Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kim W
#84594
Hvis man havde læst min tidligere tråd vil man kunne læse at jeg også har været i Elgiganten og fået præsenteret G10, da det var den jeg kom efter. Han smider Philips demoen i og den kører på samtlige skærme, hvor 80% af skærmene ligner noget der er løgn, inkl. G10. Han henviser til LG til 9.999,- som står knivskarpt. Jeg bliver pludselig helt i tvivl og ender med at forlade butikken uden at købe noget. Jeg ser en del sport og får at vide af sælgeren at så skal jeg ikke tage en plasma, men derimod en lcd og det samme mht. hakken i panoreringerne. Det får jeg at vide er en direkte løgn herinde fra. Det skal siges at jeg kender flere i Elgiganten og selv tidligere har været ansat der i flere pr, så jeg ved at der findes meget dedikerede sælgere, som ved hvad de taler om, men der findes desværre også en masse som ikke ved særligt meget. Mht. provision, så får de ikke provision baseret på hvilket mærke de sælger, men på indtjeningen af varen, samt forsikringer. Jeg tror ikke at de bevist prøver at sælge Philips, men de bruger konstant Philips demoen for at vise hvilke skærme der er gode og dårlige, hvilket jo er en skandale. Folk herinde fortæller at G10 er et godt tv, men ud fra denne demo er det er rigtigt skidt tv og det er det som man får at vide i butikkerne. Det holder jo ikke.
Af steffenj
#84595
Det man tit skal tænke på hvad angår sælger er jo du står med en helt normal person som også har sin egen personlige holdning og det er jo nok ikke anderledes når man står og anbefaler et tv til en kunde. Vis man selv er til LCD vil man jo nok også have en tendens til at anbefale det. Her inde går man bare tit forbi at det ikke er alle folk der går 100% op i at billedet er som det skal være, men at billedet er som man godt kan lide det. Om det så er korrekt eller ukorrekt er jo ens egen holdning. Der udover er det ret svært at fremvise et TV og især Plasma ordenligt i nutidens butikker.
Det er ihverfald min personlige holdning. ;o)

Selvfølgelig for de en eller anden form for provision lige som alle andre butikker/banker osv. ja de fleste fleste der sælger en vare er jo lønnet på den måde.
Tvivler dog på de er aflønnet af at sælge en bestemt model eller producents produkt.
Af soren_tyson
#84612
Hmm, jeg er nybegynder mht. fladskærme, men jeg var også i Elgiganten (Fisketorvet) og så G10.

Jeg kan bekræfte, at dette hakkede voldsomt. Så meget, at jeg umiddelbart gik ud fra at det var indstillet forkert.

På de andre skærme, som jeg tror var Samsung og Phillips, der så det helt flydende ud.
Af Qato
#84613
steffenj skrev: Selvfølgelig for de en eller anden form for provision lige som alle andre butikker/banker osv. ja de fleste fleste der sælger en vare er jo lønnet på den måde.
Tvivler dog på de er aflønnet af at sælge en bestemt model eller producents produkt.
Jeg har selv været ansat i kæden engang, så jeg ved hvordan provisionen er skruet sammen. Det er klart ikke optimalt set med kundens briller, men fra butikkens side er det en perfekt måde, at sikre at eks. udgåede modeller bliver solgt i stedet for at tabe værdi på lageret.

Næste gang du går i Fona, så kig godt på prisskiltet, så vil du på forskellige varer bemærke, at der ved siden af varenavnet en sort "prik".
Det er deres system der viser sælgeren at han/hun får en provision ved at sælge produktet.

På den måde kan kunderne "guides" til at købe det produkt sælgeren tjener den største provision ved og butikken har det største dækningsbidrag på.

Kedeligt, men sådan fungerer det altså desværre
Af steffenj
#84617
Qato skrev:
steffenj skrev: Selvfølgelig for de en eller anden form for provision lige som alle andre butikker/banker osv. ja de fleste fleste der sælger en vare er jo lønnet på den måde.
Tvivler dog på de er aflønnet af at sælge en bestemt model eller producents produkt.
Jeg har selv været ansat i kæden engang, så jeg ved hvordan provisionen er skruet sammen. Det er klart ikke optimalt set med kundens briller, men fra butikkens side er det en perfekt måde, at sikre at eks. udgåede modeller bliver solgt i stedet for at tabe værdi på lageret.

