Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Efter megen diskussion herinde - og jeg har lyttet, men taget en selvstændig beslutning - har jeg i dag anskaffet mig følgende: BDV-Z7 hjemmebiograf, RDR-DC205 harddisk optager, VAIO VGN-FW51JF bærbar PC, Sony HDMI kabler 3 m. + Wires NX optisk kabel 3 m. Alt til en samlet pris af 15.600 kr. Jeg har ikke åbnet noget endnu (PC'en kommer først på torsdag), og jeg er nu kommet i tvivl om kablerne, fordi jeg så en udsendelse på Basta på TV2 om, at de billigste HDMI kabler er lige så gode som alle andre. Desuden har jeg ikke brug for 3 m men 1 m er for kort od Sony har intet midt imellem. På nettet kan jeg finde flere længder. Så kablerne kan jeg returnere, hvis det altså passer, at de billige er lige så god.

Derudover, så skulle jeg have koblet min pladespiller til. Den havde jeg med i Sony Center for at prøve den af på hjemmebiografen, og den kunne faktisk godt spille uden forstærker, men volumen skulle helt op på 20 for at kunne høres. Jeg fik oplyst, at jeg blot behøver en RIAA forstærker, og det er helt nyt for mig. Da jeg tidligere herinde er blevet opfordret til at købe en forstærker, var jeg i den tro, at det var endnu en kasse med kabler til at stille oven på alt det andet. Efter et kig på nettet og et link på Wikipedia er jeg nu totalt forvirret. Der er helt forskellige modeller at vælge imellem, og selv om de ikke koster mere end et par hundrede kroner, så vil jeg selvfølgelig helst have den rigtige til at begynde med.

Nogle forslag om RIAA forforstærkere og HDMI kabler?
Af dumb
Hej, når det kommer til digitale kabler (HDMI og optiske) så er der ingen forskel i lyd- og billedkvalitet på dyr og billig. Der kan være noget forskel i samle kvaliteten, som gør at hvis du skal skifte meget rundt mellem kablerne, så kan de billige hurtigere gå i stykker. Men ellers køb de billigste. T-hansen har både optiske og HDMI kabler til fornuftige priser.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Kablerne skal vel blive siddende, når først jeg har fået samlet det hele. Hvor mange kabler skal jeg egentlig have, når førnævnte udstyr skal forbindes med mit Sony KDL-46WE5 og senere på måneden desuden en Yousee boks?
Af dumb
Blomsterpigen skrev:Kablerne skal vel blive siddende, når først jeg har fået samlet det hele. Hvor mange kabler skal jeg egentlig have, når førnævnte udstyr skal forbindes med mit Sony KDL-46WE5 og senere på måneden desuden en Yousee boks?
Jo, for de fleste vil kablerne bare skulle blive siddende, så køb endelig de billigste, der er mange penge at spare.
Blomsterpigen skrev:Derudover, så skulle jeg have koblet min pladespiller til. Den havde jeg med i Sony Center for at prøve den af på hjemmebiografen, og den kunne faktisk godt spille uden forstærker, men volumen skulle helt op på 20 for at kunne høres. Jeg fik oplyst, at jeg blot behøver en RIAA forstærker, og det er helt nyt for mig. Da jeg tidligere herinde er blevet opfordret til at købe en forstærker, var jeg i den tro, at det var endnu en kasse med kabler til at stille oven på alt det andet. Efter et kig på nettet og et link på Wikipedia er jeg nu totalt forvirret. Der er helt forskellige modeller at vælge imellem, og selv om de ikke koster mere end et par hundrede kroner, så vil jeg selvfølgelig helst have den rigtige til at begynde med.
Ligesom med så meget andet hifigrej, så kan du få riaa forstærkere i mange forskellige prisklasser, alt efter ambitionsniveau og behov, fra ca. 300 kr. og op til mange tusinde kr.

Hvilken pladespiller og pickup har du..?

Der findes grundlæggende to typer pickupper, Moving Magnet (MM) og Moving Coil (MC). MM pickupper er typisk billigere end MC, og MC pickupper stiller også større krav til Riaa forstærkeren fordi deres output er svagere end MM, og signalet derfor er mere følsomt overfor støj osv. Alle riaa forstærkere kan forstærke MM pickupper, men ikke alle kan også bruges til MC.

