Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af SLL
orm08 skrev:Jeg var i El-Giganten i andet ærinde den 30/12, og stod og osede lidt over de flade, og så hang der et Sony 40W5500 til 5.799,-. Jeg spurgte om det var lager vare, og det bekræftede sælgeren. Så tog jeg en hurtig management beslutning, og sagde at sådan et vil jeg gerne have.

Det burde jo være nemt, men som tidligere beskrevet, så er det jo kun Philips der duer, så jeg skulle se en sammenligning med et Phillips, og så startede El-Mutant klovnen O_O ellers sin salgs tale, problemet var bare, at han for det første ikke kunne vise sammenligningen med 40W5500 og det Philips 32" TV (32PFL7674H) han ville sælge mig til 7.999,-, men sammenlignede med en billigere Sony 40" model, for det andet, sagde han at det var kendt at Sony TV generelt var dårlige til at vise hurtige bevægelser, og adspurgt kunne man hverken sortere de digitale kanaler eller bruge DLNA funktionen til noget som helst på 40W5500.

Til sidst måtte jeg skære igennem, og sige at jeg var komplet ligeglad med det Philips TV, jeg ville bare gerne købe det 40W5500 som de havde på lager. Nu blev han lidt små fornærmet, og sagde at det var helt vanvittigt at jeg ikke ville have et Philips 32PFL7674H som han kunne sælge mig for 7.595,-. Jeg sagde nu igen at jeg bare ville have det 40W5500 til 5.799, men så sagde han at det stod helt bagerst på lageret, og det kunne tage op til en time at få det ud - Jeg sagde at jeg gerne ventede en time, og så gik han til computeren tastede min ordre ind og sendte mig til kassen, med beskeden at det jo var mit eget valg, men jeg ikke skulle komme tilbage og klage når jeg havde fortrudt valget. Jeg fik betalt ved kassen og gik til vareudleveringen, hvor det tog 5 min, så lå min nye fladskærm i bilen.

Hjemme, blev mit gamle Samsung M61 pillet ned og sat ind til datteren, og det nye Sony 40W5500 sat op Det er en fornøjelse at få et produkt i hænderne som er så gennemtænkt, Sony kan bare det der - Det kan en del andre producenter lære noget af.

Jeg er kun blevet positivt overrasket, næsten alt fungerer bedre end jeg havde håbet på.

- Billedet er suverænt (selvom det ikke er Pana).
- Fjernbetjeningen er simpel, men logisk og kræver meget få tryk.
- Kanalsøgning og kanal sortering er nem og hurtig (You-See fuldpakke).
- Menu struktur er logisk og nem at finde rundt i.
- DLNA fungerer perfekt. Jeg bruger det kun til billeder, og nu kan jeg fjerne min Mediecenter PC fra stuen og vise billederne direkte fra PC'en i kontoret.
- Bravia Sync fungerer perfekt sammen mit andet nye tilkøb (Sony BlueRay BDPS360 med 20 blueray film).

Alt i alt, et rigtigt godt køb til prisen, synes jeg selv :) .
Haha... og så i næste uge får de Philips bonus for at sælge et andet TV :D
En ting er, at mange af Elgigantens sælgere ikke aner en disse om hvad de har mellem deres hænder, en anden ting er at de er præget af deres bonus ordninger :(

Og mange kan ikke skelne mellem en perfektionist kunde, som vil have det helt rigtig, og så en kunde som blot skal have et ok TV.

SLL
Af thcleaner
eXeel skrev:
thcleaner skrev:hvis det er i roskilde du har været har det været en sony demo bluray der kørte