Næste gang du går i Fona, så kig godt på prisskiltet, så vil du på forskellige varer bemærke, at der ved siden af varenavnet en sort "prik".
Det er deres system der viser sælgeren at han/hun får en provision ved at sælge produktet.

På den måde kan kunderne "guides" til at købe det produkt sælgeren tjener den største provision ved og butikken har det største dækningsbidrag på.

Kedeligt, men sådan fungerer det altså desværre
Jeg ved så af basis at det ikke er samme system de bruger i elgiganten, men basis i sidste ende er jo nok det samme. De vare de tjener penge på er jo også dem der tjener til sælgerne. Men det afhænger nok også af hvilken sælger man lige støder ind i om personen kan se forbi egen næse og læse kundens behov. :o)
Af toadbob
#84627
Jeg tror da ikke jeg har hørt mere sludder i mine dage.

Om et klip, sat på en bluray eller parabol skulle kunne stå bedre på Philips end andre skærme? - Vil da gerne sige at PFL7674 er en god skærm, men da jeg var på udkig efter skærme - og jeg var forbi elgiganten - der stod 42LH5000, SL9000, SL8000 og jeg kunne blive ved på samme klip ligeså godt (og mange gange bedre).

At sælgerne prioritere deres valg af argumenter er op til dem, men ros det skal de have for deres viden. Jeg på min rundfart for at finde TV til mit behov stødte også på Expert og Fona, hvor jeg regnede med den perfekte rådgivning. Men deres rådgivning var ikke hvad jeg havde forventet og de virkede ikke oplagte til at sælge et tv. Jeg synes kundeservicen og rådgivningen i Elgiganten levede op til mine forventninger, og kan se når jeg søger på nettet omkring flatpanels at det de fortalte mig omkring forskellige TV er sandt. Så at de prioritere et salg er én ting. Men husk på det er køberen der har det sidste valg :)

Ergo, pas på med at skylde skylden på forhandlerne, de gør deres job glimrende.
Af siccio
#84660
Rådgivningen er den samme nemlig generelt ringe, uanset hvilken er de butiks kæder vi snakker om.
Plejer at kalde det "mel-sælgere" Da det er underordnet hvor man flytter personalet hen, for at sælge cowboybukser,computere,stereo anlæg,tv eller mel?
Min erfaring siger mig der måske i hver butik findes højest en til 2 medarbejdere som ved noget omkring produktet de sælger, resten er bare ansat.
Ikke noget underligt i det, lønnen er ikke den bedste, og udskiftningen i personalet er hyppig.
Rådgivning kræver fagfolk, og dem støder man ikke på ret ofte i de nævnte kæde butikker.
Her tit stået i eksempelvis Fona eller El-Giganten og overhørt noget sludder omkring produkterne blive lukket ud af personalet, når de såkaldt "rådgiver omkring køb"
Så folk der ikke selv søger viden, uanset hvilket produkt vi snakker om bliver hurtigt vejledt i en gal retning, snydt vil jeg ikke kalde det.
Eneste råd herfra, gør altid dig selv en tjeneste og opsøg viden inden køb, uanset om det er vaskemaskine bil, computer, hifi eller tv.
Dette betaler sig.
Godt nytår.[/quote]
Af thcleaner
#84669
hvis det er i roskilde du har været har det været en sony demo bluray der kørte

og ja g10en vil hakke da ifcen ikke virker i den ellers skal man købe en v10 (selv om den kun kører 60hz i ifc mode)
Af thcleaner
#84671
som sagt LG og Philips har den mindste hakken af lcd tv da de har lg´s lcd panel med meget lav response timer sharp og samsung gør det skam også godt men ligger lige lidt over i response timer så de for lidt slør til gengæld har de bedre kontrast
sony w5500 hakker også lidt da deres "100hz" interpolation teknologi er ikke er særligt aggressiv


sonys demo disc kører med 24p altså er det et meget realistisk billdede af hvordan det vil se ud med bluray
Af BeoBrian
#84693
toadbob skrev:Jeg tror da ikke jeg har hørt mere sludder i mine dage.

