Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er meget betænkelig, med at købe plasma skærme, selv om de er billiger en lcd skærme,har generalt et godt billede, hurtig respons tid og bedre betragtningsvinkel en lcd skærme

Hvor hurtig sker retention,burn in på plasma skærme ? (har ikke lyst til konstant at være nervøs for at bruge en plasmaskærm, se tv pga retention,burn in)
Retention:
På Panasonic: Praktisk talt aldrig
På LG/Samsung: 30 minutter på en kanal vil fastfryse logoet i 5-10 sekunder. Retention er noget man bliver træt af hvis man kigger efter det. Kiggede meget efter det da jeg først fik mit plasma, men nu tænker jeg ikke over det længere.

Burn-in:
Har jeg ikke set på moderne plasma skærme.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Retention kan i princippet ske på et splitsekund. Det kunne være undertekster eller hvad som helst på skærmen. Retention går væk igen

Burn-in tager længere tid at opnå, da billedet skal stå stille på skærmen indtil fosfor-laget er beskadiget. Det kan være alt fra timer til dage afhængigt af hvilken model man har.

Du kan ikke få et svar der dækker alle TV-modeller. Panasonic laver TV, der er meget modstandsdygtige overfor begge typer, hvor LG og Samsung laver TV, der har lidt sværere ved det. Her er især retention synligt på de fleste modeller.
Af hunt
Jeg vil sige, at det sker, også på Panasonic. I hvert fald på den x10y jeg har.

Og der er en flydende overgang mellem retention og burn-in.

Min kone så håndbold i ca. 3 timer i træk på TV2, hvorefter logoet var synligt i 1 mdr. Vi ser sjældent tv2 i mere end et par timer om ugen, så logoet var i perioden aftagende. Herefter så jeg fodboldlandskamp på tv2 og logo burn-in'et var tilbage ved fuld kraft.

Jeg kørte screen-wash i op til 12 timer uden synlig effekt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg skrev heller ikke, at det ikke kan forekomme, blot at Panasonic er mere modstandsdygtig end de to andre. Ethvert plasma-TV kan få burn-in, uanset mærke og model.
Af hunt
Nej, men jeg siger også bare "Pas på!" Hvis du har lige så følsomme øjne som jeg, er der risiko for at blive meget skuffet.

Og det en risiko, som fans af plasma-tv ofte nedspiller.
Af xcardman
Hunt

du tror da vil ikke jeg har givet 20000 kr for plasma i 2009
hvis jeg ved der kommer burn in
har snart haft min pio i et år og har endnu ikke skyggen af retention,burn in.
men mine øjne er desværre for sart til lcd tv
Af Cutter
xcardman skrev:du tror da vil ikke jeg har givet 20000 kr for plasma i 2009
ycardman,,, Nu handler det jo ikke om dig :((
Af xcardman
Cutter skrev:
cut dog

Nej, men jeg siger også bare "Pas på!" Hvis du har lige så følsomme øjne som jeg, er der risiko for at blive meget skuffet.

men hvad hjælper det hvis man ikke kan lide et lcd billede.

så kan man ikke købe noget tv.
oled er ikke kommet endnu

hvis man køber en ny panasonic så er problemet meget lille med retention og absolut ingen burn in. Med mindre ens tv står i flere dage på pc billede. kender ingen med plasma som har haft burn in og flere bruger htpc.

men køb lcd og lykken er gjort. de har ingen problemer i følge dem med lcd.
man kan altid tydeligt hører dem med lcd skal udtale sig om burn in og retention.
eller komme med en hovedløs kommentar om mit indlæg :((
Af Grumpy Kiwi
Rentention kan jeg se en ligge smule af på mit Pana G20 hvis jeg høre radio på parabolen, og så slukker tv'et. Så kan det lige skimtes i 10-15 sek efter.

Burn-in tror jeg tager noget tid. Har haft mit G20 til at stå på radioen på parabolen, og det er et billede der står helt stille, og jeg er faldt i søvn med det på og først slukket det 6 timer senere, og der var ikke noget at se. Så tror der skal en del til at lave burn-in
Af thyme
Findes der ikke en pauseskærm på mange af de plasmaer?
Af Cutter
xcardman skrev:
Cutter skrev:
cut dog

men hvad hjælper det hvis man ikke kan lide et lcd billede.

så kan man ikke købe noget tv.
oled er ikke kommet endnu

hvis man køber en ny panasonic så er problemet meget lille med retention og absolut ingen burn in. Med mindre ens tv står i flere dage på pc billede. kender ingen med plasma som har haft burn in og flere bruger htpc.

men køb lcd og lykken er gjort. de har ingen problemer i følge dem med lcd.
man kan altid tydeligt hører dem med lcd skal udtale sig om burn in og retention.
eller komme med en hovedløs kommentar om mit indlæg :((
Bare fordi du har brugt et relativt stort beløb på din skærm, gør jo ikke at den så er fejlfri,,!
Hvis der en dag kommer retention og/eller burn-in, Hva' gør du så!? - Du kan jo ikke bare lukke dine små øjne og sige "Det er ikke sket på min skærm for den har været ret så dyr."
Du må da indrømme at det KAN ske, og ikke bare skrive - "JEG har købt en relativt dyr skærm, og jeg ELSKER den så meget, at jeg ikke tror på at det kan ske for mig."

Og nej,,, Det er da klart at du ikke køber en skærm, hvis du ved at der kommer burn in. Men kom nu ind i kampen Cardman, det kan også ske for dit lille vidunder!

Du kan jo prøve at søge på "burn in" for der er sgu en del der nævner at de har fået det!
Af xcardman
Jeg skriver heller ikke det kan ske
men har bare aldrig hørt om nogen på et nyere plasma
venter selv på oled
så lcd og plasma kan komme på pension

Men stadig er plasma langt bedre til film og tv.
mens et lcd stadig er bygget til kontor og har aldrig været god til film og tv. 3D på et lcd nej tak
der er en grund til al ny teknologi ikke har baggrundsbelysning.
oled sed fed plasma

fair nok nogen synes lcd er fint, vi er så bare nogen som ikke kan leve med deres ulemper.
men kan leve med ulemperne på et plasma
men som lcd er der bedre og dårligere modeller.
kvalitet koster nogle kroner
Af Cutter
Hvis plasma nu ikke havde alle de ulemper, som jeg fx. ikke kan leve med, så havde jeg da også været den første, til at købe et nyt plasma Tv,,!
Men verden er ikke skruet sådan sammen - endnu O-O