Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af SLL
Tak yakken,

Okay, jeg kunne nu heller ikke helt forstå det med signal styrken på et digitalt signal. Faktisk har jeg set styrken svinger mellem 85 og 95, alt afhængig af hvilke kanal jeg ser på. Så det har måske også noget at gøre med sendestyrken individuelt mellem kanalerne?

Under alle omstændigheder, så har jeg ikke noget forstyrrelser i billedet, ej heller lyd udfald. Og kan se, at der ikke er nogen modtager bitfejl. Så jeg tænker ikke mere over det :-)

SLL
Af noxity
Så vidt jeg husker så kan der være stor forskel på hvor i frekvensbåndet kanalerne ligger. Ved GAL net i Odense, der siger de ihvertfald at hvis der problemer med signalet, så skal man tjekke nogle bestemte kanaler, da det er her det vil vise sig først hvis man har et svagt signal.
Af SLL
Jeg har siddet og rodet lidt med favorit kanal sortering på de digitale. Det som i en tidligere firmware kun var muligt på de analog kanaler (som det også står beskrevet i manualen).

Men det er godt nok lidt bøvlet og langsommeligt. Man kan ikke indsætte kanaler mellem nogle andre, og så lade TV'et automatisk ændre kanalnummeret. Hvis man indsætter en kanal hvor der allerede forefindes en kanal, så vil de bytte plads. Men man skal muligvis nok kun gøre det én gang :-)

EDIT:

Jeg havde en kammeret forbi min stue i dag og se mit nye B755. Han har selv et Sony W4000, og syntes at synsvinklerne er meget dårlige på mit B755 TV :((

Det har jeg faktisk også selv syntes siden jeg fik det, at de var forholdsvis dårlige sammenlignet med nogle Sony TVs i W-serien jeg har set. Så faktisk er jeg igen blevet i tvivl, om jeg skulle kikke mig efter noget andet. Jeg syntes det er meget vigtigt, at synsvinklerne er gode, specielt når man sidder med familie, venner i stuen.. samlet om TV. De personer som sidder lidt ude på siden, får et noget skidt billede sammenlignet med dem der sidder næsten lige foran.

Men jeg er sq blevet lidt i tvivl. Det med backlight bleed på TV'et har jeg lagt bag mig, men ikke det med synsvinklerne. Faktisk er synsvinklerne endnu værre end som lige så, hvis man står op foran TV cirka en 1-2 meter foran TV'et. Her bliver det fuldstændig mælkehvidt tåget at se på. Det er ikke ligeså slemt, hvis man bliver i samme level som TVet uden på sidderne. Men det mister stadig meget sort og dybde.

Jeg har tænkt lidt på Sony's Z5500 model. Men vil der være flere fordele ved Sony modellen. Jeg mener, vil features være bedre implementeret, elle?

Her Samsung LED modellerne bedre synsvinkler? Måske det bare er B755 som har dårlige vinkler? Fordi der er jo også 7000 serien, som ikke er meget dyre end B755. Eller skal man helt op i Samsung 8000 serien for det bliver perfekt med vinklerne?

SLL
Af noxity
Betraktningsvinklerne på B8000 og B7000 skulle være identiske, og bedre end et alm. Samsung LCD-tv fra 2008. Testen fra HDTVtest siger at B750 er middelmådig. Så vil tro du kan sammenligne med en 2008 LCD-model, som der er gjort i testen af B8050 her på siden:

"Betragtningsvinklerne er identiske med dem vi fandt på B7050, men forbedret i forhold til Samsung tidligere LCD-TV modeller. Kontrasten opretholdes bedre end på tidligere Samsung Tv. Det er tydeligt på f.eks. en helt sort baggrund, hvor man på Samsung 2008 modeller ville opleve et ret markant fald i dybden af sort, men på B8050 kun oplever det som værende mindre beskedent. Betragtningsvinklerne er dog ikke ideelle og farverne mister også intensitet, når man betragter skærmen fra siderne."

En helt anden ting med B8000 vs. B7000, så skulle B7000 have problemer med trailing. Det skulle være markant mindre på B8000. Herudover kommer 200hz systemet, som kun er på B8000.

Da jeg skulle vælge så jeg først og fremmest på dette:
B755: 8.000kr (For mig)
B7050: 11.100kr
B8050: 13.100kr

Jeg vælger at udelukke B7050 pga. trailing og mangel på 200hz. Så står jeg altså med B755 vs. B8050.

Her skal jeg altså give 5.100kr for bedre betragtningsvinkler og en lidt dybere sort. Og selvfølgelig 3cm i stedet for 8cm.

Det syntes jeg ikke var prisen værd. Specielt ikke når jeg som dig, ikke har problemer med betragtningsvinkler, da vi kun er to i husstanden.

Du skal også tage i betragtning at ved B8000 har du markant dårligere lyd pga. af tykkelsen på TVet.

Herudover så får B750 rigtig gode ord med på vejen hvad angår håndteringen af sorte nuancer. Så B750 skulle være et af de bedste LCD tv hvad angår sort nuancerne.

Så alt i alt ser jeg B8050 som et lidt bedre TV, men ikke 1,6 gange bedre som prisen skulle antyde.