Om et klip, sat på en bluray eller parabol skulle kunne stå bedre på Philips end andre skærme? - Vil da gerne sige at PFL7674 er en god skærm, men da jeg var på udkig efter skærme - og jeg var forbi elgiganten - der stod 42LH5000, SL9000, SL8000 og jeg kunne blive ved på samme klip ligeså godt (og mange gange bedre).

At sælgerne prioritere deres valg af argumenter er op til dem, men ros det skal de have for deres viden. Jeg på min rundfart for at finde TV til mit behov stødte også på Expert og Fona, hvor jeg regnede med den perfekte rådgivning. Men deres rådgivning var ikke hvad jeg havde forventet og de virkede ikke oplagte til at sælge et tv. Jeg synes kundeservicen og rådgivningen i Elgiganten levede op til mine forventninger, og kan se når jeg søger på nettet omkring flatpanels at det de fortalte mig omkring forskellige TV er sandt. Så at de prioritere et salg er én ting. Men husk på det er køberen der har det sidste valg :)

Ergo, pas på med at skylde skylden på forhandlerne, de gør deres job glimrende.
Du kan sagtens lave en demoskive som vil se bedre ud med nogle TV frem for andre. Og især hvis den er produceret til at kunne køre i en bestemt indstilling. Jeg husker det fra min tid hos JVC, hvor vi fik fingre i en Philips Demoskive, og den gav en bedre performance på Philips egne produkter end andres. Jeg husker også til et produktmøde hos JVC, hvor vi blev præsenteret for en løsning til disse demomode på skærmene. Hvor netop en specialudviklet demoskive, kunne med TV i den rette indstilling, give et mere imponerende billede, end de TV som var anderledes indstillet. Men alle lande sagde nej dengang, fordi vi ville have at det kunden så i butikken, skulle også være det som de fik derhjemme. Men det er altså ikke Philips som er nogle skurke, alle producenter er pressede til hvordan netop deres skærme skal kunne blive solgt. Fordi du har kun kundens opmærksomhed få sekunder i disse store udstillinger med mange TV. Så for at få netop dine produkter til at springe i øjnene, er du nødt til at udnytte den chancen der er for opmærksomhed. Det er butikken som er useriøs, hvis de ikke kører et neutralt materiale på skærmene. El-Giganten har ellers været gode, med en central udsending af det der kørte på skærmene i alle butikker. Så det var ensartet, og ikke afhængig af at den enkelte butik formåede at få sat en god demoskive på.
Af orm08
#84730
Jeg var i El-Giganten i andet ærinde den 30/12, og stod og osede lidt over de flade, og så hang der et Sony 40W5500 til 5.799,-. Jeg spurgte om det var lager vare, og det bekræftede sælgeren. Så tog jeg en hurtig management beslutning, og sagde at sådan et vil jeg gerne have.

Det burde jo være nemt, men som tidligere beskrevet, så er det jo kun Philips der duer, så jeg skulle se en sammenligning med et Phillips, og så startede El-Mutant klovnen O_O ellers sin salgs tale, problemet var bare, at han for det første ikke kunne vise sammenligningen med 40W5500 og det Philips 32" TV (32PFL7674H) han ville sælge mig til 7.999,-, men sammenlignede med en billigere Sony 40" model, for det andet, sagde han at det var kendt at Sony TV generelt var dårlige til at vise hurtige bevægelser, og adspurgt kunne man hverken sortere de digitale kanaler eller bruge DLNA funktionen til noget som helst på 40W5500.