og ja g10en vil hakke da ifcen ikke virker i den ellers skal man købe en v10 (selv om den kun kører 60hz i ifc mode)
Hvad er det lige IFC er? Google melder tilbage om mange ting.
Og er dette blevet fikset?
http://en.wikipedia.org/wiki/Motion_interpolation
Af Otto J
Kratz skrev:
Personligt er jeg blevet mere og mere træt af butikker som Elgiganten og andre lignende kæder. Jeg kommer der kun hvis jeg ved præcis hvad jeg skal have og ikke har brug for vejledning.
Derfor hjælper du dem stadig med at overtage markedet hver gang du handler der. Forstå mig ret, det er et frit marked, og det står enhver frit for at vælge den billigste forhandler, men det virker lidt dobbeltmoralsk at sige at man ikke bryder sig om forretningen, men hvis bare de er billige nok så handler man der gerne alligevel. (ikke personligt ment på nogen måde).
Kratz skrev: Som man siger, god service koster, og det skal man altså være villig til at betale for. Jeg frygter blot at den almene forbruger bliver mindre og mindre villige til dette. Jeg kunne da i hvert fald mærke hvor stor modvilje der efterhånden er for at låne produkter ud.
Problemet er jo at de "gammeldags" butikker er nødt til også at presse priserne nedad, og dermed skære ind til benet mht. omkostninger, og så bliver det sværere at levere det service-niveau man måske gerne ville. Jeg indrømmer gerne at jeg er blevet strammere mht. hvor meget "gratis" service jeg deler ud af. Jeg har i en længere periode taget dén holdning at hvis man viser så mange som muligt at man ved hvad man taler om, så vinder man også handlerne i længden. Desværre må jeg sige at det ikke holder i praksis, når man gang på gang oplever at folk får demonstrationer og/eller svar på utallige spørgsmål, for så bagefter at ville have hjælp til at bruge noget udstyr de har købt billigere et andet sted, så er man bare nødt til at stramme op. Dén tid jeg bruger på at hjælpe kunder der handler andre steder, er tid jeg ikke kan bruge på de kunder der rent faktisk handler.

Så jeg forstår godt at du oplever at det er sværere at få lov til at låne udstyr. Det er resultatet af en stigende priskonkurrence. Det skal ikke opfattes som klynk, hvis ikke folk mener at de "gammeldags" butikker leverer service nok til at forsvare merprisen, så må det være sådan, men så synes jeg bare omvendt ikke man kan tillade sig at klynke over at servicen i butikkerne er faldende. Nogle tror at hvis de kun køber slagtilbuddene i Elgiganten, så støtter man dem ikke, for det tjener de jo ikke penge på. Det er meget forkert - for hver gang du handler i Elgiganten uden at de tjener penge, så taber en anden butik et salg de skulle have tjent penge på.
Af Perfod
var lige i elgiganten i dag for at købe en panasonic g10 og der var også en prøve video der køre over alle skærmene , og ganske rigtigt Panasonic hakker helt vildt og voldsomt i forhold til alle andre fladskærme, manden i elgiganten sagde dog ikke de andre var bedre dog bare at g10 skulle opdateres så ville hakken forsvinde og at g10 for øvrigt have et rigtigt godt billed.
men da de ikke havde det hjemme forslog han mig et LG 4000 et eller andet , som godt nok var LCD men et godt fjernsyn sagde han , og det så da også godt ud , men jeg måtte gå derfra uden tv da de ikke fik G10 hjem før i uge 3 ,,, så nu sidder jeg og leder efter et g10 på nettet
Af Yankee
Det er en meget interessant diskussion. Jeg ved intet om elgigantens interne regler, men jeg har været ansat i elektronik i Dansk Supermarked i et par år nu.

Her er der ingen provision eller bonus - uanset om vi sælger Prosonic, Philips eller Panasonic. Derimod oplever jeg meget ofte kunder, der er godt tilfredse med vores service sammenlignet med Fona eller Expert. Selvfølgelig har disse butikker bedre tid til den enkelte kunder, men de har så sandelig også mange uvidende sælgere. Derudover har vi i DS et ekstra stort incitament til at give kunderne en god oplevelse, da vi gerne vil have fingrene i de penge, hver familie typisk ligger i dagligvarer. Populært sagt koster det 50.000 kr. om året hvis en kunde går op i Kvickly i stedet for.

Dette er bestemt ingen salgstale for DS Radio/TV, for der er mange fejl og mangler i vores koncept. Men jeg synes også man skylder butikkerne at vi dækker det rigtig store segment, der ikke ved noget om DNLA, IFC og 24p og måske bare gerne vil have et større og pænere fjernsyn til VHS-samlingen derhjemme. Der forsøger vi ikke at presse kunden op i eksempelvis et G10 eller lignende - for det er simpelthen ikke hvad kunden har brug for.

