Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sverrib
Davs derude,

Jeg står og leder efter et 40-42" TV, og har gået og kigget lidt på såvel plasma som LED. Jeg ved ikke, om jeg så har brug for et plasma, hvis jeg alligevel kun kører 40-42"?
Mit spørgsmål/request til jer:

Har I et forslag til et plasma-/LED-tv til 6000-7000 kr.?
Udover det, vil jeg ufatteligt gerne høre, om jeg skal gå efter et plasma eller et LED i denne størrelse.

På forhånd tak,

Sverri :)
Af Sverrib
*Hvis jeg da overhovedet kan få et godt TV til den pris? :)
Af hdmi
Nu skriver du ikke hvad du skal bruge tvet til.......men pana g20 ligger lige til højrebenet :D
Af Sverrib
Haha, min fejl! Jeg skal bruge det hovedsageligt til at se film (DVD/BluRay) på, og så køber jeg nok en PS3 nu her. Dog ikke sikkert; det må økonomien lige vise. Og naturligvis også se helt normale fjernsynskanaler. :)
Kiggede faktisk også lidt på G20'eren - men læste, at plasma ikke virker så fantastik, hvis man befinder sig i et lyst rum? Kan selvfølgelig altid prøve at anskaffe mig nogle mørklægningsgardiner. :)

På forhånd tak, :)
Af Bryann
Til den pris skal du kigge efter plasma eller sidste år LED modeller.

Som tidligere nævnt ligger G20 lige til højrebenet, dog er der rigtig mange som har problemer med at deres G20 larmer - Undertegnet inklusiv.

Mht. Plasma i dagslys synes jeg ikke det er noget der er værd at være bekymret for, det har aldrig generet mig og jeg har meget lys i rummet og kun persienner til at dække for lyset.

Hvis det skal plasma, som jeg ville anbefale, ville et LG 50PK760 fra Nemoit.dk til 7099 kr. nok være det bedste køb - Det er godt nok 50", så det kommer an på om du har plads til det.

Hvis det skal være LED så er Samsungs 40" 6050 på tilbud i denne uge i Elgiganten til 6999 kr. Ville nok være det bedste LED til den pris.
Af Sverrib
50" er nok lige i overkanten til mit værelse, tror jeg. 40-42" er mere sagen.
Men hvis I stod ved valget mellem plasma og LED - hvad ville valget så umiddelbart falde på?
Majoriteten skriver, at plasma har den langt bedste billedkvalitet, og at LED i virkeligheden ikke er LED, da det kører med Edge LED-teknologien, så det i virkeligheden er et LCD-fjernsyn med LED i kanterne.
Så.. - LED vs. plasma til de penge?
Men er 42" måske alligevel lidt for småt til at plasma?
Støjen tror jeg ikke, jeg vil have det store problem med, da jeg ofte har ret høj lyd på fjernsynet. Men hvor højt er det - hvis du skulle sammenligne med noget? :)

Zanks in wegards ;)
Af therunemeister
Tror ikke du kan finde et 'rigtigt' godt LED tv til den pris. Om det er LED eller CCFL der belyser skærmen er fuldstændigt lige meget. Det der er interessant er local dimming LED TV (som den nyeligt testede LG LE850), men det er en lidt anden prisklasse. Ellers er det bare et tyndt LCD TV.

Der er sikker en masse helt udemærkede billige LCD TV som de fleste vil være tilfreds med, men hvis du vil have høj kvalitet i den prisklasse, så kan jeg ikke se andre løsninger end plasma (LG eller Panasonic)
Af Sverrib
Fantastisk! Tak for den hurtige respons!
Jeg tror, valget falder på et plasma, det eneste jeg lige umiddelbart var i tvivl om, var om det ville virke fint i et lyst rum, og hvorvidt 42" måske var for småt til plasma. Men tak for hjælpen, allezusammen! :)
Go' dag til jer derude ;)
- og hvis det endelige valg falder på et 42" G20, ville I så kunne anbefale det, eller skal jeg kigge mig yderligere omkring?
Af therunemeister
Tror ikke der er nogen på dette forum der ikke vil indrømme at G20 er et fantastisk TV (muligvis det bedste på markedet idag...på trods af den lave pris). Der har været lidt snak om at det støjer, og nogle (som mig) kan se at det konstant blinker.(det er dog få der kan se det heldigvis). Billedet er dog helt fantastisk, og det kræver ikke stort kørekort at indstille det. Bare skift til THX mode og nyd det fantastiske billede.

(selv ville jeg vælge LG plasma hvis jeg skulle vælge idag, men det er der som sagt en god grund til...designet er også noget bedre, for os der går op i den slags pjat)
Af Sverrib
Nu er jeg lidt grøn i faget, må jeg indrømme - LG frem for Panasonic: hvorfor? :)
Det eneste jeg dog er lidt nervøs ved er burn-in og retention. Men det er vel bare at passe godt på det? :)
Af therunemeister
Som jeg skrev i min tidligere post kan nogle mennesker se blinken fra Panasonics plasma TV...og jeg er desværre en af dem. Derfor kan jeg ikke rigtigt bruge dem til noget. Designet er...tja...det er lidt ligesom hende dem tykke bumsede pige ingen ville invitere op til dans. Skøn personlighed...men hold nu kæft hun var grim...

Panasonic: Ingen retention, Ingen burn-in

LG: Ret meget retention (især i starten), Ingen burn-in
Af Sverrib
Så byder jeg hende op til dans!
Kan vel altid bare male det over, hvis det endeligt skulle være.. :)
Nogen forslag til et godt sted at købe dette fjernsyn? Uden parallelimport og med pixelgaranti? Og billigt? :D
Af Dizzy
Du kan jo altid prøve på pricerunner.dk - så finder den priser og forhandlere - derefter kan du læse lidt om forhandlerne eller google dem :)
Af Bryann
therunemeister skrev:Som jeg skrev i min tidligere post kan nogle mennesker se blinken fra Panasonics plasma TV...og jeg er desværre en af dem. Derfor kan jeg ikke rigtigt bruge dem til noget. Designet er...tja...det er lidt ligesom hende dem tykke bumsede pige ingen ville invitere op til dans. Skøn personlighed...men hold nu kæft hun var grim...

Panasonic: Ingen retention, Ingen burn-in

LG: Ret meget retention (især i starten), Ingen burn-in
Vil dog lige tilføje at det der med "ingen retention på Panasonic ikke holder.

Alle Plasma TV har retention, både min PX70 havde det og mit nuværende G20 - Det er specielt undertekster man kan se, når man så skifter kanal og Tv'et er sort i et øjeblik kan skimte hvor underteksterne har været.

Det har dog aldrig sat sig og det er en af plasma teknologiens skavanker - Til gengæld for man langt federe billede :)