De helt billige riaa forstærkere fra f.eks. Monacor er nogenlunde på niveau med dem der ofte er indbygget i en billig stereoforstærker, og vil være fint nok til de fleste. Du vil dog kunne løfte niveuaet lidt ved at spæde et par hundrede kroner mere i puljen og kigge efter en NAD PP2 riaa eller Cambridge 540p riaa i Hifiklubben, de står begge til ca. 600 kr. Den største forskel på de to er at NAD modellen kan håndtere både MM og MC pickupper, mens Cambridge kun kan håndtere MM. Hvis det er det du bruger til din pladespiller er det jo ikke det store issue - tag evt. din pickup med i HFK hvis du vil være helt sikker.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Hvordan ved jeg, om jeg har en MM pick-up eller en MC pick-up? Lenco er en billig pladespiller, så umiddelbart ville jeg tro, at det vil være en MM pick-up, og så er valget altså frit mht. hvilken RIAA forforstærker jeg køber?
Af RogueAgent
Blomsterpigen skrev:Hvordan ved jeg, om jeg har en MM pick-up eller en MC pick-up? Lenco er en billig pladespiller, så umiddelbart ville jeg tro, at det vil være en MM pick-up, og så er valget altså frit mht. hvilken RIAA forforstærker jeg køber?
Det er højst sansynligt en MM pickup. Prøv evt. at kigge på selve pickup huset, om der står et mærke/modelnummer eller lignende, og se om der er noget information om pickuppen på Google.
Af RogueAgent
Blomsterpigen skrev:Der står absolut intet på pickuppen. Har heller ikke fundet noget på Google.

Fandt denne RIAA men der står ikke, om den kan bruges til MM pickup, men det skulle den ifølge ovenstående.

http://www.elektronik-lavpris.dk/produc ... s_id=32067
Jep, det er en MM riaa :)
Jeg er som sagt temmelig sikker på at din pickup må være af MM typen, så den tror jeg godt du kan prøve af.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Jeg har købt en Aurora Stereo Phono Pre-Amplifier TC-400D hos Fona for 400 kr. Kan den mere end de RIAA forforstærkere, som kan købes for 250 kr på nettet? Der er to indgange til nogle HI-FI kabler gætter jeg med runde stik. Jeg ville helst undgå at bestille over nettet i tilfælde af, at den jeg bestilte ikke virkede og skulle returneres.

Der står flere steder på nettet, at man skal forbinde en jord ledning til anlægget, så man undgår brummen, men der er ingen jord på min Lenco pladespiller. Gør det nogen forskel?
Af RogueAgent
Såvidt jeg kan se er den mere eller mindre identisk med den du linkede til tidligere, bare med et andet firmanavn påtrykt.

Mange pladespillere har i tillæg til de to rca (også kaldet phono) stik også en tynd ledning med et lille spadestik der skal skrues fast til en stelforbindelse. Hvis din pladespiller ikke har dette må dette være løst internt i pladespilleren, så det tror jeg ikke du skal tænke på. Hvis der er noget galt vil du ikke være i tvivl - så vil der være lige så meget "brum" som der er musik.

Sagen er at signalet fra pickuppen er så svagt at det er meget følsomt over for udefra kommende støj, derfor er en stelforbindelse vigtig for at lede støjen væk fra lydsignalet.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Nu mangler jeg blot HDMI kabler. Dem jeg købte i Sony sammen med mit andet udstyr, er 3 m lange, og jeg har kun brug for 1½ m - max 2 m. I Bilka spurgte jeg om det er rigtigt, hvad jeg så på TV2, at det er fuldstændigt lige meget hvad man køber, de er alle lige gode uanset pris og mærke. Ekspedienten sagde, at det i hvert fald er vigtigt, at stikkene er guldbelagte, fordi de leder bedre. Det synes jeg lyder som noget vås. Metal er vel metal i den forbindelse?
Af RogueAgent
Blomsterpigen skrev:Nu mangler jeg blot HDMI kabler. Dem jeg købte i Sony sammen med mit andet udstyr, er 3 m lange, og jeg har kun brug for 1½ m - max 2 m. I Bilka spurgte jeg om det er rigtigt, hvad jeg så på TV2, at det er fuldstændigt lige meget hvad man køber, de er alle lige gode uanset pris og mærke. Ekspedienten sagde, at det i hvert fald er vigtigt, at stikkene er guldbelagte, fordi de leder bedre. Det synes jeg lyder som noget vås. Metal er vel metal i den forbindelse?
Som Dumb nævner i starten af denne tråd, så er der i princippet ingen forskel på dyre og billige hdmi kabler. Specielt ved korte kabler (under 4-5 meter) så spiller det ingen trille. Der kan være nogen rent mekaniske forskelle, helt lavpraktisk den fysiske kvalitet af stikkene og kvaliteten af lodningen i stikket, men så er problemet jo ikke større end at man bytter kablet hvis der vitterlig er et problem.

Man kan købe en del Harald Nyborg HDMI kabler (59 kr stykket for 2 meter, såvidt jeg husker), for det man skal betale for HDMI kabler de fleste andre steder.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Nu er jeg blevet overbevist :) jeg smutter i Harald Nyborg eller thansen i morgen efter billige kabler, og returnere Sony kablerne. Takker mange gange for de gode råd.