Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BrianH
Bryann skrev:
therunemeister skrev:Som jeg skrev i min tidligere post kan nogle mennesker se blinken fra Panasonics plasma TV...og jeg er desværre en af dem. Derfor kan jeg ikke rigtigt bruge dem til noget. Designet er...tja...det er lidt ligesom hende dem tykke bumsede pige ingen ville invitere op til dans. Skøn personlighed...men hold nu kæft hun var grim...

Panasonic: Ingen retention, Ingen burn-in

LG: Ret meget retention (især i starten), Ingen burn-in
Vil dog lige tilføje at det der med "ingen retention på Panasonic ikke holder.

Alle Plasma TV har retention, både min PX70 havde det og mit nuværende G20 - Det er specielt undertekster man kan se, når man så skifter kanal og Tv'et er sort i et øjeblik kan skimte hvor underteksterne har været.

Det har dog aldrig sat sig og det er en af plasma teknologiens skavanker - Til gengæld for man langt federe billede :)

Det har du ret i. I en Fona, hvor deres tv havde stået med DR-HD skiftede jeg kanal på et Panasonic g10. Den programoversigt der er på DR-HD til venstre i billedet om dagen iden programmerne starter, blev stående på skærmen da jeg skiftede kanal. Det var meget tydeligt
Af therunemeister
Sjovt, det er der flere der siger. Man hører ellers altid i anmeldelser etc. at det ikke eksisterer på Panasonic plasma. Jeg oplevede det dog aldrg på mit G10, men det er meget tydeligt på mit PS8000.
Brugeravatar
Af mew
Har lige bestilt et hos TV-LED.DK (buyvision) 6949kr leveret. O-O
Af Sverrib
Men mht. kalibrering på ens TV - findes der nogle guider eller noget i den stil til, hvordan man gør det? For aner ikke en flyvende skid om det, og det er vel nødvendigt, når man skal passe så relativt godt på det? :)
Men er det rigtigt nok, at man ikke skal have den på fuld brightness, af fare for burn-in, eller? :)
Har bare brug for al den hjælp og alle de råd, jeg kan bruge, da jeg er ny i faget. Gider ikke at købe et super TV, for så at formå at fucke det helt op, når det kommer hjem til far og står. :)
Af therunemeister
Hvis du ender med en model med THX mode (som Panasonic G20), så slår du den bare over på THX og glemmer alt om det.
Af Sverrib
Cool nok! Og jeg går ud fra, at jeg på den måde ikke risikerer burn-ins, høj retention og andet?
Men hvis I skulle sammenligne "støjen" på fjernsynet med en lyd, mht. hvor høj den er - hvad skulle det så være? En blender eller noget i den stil?
Af Thor-thor
Hvis du køber et G20 er der en test her på Flatpanels (der er flere andre skærme der er testet), hvor Rasmus har fundet frem til de bedste indstillinger for den skærm han kalibrerede. Det ville være et rigtig godt udgangspunkt.
Derudover ville jeg bare bruge skærmen normalt, men måske være lidt ekstra opmærksom på at den ikke står med statiske elementer konstant i længere perioder
Af Thor-thor
Sverrib skrev:Cool nok! Og jeg går ud fra, at jeg på den måde ikke risikerer burn-ins, høj retention og andet?
Men hvis I skulle sammenligne "støjen" på fjernsynet med en lyd, mht. hvor høj den er - hvad skulle det så være? En blender eller noget i den stil?
Check mit svar ovenover angående billedindstillinger.

Støjen er en summen, ligesom du også kan opleve fra en transformator på andre produkter. Så altså ikke nogen voldsom støj, men en en forholdsvis lav summen, som nogen opfatter som meget generende.

Jeg har selv lidt på en "gammel" model, men 95% af tiden bemærker jeg det ikke.
Men det kan høres ved lav/ingen volumen
Af allandk
Lige et par kommentarer:

Jeg er selv den lykkelige ejer af et 50" Panasonic G20 og har haft det kørende på højtryk både til min datters utrættelige Pippi Langstrømpe, Ramasjang, DVD, Blu-Ray og MASSER af gaming.

Støj: Ja, slukker man for lyden (hvem gør det?), kan man høre en summen, hvilket isoleret set måske kan virke generende. Jeg er på ingen måde generet af støjen, da jeg jo har lyd på mit tv O_O. GODT.

Billede: Fantastisk billede! Bare skru den hen på THX og glem alt bøvlet. No fuzz! PERFEKT!

