Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Shooter DK
vil lige være sikker overvejede at købe en samsung c7005 eller c8005 led men er det rigtigt forstået fra flere at det er bedre med rigtig led backlight specielt også hvis skærmen har local dimming som f.eks. sony HX900 eller LG LX950 eller hvad den nu heddder ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, backlight LED er oftest at foretrække frem for Edge LED. Det er nemmere at styre homogeniteten af lyset når de sidder bagved frem for i siden.
Af ajhals
Shooter DK skrev:vil lige være sikker overvejede at købe en samsung c7005 eller c8005 led men er det rigtigt forstået fra flere at det er bedre med rigtig led backlight specielt også hvis skærmen har local dimming som f.eks. sony HX900 eller LG LX950 eller hvad den nu heddder ?
Med forbehold for hvad samsungs ingeniører har kunnet trylle frem med c8705, JA så har du ret! Hvis du læser testen af LE850N så tror jeg den taler for sig selv.
Med LED Backlight og Local Dimming når man et fantastisk sortniveau. Ydermere har man med LED backlight mulighed for at dele belysningen op i mange flere zoner, som kan justeres. Med Edge LED er dette særdeles begrænset.
Hvis du er fanatiker skal du dog være opmærksom på (med LE850N), at det kan give nogle bånd med uens lysforhold hen over skærmen (se Rasmus') test. Det bliver spændende at se, om Sony er blevet dette psoblem kvit.
Jeg skal dog sige, at jeg så TV'et i elgiganten forleden dag, og kiggede specifikt efter disse bånd, uden at spotte dem, så jeg tror kun det er i særtilfælde man lægger mærke til dem.
Jeg vil så til gengæld sige, at det nok er det mest "Crispy" billede jeg har set på en fladskærm (selv med standart opsætning), Super super skarpt og en fantastisk dybde (Dette eller LX950N kunne meget vel blive mit næste TV (kun 3D og 400Hz til forskel).

Håber du er blevet lidt klogere nu :)!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mht. de bånd som Rasmus også nævner, så skyldes det også at Sharp har valgt relativt få områder med LED. I de større modeller med et fuldt LED array bagved, så har du ikke dette problem. Se eks. på Beovision 7-55 som vi også har anmeldt, eller den ældre Philips 9803 LED-Lux.
Af Shooter DK
okay har nu brugt udlukkelses metoden:
Samsung LED: har edge led nej tak
Philips: for grimt tv med for lidt lir
Sharp: for lidt lir dog fedt med den gule pixel men alligevel

og sidder nu ca. tilbage med følgende:
Plasma:
panasonic VT20
Samsung c7005 (eller hvad den nu hedder)

LED:
LG LX9500
Sony HX900

da jeg havde som krav til led:
(ægte) LED
Local dimming
3D

og muligvis ender det også med at jeg afskriver plasma fordi jeg skal bruge min skærm til spil også hvor der vil forekomme stationærer objekter.
Af noxity
Jeg tror ikke du skal afskrive Samsung UExxC8705 før der har været nogle tests af denne. Hvis background uniformity ikke er et problem på denne model, og at dens udgave af local dimming fungere uden for mange artifacts, så er det jo også en godt bud. Men det er selvfølgelig en masse "hvis".
Af Shooter DK
ja men igen fordi den er edge led har dens local dimming kun ca. 8-12 zoner hvorimod en skærm som lg lx850N eller hvad den nu hedder har 240 på deres 55 tommer
Af Tazzyted
Hej,

Er der nogen der kan afklare en af mine store spørgsmål for tiden. Jeg kan forstå at kvaliteten af Local Dimming kommer meget an på om det er Edge eller Backlight LED, korrekt?
Hvis jeg står og skal vælge mellem 2 Samsung modeller i 55'' den ene er C7705 og den anden C8705 med local dimming, er det så pengene værd at købe 8705? Og har den Backlight eller Edge? Nogen erfaringer eller syn for sagen?

Jeg er meget i vildrede omkring alt dette LED teknologi og Local Dimming!

:(
Af Morten_J LG
Hej,

Da jeg kan se, at LG er nævnt i denne tråd tillader jeg mig, at redegøre for vores LED varianter.

Edge LED
Edge LED m. local dimming (fra LE550 og op)
Full LED m. local dimming (LE850N og LX950N)

Edge LED m L/D har samme antal blokke som "normale" Edge LED, men mulighed for at slukke for enkelte af blokken, sådan som LE850'eren styrer belysningen.
Af Jamsen
Tazzyted skrev:Hej,

Er der nogen der kan afklare en af mine store spørgsmål for tiden. Jeg kan forstå at kvaliteten af Local Dimming kommer meget an på om det er Edge eller Backlight LED, korrekt?
Hvis jeg står og skal vælge mellem 2 Samsung modeller i 55'' den ene er C7705 og den anden C8705 med local dimming, er det så pengene værd at købe 8705? Og har den Backlight eller Edge? Nogen erfaringer eller syn for sagen?

Jeg er meget i vildrede omkring alt dette LED teknologi og Local Dimming!

:(
Er også lige med på en lytter på dette spørgsmål!, for står med samme dilemma om det er en c7705 eller c8705 der er det bedste køb..