Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Nogen kloge hoveder der kan hjælpe?

Jeg er meget i tvivl om hvilket af ovenstående skærme jeg skal vælge. Jeg skal bruge det til at se blu-ray film samt spille PS3.

På forhånd tak
Af madass32
ren billedkvalitet, betraktningsvinkel
42G10

design,strøm, brugervenlighed, bedst i dagslys
42SL8000

mener de står side om side i Hifi-klubben i næstved hvis du er fra de kanter.
Af Sten
Jeg er den heldige ejer af hhv. LG SL8000 og Panasonic G15 (lige nummeret større end G10 men ellers med samme panel). Skulle jeg vælge blandt de to, hvilket jeg har gjort (SL8000 hænger nu i soveværelset), så vil jeg helt klart pege på Pana'en, når billedkvaliteten sættes i fokus. Jeg har haft de to nævnte stående ved siden af hinanden i stuen under forskellige forhold for at sammenligne TV, DVD og Blu-ray billede, og her vinder Pana'en på alle områder. Det skal dog tilføjes, at LG'en står super godt, når der er meget sollys i stuen (NB! I disse tider hvor solen står lavt), hvor Pana'en godt kan halte et mulehår bag efter. Her er LG'en mere lysstærk. Modsat har Pana'en en betragtningsvinkel, hvor LG'en slet ikke kan være med. Men det er jo et typisk plasma kontra LCD fænomen.

Mht. billedkvaliteten - når Pana'en står knivskarpt (læs: efter kalibrering), så virker linjerne og farverne mere naturlige, end de gør på LG'en. Billedkvaliteten på LG'en virker i mine øjne med statisk og digitaliseret. Det er ligesom forskellen mellem de gamle LP plader (hvis du kender dette "medie" ) og da de første Cd skiver/afspillere så dagens lys, hvor Cd'en ind imellem kunne lyde kunstig, kold og uden dynamik. Det skal så siges, at Cd teknologien er blevet betydelig bedre med tiden, hvilket også kan siges om LCD teknologien ref. de nye LED skærme.

Men som nævnt tidligere så ville jeg i dit sted gå efter en G10.
Af Hormoz
Jeg forstår bare ikke. Nu har jeg været i op til flere og butikker og se de to modeller, sammenlignet og analyseret, HD film og almindeligt signal!

Hver gang bliver min konklusion at LG'en simpelthen har et meget flottere og flydende billed. Panasonicen hakker utrolig meget (og dette er med den nye firmware) og virker ikke særlig "flot" billedmæssigt. Eller ved animations film ser det flot ud, men så snart det bliver natur eller real life billeder vinder LG stort.

Jeg spurgte forhandleren i dag, hvordan det kan være at panasonicen ikke havde nær så godt billede, og hans svar var at det signal panasonicen får bliver fordelt ud til ALLE de andre skærme. Og plasma har det med at "spise" signalet "råt" og dermed forværres billedet markant, i forhold til LCD der mere manipulere signalet. Er dette sandt? '
Vil billedkvalititen (læs: hakkeriet) være betydligt bedre, når den står hjemme i stuen?

Der må vel også være en grund til at LG'en har vundet EISA-prisen?

//Hormoz
Af xcardman
Ja det har din sælger helt ret i.
LCD procenter benytter motionsystemer mere end pan gør.
derfor vil billedet se mere glidende ud.
At det ikke er naturligt er en anden ting.
Men nej et pan kører fint hjemme i en stue, ellers vil den nok heller ikke være den mest anbefalede skærm.
alene lysforhold i en stue gør en stor forskel.

har selv både lcd og plasma tv og har haft flere modeller.
Af Perfod
Det er rigtig pana hakker vildt i butikken , men alene på baggrund af de gode anmeldelser det får , bla, herinde fra har jeg købt et panasonic g10 idag.
Af xcardman
Perfod skrev:Det er rigtig pana hakker vildt i butikken , men alene på baggrund af de gode anmeldelser det får , bla, herinde fra har jeg købt et panasonic g10 idag.
så kunne det jo være sjovt om du gider og skrive dine oplevelser
i din stue.
Af soren10
Jeg har G10'eren i kikkereten og var i dag et smut i Elgiganten for at kikke nærmere på det. Her stiftede jeg også bekendtskab med SL8000'eren. Og da ekspedienten satte en demo-DVD på med panorering over lodrette objekter (huse og broer) tabte jeg jo næse og mund ved nydelsen af SL8000'ernes ikke hakkende gengivelse.

Bagefter røg The Dark Knight på og her var billedet alt for skarpt og syntetisk udseende på SL8000'eren. Det lignede computer grafik (især batman :p).

Så spørgsmålet er, om man skal forsøge at glemme, hvad en demo-DVD (kunstig situation) kan afsløre fordi TV'et ved ens normale brug alligevel ikke vil have en fordel.

Dog ser jeg en del fodbold på TV, så et ej glidende billede vil blive fremprovokeret ved mit brug og et hakkende billede vil irritere mig. Så jeg tygger stadig kraftigt på den.
Af mhca
En ting, der måske for de sarte ører bør overvejes, er hvorvidt brugeren vil være generet af blæserstøj fra Pana'en og pga. det vil have en grund til at kigge mere på SL8000'eren...
soren10 skrev: Dog ser jeg en del fodbold på TV, så et ej glidende billede vil blive fremprovokeret ved mit brug og et hakkende billede vil irritere mig. Så jeg tygger stadig kraftigt på den.
TIl netop fodbold og sport bør man absolut ikke kigge væk fra plasmaerne. Men i følge anmeldelser skulle LG'en med scanning backlight dog være ret god til det også.