Til sidst måtte jeg skære igennem, og sige at jeg var komplet ligeglad med det Philips TV, jeg ville bare gerne købe det 40W5500 som de havde på lager. Nu blev han lidt små fornærmet, og sagde at det var helt vanvittigt at jeg ikke ville have et Philips 32PFL7674H som han kunne sælge mig for 7.595,-. Jeg sagde nu igen at jeg bare ville have det 40W5500 til 5.799, men så sagde han at det stod helt bagerst på lageret, og det kunne tage op til en time at få det ud - Jeg sagde at jeg gerne ventede en time, og så gik han til computeren tastede min ordre ind og sendte mig til kassen, med beskeden at det jo var mit eget valg, men jeg ikke skulle komme tilbage og klage når jeg havde fortrudt valget. Jeg fik betalt ved kassen og gik til vareudleveringen, hvor det tog 5 min, så lå min nye fladskærm i bilen.

Hjemme, blev mit gamle Samsung M61 pillet ned og sat ind til datteren, og det nye Sony 40W5500 sat op Det er en fornøjelse at få et produkt i hænderne som er så gennemtænkt, Sony kan bare det der - Det kan en del andre producenter lære noget af.

Jeg er kun blevet positivt overrasket, næsten alt fungerer bedre end jeg havde håbet på.

- Billedet er suverænt (selvom det ikke er Pana).
- Fjernbetjeningen er simpel, men logisk og kræver meget få tryk.
- Kanalsøgning og kanal sortering er nem og hurtig (You-See fuldpakke).
- Menu struktur er logisk og nem at finde rundt i.
- DLNA fungerer perfekt. Jeg bruger det kun til billeder, og nu kan jeg fjerne min Mediecenter PC fra stuen og vise billederne direkte fra PC'en i kontoret.
- Bravia Sync fungerer perfekt sammen mit andet nye tilkøb (Sony BlueRay BDPS360 med 20 blueray film).

Alt i alt, et rigtigt godt køb til prisen, synes jeg selv :) .
Af Otto J
#84740
Nu bliver jeg sådan lidt søndagsknotten, og så på en fredag, men: Sig mig lige engang, hvor meget skal der egentlig til for at få en almindelig forbruger til at beslutte sig til at hér ønsker man altså ikke at lægge sine 6.000 kroner, og finde en anden butik?
Af Kratz
#84745
Jeg kan sagtens se hvor du vil hen Otto, og i sådan en situation burde man faktisk udvandre fra biksen og finde en mere seriøs butik.
På den anden side kan vi alle blive fristet af et godt tilbud, og hvis det kun er en irriterende sælger der står i vejen, kan man måske se igennem fingre med det. Især hvis nu 'hjemmefronten' nu er ekstremt prisbevidst og har spottet Elgiganten har det bedste tilbud ;)

Personligt er jeg blevet mere og mere træt af butikker som Elgiganten og andre lignende kæder. Jeg kommer der kun hvis jeg ved præcis hvad jeg skal have og ikke har brug for vejledning. Ellers holder jeg mig til mere specialiserede forhandlere.
Et godt eksempel er min receiver, som blev købt efter jeg havde haft den hjemme til test over en weekend. Det kan da godt være jeg kunne have fået den et par tusind kroner billigere fra Sverige eller Tyskland, men så havde jeg ikke haft muligheden for at teste den først.
Jeg kunne selvfølgelig også have været rigtigt grov og leveret den tilbage for derefter at finde den billigt et andet sted. Det synes jeg så havde været ganske urimeligt over for en af de eneste butikker som var villige til at låne udstyr med hjem.
Som man siger, god service koster, og det skal man altså være villig til at betale for. Jeg frygter blot at den almene forbruger bliver mindre og mindre villige til dette. Jeg kunne da i hvert fald mærke hvor stor modvilje der efterhånden er for at låne produkter ud.
Af eXeel
#84770
thcleaner skrev:hvis det er i roskilde du har været har det været en sony demo bluray der kørte

og ja g10en vil hakke da ifcen ikke virker i den ellers skal man købe en v10 (selv om den kun kører 60hz i ifc mode)
Hvad er det lige IFC er? Google melder tilbage om mange ting.
Og er dette blevet fikset?