Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Janus007
Ja DVI med lyd er nu ikke så unormalt mere...

Anyway, LunD, at du konvertere DVI til HDMI betyder intet for kvaliteten, du kan alligevel kun max se 1080 på de bedste TV'er - det er en anden snak når vi kommer højere 2160 (B måske...

Og nej, en DVD vil ikke kunne levere et bedre billede end din PC, (forudsat et korrekt codec eller en god CPU), så hvis billedet er godt på din PC vil det være samme kvalitet på dit TV. Dog skal du sørge for at dit HDMI kabel understøtter 1080P!

Og naturligvis kan 5.1 lyden ikke komme igennem et jackstik, hvordan skulle det kunne lade sig gøre? Et jack understøtter max stereolyd :D Og du kan ikke få 5.1 surround til at lyde ordentligt igennem 2 kanaler!

God fornøjelse.
Af Ney
LunD^ skrev:Jeg har styr på hvordan jeg overfører billedet, det var mere om billedkvaliteten er den samme som hvis jeg brænder filmen til DVD, det tror jeg nemlig ikke den er, men jeg ved ikke.. ?

Jeg har et ASUS GEFORCE9600GT jeg er lidt i tvivl om hvilket output der er, men det vel alm. DVI til HDMI jeg skal bruge.

Omkring lyden, så regner jeg med det er minijack fra mit lydkort jeg skal bruge, og ovre på mit lydsystem har jeg; Coax, Optical og 3 minijack porte mener jeg det er.

Coax og Optical bruger jeg så allerede fra DVD og Bluray afspiller.

Jeg hører musik fra computeren over det gennem et minijack -> minijack kabel. Men jeg tror ikke man kan overføre et 5.1 lydspor gennem det ??
Hvis du har et surroundlydkort burde det kunne lade sig gøre. Mange af mine har i hvertfald 3 minijack udgange (sort orange limegrøn eller sådan noget) til at tage sig af front, bag samt center+surround. Lige hvordan man så sætter det op i windows aner jeg ikke :p
Når det er sagt er digitalt at foretrække. SÅ hvis du har en optisk udgang kan du overveje at pille dvd'en fra, bruge blurayen til dvd og have surround på pc'en lidt nemmere. Ellers kan man få switches så man ka sætte flere optiske enheder til en indgang. Heldo g lykke med det.
Af Kleitus
Jeps som Ney skriver så er dit Z5500 lavet som udgangspunkt til computere med surround-lydkort. Der matcher det hvis din computer har 3 mini-jack outputs. Det har jeg selv engang haft og det fungerer glimrende. Så er det bare computeren der decoder det digitale signal og sender det til højttalerne istedet for at lade dit Z5500 dekode, hvilket det gør når du bruger den optiske indgang.

Mht billed kvaliteten er jeg altså stadig overbevist om at der er en forskel mellem en computer og en selvstændig DVD afspiller. En DVD afspiller har flere chips designet til at tage sig af billed behandling - det har en computer som udgangspunkt ikke. Jeg kan se tydelig forskel på en film på min 24" computerskærm som virker grynet og "rå" og så en film på mit TV som har været en tur gennem DVD afspilleren.

Nogle grafikkort har så chips til billedbehandling men jeg ved faktisk ikke hvordan man bruger disse. Standard media player gør i hvert fald ikke, så måske man kan finde en speciel nVidia player som giver bedre billed kvalitet? Det er ikke noget jeg har undersøgt så meget, men det er nok et emne du bør dykke ned i for at få det bedste billede på computeren. Codec og player.
Af Ney
Kleitus skrev:Jeps som Ney skriver så er dit Z5500 lavet som udgangspunkt til computere med surround-lydkort. Der matcher det hvis din computer har 3 mini-jack outputs. Det har jeg selv engang haft og det fungerer glimrende. Så er det bare computeren der decoder det digitale signal og sender det til højttalerne istedet for at lade dit Z5500 dekode, hvilket det gør når du bruger den optiske indgang.

