hvad der kommer ud af det :)
Af Steen Bay
yakken skrev:Hvis vi kunne styre lysforholdet fuldstændigt, så kunne vi godt lave noget lignende, men at gøre det i løbet af en dag vil i bedste fald blot give endnu en vejledende graf. Det kunne dog stadig være en god idé til en artikel. Et fast element i anmeldelsen vil nok blive lidt for "fluffy", da vi ikke kan få samme lysforhold i en stue til hver anmeldelse (eller: vi kan ikke garantere noget). Jeg går videre med idéen, så må vi se hvad der kommer ud af det :)
Det lyder rigtig fint :) ..og vel heller ikke nødvendigt at inkludere det i enhver test, men en artikel som du siger, hvor I under kontrollerede/varierede lysforhold har lavet (off-screen) målinger af det reelle sortniveau på nogle typiske plasma og LCD skærme, såsom f.eks. G20 og EX500, det ville være ganske interessant. Bantam sagde i det andet linkede indlæg (ovenfor) at han eksperimenterede med lignende målinger, og måske han evt. har nogle ideer til hvordan de kunne udføres.