I bestræbelserne på ikke at virke over-tekniske er det ofte comme il faut at man først går dybere ind i de tekniske specifikationer hvis kunden virkelig virker forstående og interesseret - og det er måske i dén gråzone, at mange får et dårligt indtryk af ekspedienterne i vores og andre butikker.

Derfor synes jeg også det er forkasteligt hvis en medarbejder i Elgiganten har opført sig som fortalt længere oppe.
Jeg havde for noget tid siden en gammel gut, der tydeligvis havde haft B&O hele livet og derfor på forhånd havde bestemt sig for at købe et Philips 40PFL5604. Jeg mente, der var langt mere fjernsyn til stort set samme pris i et Pana X10 (fordi manden stadig var VHS-tilhænger), men når kunden var så forhippet på et Philips så fulgte man selvfølgelig hans ønske og solgte ham et 5604.
Af Kratz
AV Precision skrev:
Kratz skrev:
Personligt er jeg blevet mere og mere træt af butikker som Elgiganten og andre lignende kæder. Jeg kommer der kun hvis jeg ved præcis hvad jeg skal have og ikke har brug for vejledning.
Derfor hjælper du dem stadig med at overtage markedet hver gang du handler der. Forstå mig ret, det er et frit marked, og det står enhver frit for at vælge den billigste forhandler, men det virker lidt dobbeltmoralsk at sige at man ikke bryder sig om forretningen, men hvis bare de er billige nok så handler man der gerne alligevel. (ikke personligt ment på nogen måde).
Det vil jeg for så vidt ikke benægte. Jeg vil dog sige, at de fleste af de (begrænsede) produkter jeg har købt i Elgiganten, har jeg simpelthen ikke kunnet finde andre steder.
Af teejay
Perfod skrev:var lige i elgiganten i dag for at købe en panasonic g10 og der var også en prøve video der køre over alle skærmene , og ganske rigtigt Panasonic hakker helt vildt og voldsomt i forhold til alle andre fladskærme, manden i elgiganten sagde dog ikke de andre var bedre dog bare at g10 skulle opdateres så ville hakken forsvinde og at g10 for øvrigt have et rigtigt godt billed.
men da de ikke havde det hjemme forslog han mig et LG 4000 et eller andet , som godt nok var LCD men et godt fjernsyn sagde han , og det så da også godt ud , men jeg måtte gå derfra uden tv da de ikke fik G10 hjem før i uge 3 ,,, så nu sidder jeg og leder efter et g10 på nettet
Jeg oplevede det samme - tog derud for at hente et G10 og fik at vide at de ikke havde det hjemme før anden halvdel af januar. Så gik jeg over i Fona og spurgte om de ville matche prisen og have en handel nu. Efter lidt pligtsnak om at avancen forsvandt og andet skidt, kom sælgeren alligevel frem til at han gerne ville have omsætningen. Så nu har jeg et G10. Du kunne jo prøve det tilsvarende hvor du bor (det her var Aalborg)
Af teejay
Yankee skrev:Det er en meget interessant diskussion. Jeg ved intet om elgigantens interne regler, men jeg har været ansat i elektronik i Dansk Supermarked i et par år nu.

Her er der ingen provision eller bonus - uanset om vi sælger Prosonic, Philips eller Panasonic. Derimod oplever jeg meget ofte kunder, der er godt tilfredse med vores service sammenlignet med Fona eller Expert. Selvfølgelig har disse butikker bedre tid til den enkelte kunder, men de har så sandelig også mange uvidende sælgere.
Min jagt startede egentlig i Fona (godt nok en anden Fona, men i samme by) - og selvom jeg egentlig synes at jeg signalerede interesse og hang længe ved fladskærmene, blev jeg aldrig opsøgt af en sælger (selv om der var flere der gik rundt og rettede på ting på hylderne). Og da jeg selv henvendte mig var det så som så med hjælpen. Og det var så lige der at jeg besluttede at hvis jeg alligevel ingen hjælp kunne få, kunne jeg lige så godt finde et slagtilbud.