Mht billed kvaliteten er jeg altså stadig overbevist om at der er en forskel mellem en computer og en selvstændig DVD afspiller. En DVD afspiller har flere chips designet til at tage sig af billed behandling - det har en computer som udgangspunkt ikke. Jeg kan se tydelig forskel på en film på min 24" computerskærm som virker grynet og "rå" og så en film på mit TV som har været en tur gennem DVD afspilleren.

Nogle grafikkort har så chips til billedbehandling men jeg ved faktisk ikke hvordan man bruger disse. Standard media player gør i hvert fald ikke, så måske man kan finde en speciel nVidia player som giver bedre billed kvalitet? Det er ikke noget jeg har undersøgt så meget, men det er nok et emne du bør dykke ned i for at få det bedste billede på computeren. Codec og player.
Det afhænger også i stor stil af afspiller software. Nogle afspillere/codecs (mediaplayer classic/ffdshow) giver store muligheder for at optimere rescaleringsprocessen, deinterlacing mm. Så hvis man har en middelmådig dvd afspiller kan der sagtens være mulighed for at kunne fp et bedre resultat med pc'en.
Af Kleitus
Han har en Sony BDP-S350 Blueray afspiller og den er vel ikke middelmådig til DVD?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, det er den desværre. Jeg har samme maskine og er langt fra imponeret over DVD-kvaliteten.
Af xcardman
først glem minjack til et z5500 sæt.
brug coax eller optisk.
ellers vil du ikke modtage dts eller dolby digtial, når du ser dvd.
har også en sony 350 og ja den er ikke god til dvd.
når man sætter den op i mod min oppo 983.

det kræver lidt med software og så videre, men du kan godt få et udmærket billede via pc. også bedre end sony b350.
men man skal have en vis viden for at kunne lave det rigtig godt.
Af LunD^
DVD er bedre på Blurayen, end det er på min DVD, men det er også en VHS/DVD fra Brugsen, ca. 6år gammel. :)
Af Janus007
Ney skrev:
LunD^ skrev:Jeg har styr på hvordan jeg overfører billedet, det var mere om billedkvaliteten er den samme som hvis jeg brænder filmen til DVD, det tror jeg nemlig ikke den er, men jeg ved ikke.. ?

Jeg har et ASUS GEFORCE9600GT jeg er lidt i tvivl om hvilket output der er, men det vel alm. DVI til HDMI jeg skal bruge.

Omkring lyden, så regner jeg med det er minijack fra mit lydkort jeg skal bruge, og ovre på mit lydsystem har jeg; Coax, Optical og 3 minijack porte mener jeg det er.

Coax og Optical bruger jeg så allerede fra DVD og Bluray afspiller.

Jeg hører musik fra computeren over det gennem et minijack -> minijack kabel. Men jeg tror ikke man kan overføre et 5.1 lydspor gennem det ??
Hvis du har et surroundlydkort burde det kunne lade sig gøre. Mange af mine har i hvertfald 3 minijack udgange (sort orange limegrøn eller sådan noget) til at tage sig af front, bag samt center+surround. Lige hvordan man så sætter det op i windows aner jeg ikke :p
Når det er sagt er digitalt at foretrække. SÅ hvis du har en optisk udgang kan du overveje at pille dvd'en fra, bruge blurayen til dvd og have surround på pc'en lidt nemmere. Ellers kan man få switches så man ka sætte flere optiske enheder til en indgang. Heldo g lykke med det.
Nu havde han jo kun et minijack og ikke 3 ;;)
Af Janus007
Kleitus skrev:Mht billed kvaliteten er jeg altså stadig overbevist om at der er en forskel mellem en computer og en selvstændig DVD afspiller. En DVD afspiller har flere chips designet til at tage sig af billed behandling - det har en computer som udgangspunkt ikke. Jeg kan se tydelig forskel på en film på min 24" computerskærm som virker grynet og "rå" og så en film på mit TV som har været en tur gennem DVD afspilleren.

