Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ABoehm
Hej alle
Jeg har i dag forsøgt at finde et 3 meter langt HDMI 1.4 kabel i hvidt. Jeg synes mildest talt det er svært at finde dette. Faktisk har jeg svært ved bare at finde en side hvor man frit og nemt kan vælge et HDMI 1.4-kabel (vælge blandt forskellige længder og farver, tænker jeg)

Er der nogen der kan hjælpe ?

Tak
Af red_martians
HDMI 1.3 er samme kabel. Du kan sagtens købe sådan et. Eneste forskel er at 1.4 skal have tvistet-pairs reverse. Det er fordi det skal bruges til netværk. Når der kommer 1.4-udstyr vil de fleste kabelproducenter blot kunne ændre labelen til 1.4. Ved at audioquest bl.a. har tænkt sig at gøre det, da de har tvistet pairs i deres kabler.
Af ABoehm
Okay - Så 1.3 vil også kunne fungere med de nye 3D-fjersnyn?
Havde ellers læst at det var nødvendigt med 1.4?!

På forhånd tak
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan skam godt køre 3D over HDMI 1.3, men det du mister er som sagt returvejen til audio, ethernet via HDMI, USB over HDMI, samt understøttelse af 4kx2k. 3D er understøttet fra og med version 1.3a.
Af ABoehm
Okay, så der er altså ikke tale om det samme kabel? Man skal have et 1.4 for at få de ting som Yakken netop har nævnt?

Hvorfor er det da så svært at finde en internetside med frit valg blandt mange 1.4-kabler? Mærkeligt synes jeg.

Tak for det. Jeg fandt et Hama på Amazon, der var 3.0 meter, men desværre ikke hvidt. Jeg må lede lidt mere
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som det også skrives af red_martians, så er der flere producenter, der allerede har twisted pair i deres nuværende 1.3-kabler, så disse kan uden videre opfylde 1.4-kravet. Twisted pair er forudsætningen for at de ting jeg nævner vil virke, så man kan også vende den og sige, at hvis du ikke har brug for disse ting, så er ethvert 1.3a-kabel godt nok til dig.
Af Otto J
ABoehm skrev:Okay, så der er altså ikke tale om det samme kabel? Man skal have et 1.4 for at få de ting som Yakken netop har nævnt?

Hvorfor er det da så svært at finde en internetside med frit valg blandt mange 1.4-kabler? Mærkeligt synes jeg.
Fordi antallet af HDMI 1.4 apparater på markedet, og dermed efterspørgslen efter kabler til dem, stadig er forsvindende lille.
Af Snurrerundtlyd
AV Precision skrev:
ABoehm skrev:Hvorfor er det da så svært at finde en internetside med frit valg blandt mange 1.4-kabler? Mærkeligt synes jeg.
Fordi antallet af HDMI 1.4 apparater på markedet, og dermed efterspørgslen efter kabler til dem, stadig er forsvindende lille.
Nej snarere fordi HDMI Licensing, LLC siden 18. november 2009 slet ikke tillader at producenter, distributører og forhandlere af HDMI-kabler markedsfører kabler med version 1.4 nævnt nogen steder. Derfor kommer der aldrig "HDMI 1.4" kabler på markedet ud over dem som vælger at ignorerer HDMI Licensing forbuddet (Elgiganten markedsfører f.eks. pt. såkaldte HDMI 1.4 kabler).
Et år senere (18. november 2010) bliver det også forbudt at nævne ældre HDMI versionsnumre (1.0, 1.1, 1.2 og 1.3) nogen steder i forbindelse med markedsføring af HDMI-kabler. Grunden til at forbuddet imod ældre versionsnumre ikke trådte i kraft øjeblikkeligt som tilfældet var med 1.4, er at producenter, forhandlere osv. skal have tid til at fjerne versionsnumrene fra indpakning, markedsføringsmateriale osv. og have tid til at få solgt lageret af allerede producerede HDMI-kabler.
Fra. 1. januar 2012 bliver det også forbudt at bruge nogen form for versionsnummer i markedsføring af alle andre HDMI-produkter end kabler:

Major Updates to Trademark and Logo Guidelines--November 2009 http://www.hdmi.org/manufacturer/tradem ... o_pub.aspx