Så det kan godt være at de har mere tid i Fona - men i mit tilfælde blev den sgu ikke brugt på kunden :-/

At skæbnen så ville at jeg endte med at købe i en anden Fona (men dog til samme pris som El-Giganten) er en anden snak :-)
Af Kim W
For at slå det fast en gang for alle, så får de ikke provision på bestemte mærker, men ud fra fortjenesten på varen, uanset om det er et Samsung, Philips, Pana eller Sony.

Derudover kan jeg ikke se at det hjælper Elgiganten at købe varer de taber penge på. For de taber MANGE penge på deres varer som de kører på kanon tilbud. Det er derfor at sælgerne ikke vil sælge dem, da det går ud over deres provision. En varer med 2.000,- i tab udligner den varer de lige har tjent 2.000 på. De bliver målt på deres samlede indtjening uanset om de sælger kabler, dvd film eller fladskærme.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
toadbob skrev:Ergo, pas på med at skylde skylden på forhandlerne, de gør deres job glimrende.
Det er muligt, at andre i denne tråd har skåret sælgere over en for bred kam med deres kritik, men mon ikke din sidste udtalelse også er en anelse for generel? Nu spørger jeg sjældent sælgere om noget der relaterer til fladskærme, men man lytter jo ofte med på sidelinien og ofte så krummer jeg tæer over hvor ringe (og vildledende) rådgivning der langes over disken i elektronikbutikkerne. Af samme grund så har ind til flere fokusartikler, der forsøger at ruste nye købere bedre til at sortere skidt fra kanel, når de først er troppet op i butikken.

Disse artikler kan findes her:
http://www.flatpanels.dk/artikler.php
Af Remmerboy
det er lidt ligesom debatten om hdmi kabler. de billige kabler er ligeså gode som de dyre kabler. det er det gode ved digitale forbindelser, og sælgernes argument med, at billedet bliver knivskarpt holder jo ikke, når det er digitalt. enten virker det, eller også virker det ikke (1'er og 0'er). sælgerne lever i den analoge verden hvor alle kneb gælder for at sælge et produkt. når de tilbage holder nogle sandheder lyver det jo ikke (set fra deres synspunkt)
Af TYBO
Elgigantens sælger er noget af det værste der findes.
Min søster var derinde for at finde et 32".
Jeg skulle prøve at guide hende via mobilen via det udvalg de havde.
De havde så en Sony V5500 som jeg så anbefalede hende.
Mens jeg gjorde det troppede der 2 sælgere op der der prøvede at nare hende et LG 2000 til 5000kr der koster under 3000 på nettet da det var meget bedre end det Sony sagde det.
Hun stolede naturligvis mest på mig men fik da lige at vide at det var en hjernedød beslutning hun havde lavet og de var meget ubehagelige.
Sonyen fik hun så til 4700.

Jeg er ret overbevist om at de må få provision af fortjenesten for ellers kan man ikke opføre sig sådan.
Af teejay
TYBO skrev:Elgigantens sælger er noget af det værste der findes.

...men fik da lige at vide at det var en hjernedød beslutning hun havde lavet

...de var meget ubehagelige.

Jeg er ret overbevist om at de må få provision af fortjenesten for ellers kan man ikke opføre sig sådan.
Jeg tror altså at ikke at de kan skæres over een kam - jeg har købt en del ting i ElGiganten Aalborg gennem årene, og jeg har aldrig oplevet at sælgerne har været flabede - endsige ubehagelige. Måske uvidende, men man jeg kommer der jo heller ikke fordi de er eksperterne :-)
Af Otto J
TYBO skrev: Hun stolede naturligvis mest på mig men fik da lige at vide at det var en hjernedød beslutning hun havde lavet og de var meget ubehagelige.
Sonyen fik hun så til 4700.
Jeg er nødt til at gentage min moralprædiken omkring det her, for jeg får simpelthen knopper af den slags historier: Hvor ubehagelig skal sælgeren være før folk går ud af butikken? Jeg synes det er imponerende, negativt forstået, at folk finder sig i den slags behandling. Jeg synes alt for ofte disse historier ender med at man rent faktisk handlede der, men så sætter man I HVERT FALD aldrig sine ben dér igen (altså ikke før næste udsalgsavis kommer ind ad brevsprækken).