I dagslys: virker noget anderledes end mit "gamle" antireflektive 40" Sony d3000. Kan man se fjernsyn i dagslys på G20? JA! Men sort er i dagslys grønlig/grålig, hvilket man bemærker hvis sort skal være den dominerende farve i billedet. Til gengæld er den antireflektive overflade fremragende og noget som efter min mening gør, at G20 er at foretrække. GODT.

Blink: Ja, nu er det jo et plasma, som i sin natur virker anderledes, men jeg føler mig på ingen måde generet af blinkende billede (for mig er det ubemærket). GODT.

Udseende: Det ligner jo et tv! Jeg er ganske tilfreds med designet, specielt da det også er funktionelt. GODT.

Gaming: Spiller primært PS3, og min K/D ratio i Battlefield BC2 er steget efter jeg skiftede fra LCD til Plasma - tv'et er langt mere responsivt. PERFEKT!

Retention/Burn in: Selv med HUD og masser af hvid skrift på skærmen (f.eks. ammo), er der absolut ingen retention eller burn in. Det skal siges at jeg kører i 'Spil' mode som, AFAIK, er med orbiter. PERFEKT!

Sortniveau: FREMRAGENDE (under kontrollerede lysforhold, dvs. ej direkte belysning og helst lyssvagt, men ikke mørklagt rum).

Det tog mig MEGET lang tid og OMFATTENDE research før jeg besluttede mig for G20. Jeg overvejede både de nye LG samt det kommende plasma fra Samsung (med 3D). Jeg overvejede sågar også Toshiba 46SV685D, som vist har fået et nyk opad prismæssigt, siden jeg kiggede. I sidste ende valgte jeg det, jeg mener er den bedste alrounder og det bedste tv til prisen, men det er en subjektiv vurdering.

Flg. kriterier afgjorde sagen i prioriteret rækkefølge:
  • Input lag
    Retention/Burn in
    Black level
    PVR - at kunne optage på ekstern harddisk
    THX
Jeg synes der er meget hysteri omkring støj, design, retention/burn in, black level, osv.

Håber det kan bruges.
Af Sverrib
Tusind tak for hjælpen, allesammen.
Har endelig bestemt mig for at købe et G20, da det virker som et helt perfekt allround-tv til mig. :)
Af Sverrib
Det eneste jeg er i tvivl om er stedet, hvor jeg skal købe det (hvilke butikker er gode mht. garanti, ingen parallelimport osv.)
http://www.pricerunner.dk/pl/2-2582913/ ... ign-Priser
Hvis I har en hjemmeside, I kan anbefale på listen, må I meget gerne skrive den herinde. Det ville jeg virkelig sætte pris på!
P.S: Ved godt, jeg er lidt er nærigrøv, men.. Det må meget gerne være et af dem til 7000 og deromkring, hvis dette er muligt. ;) - pengepungen er ikke det, den har været..
Af therunemeister
Jeg har rigtigt gode erfaringer med Cinemagic. De har virkeligt givet mig utroligt god service både på mit Panasonic og LG TV
Af Snurrerundtlyd
Sverrib skrev:Det eneste jeg er i tvivl om er stedet, hvor jeg skal købe det (hvilke butikker er gode mht. garanti, ingen parallelimport osv.)
http://www.pricerunner.dk/pl/2-2582913/ ... ign-Priser
Hvis I har en hjemmeside, I kan anbefale på listen, må I meget gerne skrive den herinde. Det ville jeg virkelig sætte pris på!
Ud fra den liste ville jeg helt klart vælge Hi-Fi Klubben med en pris på 7275,-
Inkluderet i prisen tilbyder de en bedre garanti end stort set alle andre forhandlere.
http://www.hifiklubben.dk/produkter/fla ... ?cmpID=001

De har fysiske butikker over det meste af landet, så du kan afhente det i stedet for at få det tilsendt for at spare fragt hvis du ønsker det. Og ikke mindst få en demo i butikken inden du køber.
Og ekspedienterne i Hi-Fi Klubben ved trods alt en en del mere om det de står og sælger end dem i Elgiganten og kan også guide dig i hvordan du kan indstille billedet for at få et mere naturligt billede.
Desuden er det mit indtryk at der ikke er nær så meget bøvl i forbindelse med reklamationer som hos f.eks. Elgiganten. Jeg har hørt om mange (både blandt bekendte og læst på nettet) der har haft dårlige oplevelser med reklamationer hos Elgiganten.