Jeg kan sige dig med 100% sikkerhed at du tager fejl her :p
Når det er DVD er det DVD der er tale om og ikke en eller anden hemmelig komprimeringaalgoritme men blot ganske normal MPEG-2, mon ikke du har siddet med et DVD-rip? med et forkert codec ;)

Mht. Bluray jo.. her kræver det lidt ekstra af maskinen, her gælder det at Bluray typisk er H264/MPEG4 og vil hvis pc'en ikke kan dekode det hurtigt nok ikke resultere i "grums", men derimod i noget der hakker - lidt alá hvis dit digitalsignal falder ud på det normale TV :)

Pointen er at MPEG2 (DVD) er så normalt at det vil være unormalt ikke at kunne decode det med blot en middelmådig PC.
Af Janus007
LunD^ skrev:DVD er bedre på Blurayen, end det er på min DVD, men det er også en VHS/DVD fra Brugsen, ca. 6år gammel. :)
Akkurat, og det hænger sammen med at decompressionalgoritmen for 6 år siden var noget hø, hvilket svarer til at afspille DVD på en gammel møgPC som ikke kan decode korrekt. Bluray kan uden problemer decode noget så simpelt som MPEG2 :p

Husk jeg fortalte tidligere at billedekvalitet på PCskærmen vil være gengivet 100% på dit TV hvis kablet er korrekt!
Så igen lige for at understrege det her.... Hvis du er tilfreds med kvaliteten på den pc-skærm, så vil du også være tilfreds med TV'et
Af Kleitus
Janus007 skrev:Mht. Bluray jo.. her kræver det lidt ekstra af maskinen, her gælder det at Bluray typisk er H264/MPEG4 og vil hvis pc'en ikke kan dekode det hurtigt nok ikke resultere i "grums", men derimod i noget der hakker - lidt alá hvis dit digitalsignal falder ud på det normale TV :)

Pointen er at MPEG2 (DVD) er så normalt at det vil være unormalt ikke at kunne decode det med blot en middelmådig PC.
Du har ganske ret, men der er bare det lille problem der hedder opskalering. En DVD er jo ikke i 1920x1080 og ja hvis jeg viser DVD'en i et lille vindue på skærmen så er den da skarp nok, men skal jeg have fuld skærm så bliver det grynet og grumset fordi computeren "bare" ganger pixels op og ikke behandler dem som en maskine vil gøre det - med mindre man finder en god player og codec som kan indstilles til at behandle billedet. Så ja jeg oplever min DVD (og nej ikke rip men en helt alm DVD film) som værende grumset og grynet i fuld skærm.

Blueray derimod er i den fulde opløsning så her er det ikke et spørgsmål om opskalering, men mere et spørgsmål om maskinen er hurtig nok til at behandle de mange data - som du siger kan det hakke i billedet. Men dette kan så også afhjælpes af et bedre codec og/eller anden player. Men billedet vil her være godt fordi der ikke skal behandles på nogen måde men blot vises 1 til 1 i den opløsning materialet leveres i.
Af Janus007
Kleitus skrev:
Janus007 skrev:Mht. Bluray jo.. her kræver det lidt ekstra af maskinen, her gælder det at Bluray typisk er H264/MPEG4 og vil hvis pc'en ikke kan dekode det hurtigt nok ikke resultere i "grums", men derimod i noget der hakker - lidt alá hvis dit digitalsignal falder ud på det normale TV :)

Du har ganske ret, men der er bare det lille problem der hedder opskalering. En DVD er jo ikke i 1920x1080 og ja hvis jeg viser DVD'en i et lille vindue på skærmen så er den da skarp nok, men skal jeg have fuld skærm så bliver det grynet og grumset fordi computeren "bare" ganger pixels op og ikke behandler dem som en maskine vil gøre det - med mindre man finder en god player og codec som kan indstilles til at behandle billedet. Så ja jeg oplever min DVD (og nej ikke rip men en helt alm DVD film) som værende grumset og grynet i fuld skærm.
Ahh ja, det er sku rigtigt, den vinkel havde jeg ikke lige anskuet det fra :s Tak for den lille finurlighed.