Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Junkwavepete
Checker op på at der kun er optisk udgang på, før du køber TV på nettet

Sidder ingen D/A Converter i tv'et, og det gør at du ikke kan få det til at virke, de fleste kanaler kan du godt få det til at virke med, ved at flå lyd ud af scart, ved hjælp af adaptor... Men de kanaler der spiller Dolby får du ingen lyd af...
Af henrikmc
Du kan som beskrevet i manualen bruge scart stikket til at få analog audio out. Det kræver så en scart -> phono adapter ledning som ikke medfølger.

Håber det hjælper!
Af jacob586
Junkwavepete skrev:Checker op på at der kun er optisk udgang på, før du køber TV på nettet

Sidder ingen D/A Converter i tv'et, og det gør at du ikke kan få det til at virke, de fleste kanaler kan du godt få det til at virke med, ved at flå lyd ud af scart, ved hjælp af adaptor... Men de kanaler der spiller Dolby får du ingen lyd af...
Virker helt idiotisk. Overvejer også et B6000, og troede da det var standard at man i det mindste kunne tilslutte et par høretelefoner. Specielt når lyden i Samsungs "LED" er så flad.
Af Junkwavepete
Det fremtiden kun med optisk/digital lyd :( desværre...
Så alle os med gode gamle/nye analoge stereo forstærkere må ty til andre midler...
Af sharders
En alternativ løsning er at blive YouSee Plus eller Stofa Zaptor kunde.
Hvis du benytter deres respektive boksløsninger, kan du trække lyden via boksens analog out.

I tilgift får du:
-Mulighed for at matche lille kabel-tv pakke med valgfri pakker
-Start forfra
-Cinema
-m.m.

Jeg benytter selv denne løsning, og er ualmindelig godt tilfreds. :)
Af ThomasT1976
Det må godt nok også være nogle ringe forstærkere I sidder med. Jeg købte en Sony 835-et-eller-andet for 3000,- for 8 år siden og den har både optisk og coaxial digi-indgang.
Sidder I stadig med jeres konformationsanlæg? ;)
SÅ dyrer billeder, SÅ billig lyd ;)
Af sharders
Det må godt nok også være nogle ringe forstærkere I sidder med.
Eller også har vi valgt at investere i gode analoge forstærkere med tilhørende kvalitetshøjttalere. Stereolyd er som udgangspunkt mere dynamisk og levende på CD/analog forstærker end på DVD/BD/Surrounddo.

-Og hvad skal man i øvrigt med en 7-kanals digital forstærker hvis man ikke gider at plastre sin stue til med satellitter? :)
Af henrikmc
sharders skrev:
Det må godt nok også være nogle ringe forstærkere I sidder med.
Eller også har vi valgt at investere i gode analoge forstærkere med tilhørende kvalitetshøjttalere. Stereolyd er som udgangspunkt mere dynamisk og levende på CD/analog forstærker end på DVD/BD/Surrounddo.

-Og hvad skal man i øvrigt med en 7-kanals digital forstærker hvis man ikke gider at plastre sin stue til med satellitter? :)
Så digital lyd er simpelthen et tilbageskridt? Så vidt jeg ved er din CD afspiller digital? Og så skal det så konverteres til analog, ikke? Og den konvertering gør lyden bedre? Makes sense! :D

Men det er jo et kompromis ikke? Ellers skal man have 2 anlæg... Min gamle NAD T60 fra 2000 med gode gamle jernkerne trafo fungerer fint både til musik og surround. Faktisk er det meste af min musik streamet mp3 og dermed komprimeret før det rammer forstæker og højtalere så jeg tror ikke jeg kan høre forskel, men en pink floyd koncert i DTS 96kHz/24bit - der kan man høre forskel og det er ikke analog!
Af mhca
ThomasT1976 skrev:Det må godt nok også være nogle ringe forstærkere I sidder med. Jeg købte en Sony 835-et-eller-andet for 3000,- for 8 år siden og den har både optisk og coaxial digi-indgang.

Der træder du godt nok nogle af os over tæerne.

Jeg købte, ligesom en anden her, også et lækkert stereo-setup, da surround i tilsvarende kvalitet ikke kunne købes for de samme penge.
Min forstærker er en Harmon Kardon købt i starten af 2005. Det er selvfølgelig utroligt bittert den dag i dag, at den ikke har digital indgang, men at påstå, at din Sony forstærker fra 2001 er bedre, den hopper jeg altså ikke på.

Hvis jeg selv skal konvertere til fra optisk, så ender jeg nok med at købe en converter, som den der linkes til fra av-cables
Af sharders
Så digital lyd er simpelthen et tilbageskridt?
Selvfølgelig er det ikke det. Min pointe er, at jeg prioriterer musik, og at jeg ikke ønsker at plastre stuen til med satellitter og subwoofer. Derimod vil jeg gerne optimere mit TV-setup ud fra de givne betingelser.

Og ja, min CD er sørme digital, hvor vidste du det fra... :D
Af ThomasT1976
mhca skrev:
ThomasT1976 skrev:Det må godt nok også være nogle ringe forstærkere I sidder med. Jeg købte en Sony 835-et-eller-andet for 3000,- for 8 år siden og den har både optisk og coaxial digi-indgang.

Der træder du godt nok nogle af os over tæerne.

Jeg købte, ligesom en anden her, også et lækkert stereo-setup, da surround i tilsvarende kvalitet ikke kunne købes for de samme penge.
Min forstærker er en Harmon Kardon købt i starten af 2005. Det er selvfølgelig utroligt bittert den dag i dag, at den ikke har digital indgang, men at påstå, at din Sony forstærker fra 2001 er bedre, den hopper jeg altså ikke på.

Hvis jeg selv skal konvertere til fra optisk, så ender jeg nok med at købe en converter, som den der linkes til fra av-cables
Jeg har ikke skrevet noget som helst om hvor god min forstærker er, bare at den har et antal digi-in.
Den spiller egenligt fint nok med mit KEF KHT-3000 5.1 og så passer det i designet til mit Pioneer plasma, men Hi-fi bliver det aldrig :)
Af mhca
Som en ekspedient i Hifiklubben var lidt skeptisk over, så er det ikke sikkert, at den linkede digital til stereo konverter kan benyttes fra TV... TV'ene sender vist standard den digitale lyd ud som surround, og den pågældende konverter er kun i stand til at konvertere digital stereo lyd.

Som de selv skriver:
"Supports uncompressed digital stereo audio input"

Så hvad er den optimale måde at kunne få stereo lyd i sin forstærker uden digital indgang? Er man nødt til at have en receiver, der kan dekode surround-formaterne?
For så vidt jeg forstår, så kan ikke al lyd tages ud vha. scart, og har også hørt, at man kan opleve forsinkelse i forhold til billedet.

Mine forældre kigger på nogle LG tv, der ikke har phono stik. Forstår egentlig ikke, at de ikke er med. Lyden må jo konverteres til analog på et tidspunkt, hvis der er indbyggede højttalere i TV'et.

Mvh. Martin