HDMI versions http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Versions
Note that with the release of the version 1.4 cable, the HDMI Licensing LLC group (who oversees the HDMI standard) will require that any reference to version numbers be removed from all advertising.
HDMI 1.4 Gets Axed http://www.smarthouse.com.au/Accessorie ... s/D7R7D6U5
HDMI 1.4 Gets Axed
Senest rettet af Snurrerundtlyd 03 mar 2010, 01:15, rettet i alt 4 gange.
Af Snurrerundtlyd
yakken skrev:Som det også skrives af red_martians, så er der flere producenter, der allerede har twisted pair i deres nuværende 1.3-kabler, så disse kan uden videre opfylde 1.4-kravet. Twisted pair er forudsætningen for at de ting jeg nævner vil virke, så man kan også vende den og sige, at hvis du ikke har brug for disse ting, så er ethvert 1.3a-kabel godt nok til dig.
Samtlige HDMI-kabler uanset hvor gamle de er og hvilken version det er har flere sæt twisted pair inden i (eller parsnoede kabler som det hedder på dansk), de ville slet ikke fungere ordentligt uden parsnoede kabler. HDMI 1.4 ændrer intet ved dette, eneste forskel er at der med HDMI 1.4 stndarden åbnes op for muligheden for at tilføje et ekstra sæt parsnoet kabel i HDMI-kablet til at kunne overføre et Ehternet signal direkte i HDMI-kablet i stedet for at skulle trække et seperat parsnoet Ethernet-kabel.

Data- og clock-singlaner i HDMI stik er balancerede signaler med en karaterisktisk impedans på 100 ohm.
Parsnoede kabler har også normalt en karatestisk impedans på 100 ohm, hvad enten det er i parsnoede Ethernet-kabler eller HDMI-kabler.

I normale HDMI-kabler uden Ethernet er der 4 sæt parsnoede kabler, og der er desuden en individuet isoleret skærm rundt om hver af de 4 sæt parsnoede kabler. I HDMI-kabler med Ethernet er 2 af de ekstra af de enkelte ledninger blot erstattet af et 5. sæt parsnoet kabel med en tilhørende 5. individuel isoleret skærm.
De 5 sæt parsnoede kabler i HDMI-kabler hedder som følger:
TMDS Clock
TMDS Data0
TMDS Data1
TMDS Data2
HEC (findes kun i de nye HDMI kabler med Ethernet).

TMDS = Transition Minimized Differential Signaling
HEC = HDMI Ethernet Channel

Koaksialkabler anvendes til ubalancerede skærmede signaler, mens twisted pair anvendes til balancerede signaler så som HDMI og Ethernet.
Koaksialkabler har en typisk en karakteristisk impedans på 50- eller 75 ohm. Koaksialkabler til Radio/TV/sat har en karakteristisk impedans på 75 ohm, mens langt de fleste koaksialkabler til andre formål så som måleudstyr og gammeldags langsom koaksial Ethernet har en karakteristisk impedans på 50 ohm.

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI
Billede
Pin 1 TMDS Data2+
Pin 2 TMDS Data2 Shield
Pin 3 TMDS Data2–
Pin 4 TMDS Data1+
Pin 5 TMDS Data1 Shield
Pin 6 TMDS Data1–
Pin 7 TMDS Data0+
Pin 8 TMDS Data0 Shield
Pin 9 TMDS Data0–
Pin 10 TMDS Clock+
Pin 11 TMDS Clock Shield
Pin 12 TMDS Clock–
Pin 13 CEC
Pin 14 HEC Data- (1.4)
Pin 15 SCL (I²C Serial Clock for DDC)
Pin 16 SDA (I²C Serial Data Line for DDC)
Pin 17 DDC/CEC/HEC Ground
Pin 18 +5 V Power (max 50 mA)
Pin 19 Hot Plug Detect (1.3) / HEC Data+ (1.4)
yakken skrev:Du kan skam godt køre 3D over HDMI 1.3, men det du mister er som sagt returvejen til audio, ethernet via HDMI, USB over HDMI, samt understøttelse af 4kx2k. 3D er understøttet fra og med version 1.3a.
HDMI 1.4 standarden har ikke USB over HDMI: http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_comparison