Hi-Fi Klubben har tidligere parallel-importeret Samsung TV, men jeg var til en demo-aften om kalibrering af TV i HiFi Klubben for nogle måneder siden. Ham der fortalte om kalibrering var fra Hi-Fi Klubbens hovedkontor og er ham som er ansvarlig for udvælgelse og indkøb at TV til hele kæden i både Danmark, Sverige og Norge. Han fortalte at Hi-Fi Klubben nu er helt holdt op med at parallel-importere TV igen, da det ikke er besværet værd sagde han og nu får de alle deres TV direkte igennem de danske importører.

Hvis TV'et skal repareres er det også noget lettere at kunne aflevere det i en fysisk butik i stedet for at sende det med en fragtmand. Og det er alt andet lettere at have muligheden for at vise fejlen til en ekspedient end at skulle forklare det over mail eller telefon, især hvis det er en fejl man ikke umiddelbart får øje på.

Hi-Fi Klubben tilbyder også gratis 6 måneders ekstra garanti til alle medlemmer af deres kundeklub. Bare meld dig ind når du køber TV'et, det koster ingenting at være medlem og der er en række medlemsfordele ud over udvidet produktgaranti.
Det eneste er at du får e-mailet et nyhedsbrev som medlem, men det kommer ikke så tit at det er generende. Og synes man det er generende kan man jo bare sætte mail-programmet/spamfilteret til automatisk at slette nyhedsbrevene så snart de ryger i indbakken.
I forvejen tilbyder Hi-Fi Klubben 2 års "ægte garanti" til alle, som altså er bedre end den lovpligtige reklamationsret. Som medlem får du altså 2½ års "ægte garanti".

http://www.hifiklubben.dk/information/p ... eklamation
Garanti og Forsikring i Hi-Fi Klubben

I Hi-Fi Klubben får du som minimum 2 års ægte garanti på alle produkter. Herudover kan du tilkøbe Udvidet Plus Forsikring, hvis du ønsker det.

I Hi-Fi Klubben får du 2 års ægte garanti i stedet for Købelovens 6 måneders garanti og 18 måneders reklamationsret. Vi står fuldt inde for kvaliteten af vores produkter, og vi synes ikke, at du skal stå med bevisbyrden for, at dit produkt har haft en eventuel defekt fra fødslen.

Disse forbedrede betingelser kan spare dig for både penge og besvær. Du er naturligvis stadig beskyttet af Købelovens bestemmelser – vi forlænger bare den reelle garanti fra 6 til 24 måneder. Du kan endda få yderligere 6 måneders garanti oveni, hvis du melder dig ind i Hi-Fi Klubbens Kundeklub.

Læs mere om forsikring i Hi-Fi Klubben

Læs mere om Hi-Fi Klubbens Kundeklub

2 års ægte garanti
  • Hi-Fi Klubben yder 2 års garanti regnet fra købsdato, med mindre andet fremgår af købsfaktura eller garantibevis.
  • Garantien dækker fabrikations- og funktionsfejl og omfatter reservedele samt arbejdsløn.
  • Garantien dækker ikke slid, misbrug, forkert tilslutning, skader opstået under transport som følge af dårlig indpakning, professionel brug eller mangelfuld almindelig vedligeholdelse.
  • Garantien dækker ved indlevering i nærmeste Hi-Fi Klubben butik og omfatter ikke afhentning og udbringning.
  • Garantien dækker kun ved fremvisning af købsfaktura med oplysninger om varetype og serienummer.
  • På reparationer og udført reparationsarbejde ydes 3 måneders reklamationsret.
...

Hvis du foretrækker at få TVet tilsendt og gerne vil spare 200,- så har jeg gode erfaringer med SHG, hvor jeg tit har købt PC-udstyr.
http://www.shg.dk/Fladskaerms-TV/Panaso ... 07928.html

Jeg afhenter det som regel selv på SHGs lager da jeg bor tæt ved i Århus. Og man kan på samme måde aflevere RMA-varer direkte hos dem hvis man ønsker det. Der er mange netbutikker der ikke tilbyder at man kan afhente og aflevere varer på adressen. Men SHG gør og de har deres egen RMA-modtagelse på stedet, så du snakker direkte med dem der har med RMA at gøre. SHG er en af Danmark største netbutikker for salg af PC-udstyr.

Men her får du så heller ikke de ekstra gratis 6 måneders garanti som Hi-Fi Klubben tilbyder og du har ingen mulighed for at få demonstreret forskellige TV før evt. køb.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Og du er ikke ansat hos Hifiklubben, eller har interesse i deres virksomhed? Forstå mig ret: Vi hilser brancemedlemmer velkomne. De skal blot gøre opmærksom på deres tilhørsforhold ;)