Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JesperP
Hej;

Jeg har fulgt med i en lang række debatter omkring LCD og plasma imod hinanden.

Et element i en vurdering finder jeg svært at forholde sig til: nemlig den spejlning, der er i glasfladen på plasma skærme. Umiddelbart finder jeg denne spejleffekt meget forstyrrende, men jeg har heller ikke haft en plasma skærm i "daglig" brug, så jeg ved ikke hvorvidt det er et reelt problem. Til gengæld kan jeg godt se "problemet" i de forskellige butiksudstillinger af fladskærme.

Jeg ved, at der er mange entuisaster, der sværger til plasma. Og I kan ikke alle bo i mørke rum uden vinduer eller lamper. Så hvorledes skal jeg forholde mig til denne problemstilling, når jeg har en normal stue med vinduer og forskellige lyskilder (der vil ikke være direkte sollys på skærm)?

Mvh. Jesper
Af BrianH
De fleste ser nok tv når det er mørkt og tager på stranden i solskinsvejr :)

Der er også mange entisiaster der har mørke rullegardiner monteret.

Problemet er mindre end de 50 år med CRT tv, så mon ikke det går
Af lennon
Tror du må lære at leve med det . Mange LCD har taget konceptet op med en temmelig glossy overflade . Det har åbenbart en forbedrende virknig på billedkvaliteten . At det så ikke harmonerer med trenden i nyere Danske parcelhuse og lejligheder , hvor stuerne ofte har større vinduspartier end drivhuse , - er de Asiatiske producenter ligeglade med.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Langt de fleste skærme har efterhånden en eller anden form for spejlende overflade - dette gælder også LCD. Hvorvidt det er et problem er i høj grad individuelt fra skærm til skærm, da de tiltag der bruges mod reflektioner veksler fra model til model. Både LCD og plasma-skærme vil lide af et seriøst kontrastdyk hvis du sætter dem i en stue med sollys på skærmen. LCD-skærmene har blot mere overskud til at kunne skrue op for lysstyrken og overdøve det indkomne lys.

Jeg gætter dog på, at du ikke har for 5000 W pærer kørende hjemme i din egen stue til dagligt? Under alle omstændigheder, så anbefales det at du dæmper belysninger i det lokale du ser film i - uanset om du har LCD eller plasma. Det behøver så afgjort ikke være i form af mørklægning.
Af Steen Bay
Steen Bay skrev:Spejlinger er én ting (og flere og flere LCD-TV har det efterhånden også), men problemet på plasma-TV er nok så meget diffuse reflektioner der reducerer kontrasten, som bantam har beskrevet så vældigt fint i nedenstående link/indlæg.

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 919#106919
Og her er et andet indlæg fra bantam hvor det antydes at det reelle sortniveau på plasma ved en 'normal' dæmpet aftenbelysning er i omegnen af 0,3 cd/m2. Med en typisk lysstyrke for plasma på ca. 90 cd/m2 (ved 'normal' (APL) belastning), så giver det et kontrastforhold på ca. 300:1 ..og om dagen når niveauet af udefra kommende lys er højere, så vil den reelle kontrast selvsagt reduceres yderligere.

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 893#108893