Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af LunD^
Hej med Jer.

Har lige 2 ??

1. Jeg overvejer at købe et HDMI kabel og lave TVout så jeg kan se film fra computeren på TVet.

Hvis jeg gør det, bliver kvalitet så den samme som hvis jeg brænder filmen ned på DVD og afspiller i min DVD afspiller?

2. Hvis der er 5.1 lyd på filmen kan dette så overføres gennem alm. minijack stik fra PCen til mit Z5500? Eller SKAL det ske Coax / Optic .

Tak. :)
Af Ney
1. Det kommer sandelig an på hvad din dvd afspiller er og hvordan den er forbundet til tv'et. Hvis det er en gammel sag der er forbundet med scart vil du næsten med 100% garanti få bedre billede via pc'en, men hvis du har en lækker top end sag fra oppo eller denon ville jeg nok foretrække hardware scaleringen i dem 8)

2. Kender ikke noget til z5500 men du kunne overveje at åbne din manual?
Af martin.v
du kan jo få lyden ud via HDMI, hvis du har hdmi out på din comp, og så burde du jo kunne få 5.1 lyden med ud - uden dog og ville spille klog på området :-)
Af Ney
martin.v skrev:du kan jo få lyden ud via HDMI, hvis du har hdmi out på din comp, og så burde du jo kunne få 5.1 lyden med ud - uden dog og ville spille klog på området :-)
z5500 har med garanti ikke hdmi, så de er ingen grund til at forvirre manden.
Af telum
Jeg tror du forveksler HDMI med DVI - HDMI er lille og med lyd, DVI er stort uden lyd. Man kan fint konvertere imellem de to men så ryger lyden jo.
Af Ney
telum skrev:Jeg tror du forveksler HDMI med DVI - HDMI er lille og med lyd, DVI er stort uden lyd. Man kan fint konvertere imellem de to men så ryger lyden jo.
Det var da imponerende som der bliver trukket historier op ad hatten i dag, hvorfor i alverden skal DVI nu blandes ind i billedet?
Af noxity
martin.v skrev:du kan jo få lyden ud via HDMI, hvis du har hdmi out på din comp, og så burde du jo kunne få 5.1 lyden med ud - uden dog og ville spille klog på området :-)
Hvis du ser i hans signatur, så er z5500 ikke et Sony z5500 tv, men et Logitech lydsystem. :)
Af Kleitus
Fordi faktum er at langt langt de fleste grafikkort bruger DVI->HDMI konverters for at tilslutte med HDMI kabel til et TV. Disse grafikkort leverer IKKE lyd med og så skal man have et mini-jack kabel ved siden af. Der findes dog specielle HDMI kabler som har HDMI+minijack i den ene ende til computeren og HDMI i den anden til TV'et. Et TV vil jo ikke kunne kombinere lyd fra et jack-stick sammen med HDMI til billede. Der er både billede og lyd i HDMI stikket.

De nye grafikkort fra ATI kan levere lyd via HDMI stikket direkte og har et HDMI stik på grafikkortet så skal ikke bruge adapter eller jack stick. Men i forhold til hvor mange grafikkort der findes er det langt mest sandsynligt at mandens løsning er DVI->HDMI konverter på grafikkortet (som standard leveres med i pakken så derfor er det kun kablet han skal have).

Nå tilbage til spørgsmålet om kvaliteten på billedet. Bruger du computeren vil det være dens software, codec og processor kraft der definerer hvor godt billedet bliver. Her vil du uden tvivl opleve at hardware behandling (og opskalering) af billedet (som en stand-alone afspiller benytter) giver et langt pænere billede.

Men bruger du en tarvelig DVD afspiller med scart kabel vil du nok opleve at computeren kan levere et pænere billede.
Af Kleitus
Så lige den med dit Logitech. Det løser selvfølgelig den med lyd via grafikkort...

Så kan du have et HDMI kabel fra computeren til TV'et uden lyd og så lade dit lydkort levere lyden direkte til dit Logitech system. Alt efter hvad begge systemer benytter mener jeg det er mini-jack -> phono digital lyd? Eller hvilke indgange har dit logitech? Alternativt flere jacks hvis det er en analog pr. kanal?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Kleitus skrev: Der findes dog specielle HDMI kabler som har HDMI+minijack i den ene ende til computeren og HDMI i den anden til TV'et. Et TV vil jo ikke kunne kombinere lyd fra et jack-stick sammen med HDMI til billede. Der er både billede og lyd i HDMI stikket.
kan du ikke lige linke til at kabel, der gør det du omtaler her. Lyden er ikke analog i et HDMI kabel, så den vil jeg se før jeg tror på det.
Af Kleitus
yakken skrev:kan du ikke lige linke til at kabel, der gør det du omtaler her. Lyden er ikke analog i et HDMI kabel, så den vil jeg se før jeg tror på det.
Det er nok mig der tager fejl så. Synes bare jeg har set sådan et kabel engang. Men så er problemet vel at man ikke kan få lyd med over i TV'et hvis man ikke har et særligt grafikkort der kan levere lyd via HDMI.
Af Ney
Ja et logitech z5500 er et lydsystem. Og manden spørger om hdmi, minijack og optisk/coax. Hvorfor i alverden skal grafikkort, dvi, og konvertere blandes ind i noget som helst? :s

Manden skal jo ikke overføre lyd til sit tv men til sit lydsystem.

Så for at prøve ast svare på mandens spørgsmål:

1. Måske (se mit første indlæg). Tror det nemmeste er at prøve, og se om du kan se en forksel.

2. Kender som sagt ikke z5500. Så du må se i manualen om det har analoge eller digitale tilslutningsmuligheder.
Af LunD^
Jeg har styr på hvordan jeg overfører billedet, det var mere om billedkvaliteten er den samme som hvis jeg brænder filmen til DVD, det tror jeg nemlig ikke den er, men jeg ved ikke.. ?

Jeg har et ASUS GEFORCE9600GT jeg er lidt i tvivl om hvilket output der er, men det vel alm. DVI til HDMI jeg skal bruge.

Omkring lyden, så regner jeg med det er minijack fra mit lydkort jeg skal bruge, og ovre på mit lydsystem har jeg; Coax, Optical og 3 minijack porte mener jeg det er.

Coax og Optical bruger jeg så allerede fra DVD og Bluray afspiller.

Jeg hører musik fra computeren over det gennem et minijack -> minijack kabel. Men jeg tror ikke man kan overføre et 5.1 lydspor gennem det ??
Brugeravatar
Af A 666
Der FINDES faktisk DVI udgange MED med lyd i. Nyere ATI grafikkort har det. Troede ikke det var muligt, men vupti de er her altså.