Lidt lang forklaring, men det var mit grundlag for at vælge B755 frem for B8050 :)
Af SLL
noxity skrev:Betraktningsvinklerne på B8000 og B7000 skulle være identiske, og bedre end et alm. Samsung LCD-tv fra 2008. Testen fra HDTVtest siger at B750 er middelmådig. Så vil tro du kan sammenligne med en 2008 LCD-model, som der er gjort i testen af B8050 her på siden:

"Betragtningsvinklerne er identiske med dem vi fandt på B7050, men forbedret i forhold til Samsung tidligere LCD-TV modeller. Kontrasten opretholdes bedre end på tidligere Samsung Tv. Det er tydeligt på f.eks. en helt sort baggrund, hvor man på Samsung 2008 modeller ville opleve et ret markant fald i dybden af sort, men på B8050 kun oplever det som værende mindre beskedent. Betragtningsvinklerne er dog ikke ideelle og farverne mister også intensitet, når man betragter skærmen fra siderne."

En helt anden ting med B8000 vs. B7000, så skulle B7000 have problemer med trailing. Det skulle være markant mindre på B8000. Herudover kommer 200hz systemet, som kun er på B8000.

Da jeg skulle vælge så jeg først og fremmest på dette:
B755: 8.000kr (For mig)
B7050: 11.100kr
B8050: 13.100kr

Jeg vælger at udelukke B7050 pga. trailing og mangel på 200hz. Så står jeg altså med B755 vs. B8050.

Her skal jeg altså give 5.100kr for bedre betragtningsvinkler og en lidt dybere sort. Og selvfølgelig 3cm i stedet for 8cm.

Det syntes jeg ikke var prisen værd. Specielt ikke når jeg som dig, ikke har problemer med betragtningsvinkler, da vi kun er to i husstanden.

Du skal også tage i betragtning at ved B8000 har du markant dårligere lyd pga. af tykkelsen på TVet.

Herudover så får B750 rigtig gode ord med på vejen hvad angår håndteringen af sorte nuancer. Så B750 skulle være et af de bedste LCD tv hvad angår sort nuancerne.

Så alt i alt ser jeg B8050 som et lidt bedre TV, men ikke 1,6 gange bedre som prisen skulle antyde.

Lidt lang forklaring, men det var mit grundlag for at vælge B755 frem for B8050 :)
Jeg syntes det var en fin forklaring, og godt stillet op. Jeg ved ikke helt hvor meget jeg vil offer for bedre vinkler. Men måske prøve Sony ud. De W modeller jeg har set, har alle haft gode/bedre synsvinkler i forhold til Samsung. Men jeg syntes, at Sony virker en smule mere konservativt gammeldags end Samsung på design, features og menu opbygning. Men måske Sony billeder og 200hz er fuldt på højde med Samsungs?

Jeg tænker lidt på Sony Z5500, som vidst nok efterhånden ligger på 10-12000 kr. Men det er selvfølgelig også cirka 4000 kr. mere end B755 til 8000 kr (super duper pris i Bilkassen).

Men for mig er vinklerne meget vigtige. Jeg vil sige mere vigtige end smarte menuer og features, som Samsung nok vinder på.

Måske er det bare mig som er for perfektionistisk indstillet, og går lidt for meget op i detaljerne :-)

Heldigvis kan jeg have TV i næsten en måned endnu, før jeg har nøde at aflevere, hvis jeg vil have bengene tilbage.

SLL
Senest rettet af SLL 06 dec 2009, 18:40, rettet i alt 1 gang.
Af noxity
Jeg kan desværre ikke hjælpe med Samsung kontra Sony :)

Men som du selv antyder, så er det svært at finde et bedre TV til prisen :)
Af JENC
SLL skrev: Det med skævheden foden kikker jeg lige en ekstra gang på. Måske man selv kan rette den lidt i fodbeslaget. Det er jo kun nogle millimeter den synker i venstre side.
Min var også skæv i foden og hældte også ned i venstre side. Jeg vidste dog den skulle op at hænge, hvilket den er kommet. Men foden er lidt "løselig", jeg kunne også tippe den ned til højre ved at trykke lidt på den.

Havde jeg skulle have beholdt den på fod, ville jeg have løftet den af foden igen. Lagt en spændeskive, eller andet lignende, i venstre side af samlingen af foden, og forhåbentlig havde fået den i vatter på den måde.
Af SLL
JENC skrev:
SLL skrev: Det med skævheden foden kikker jeg lige en ekstra gang på. Måske man selv kan rette den lidt i fodbeslaget. Det er jo kun nogle millimeter den synker i venstre side.
Min var også skæv i foden og hældte også ned i venstre side. Jeg vidste dog den skulle op at hænge, hvilket den er kommet. Men foden er lidt "løselig", jeg kunne også tippe den ned til højre ved at trykke lidt på den.

Havde jeg skulle have beholdt den på fod, ville jeg have løftet den af foden igen. Lagt en spændeskive, eller andet lignende, i venstre side af samlingen af foden, og forhåbentlig havde fået den i vatter på den måde.
Jamen dog, jeg troede kun jeg havde været uheldig med foden :-)

Jeg forsøgte, at presse skærmen lidt ned i højre siden (de cirka 3mm den er for langt ned i venstre side,) ved at løsne de 4 skruer der holder den på plads i foden. Men det hjalp ingenting, den er stadig skæv. Men jeg kunne selvfølgelig også købe et vægbeslag til den, og hænge den op som jer. En beslag som kan trækkes ud fra væggen og drejes til siderne. Men det selvfølgelig kun hvis jeg beholder TVet.

@noxity, yes til 8kilo er TVet ganske godt, hvis det ikke var for de (undskyld udtrykket) satans synsvinkler ;) Men skal dreje TV'et hele tiden, alt afhængig af hvor man der er i stuen. Når jeg er der selv, kan jeg dreje det direkte mod mig. Når folk er spredt i stuen er jeg nød til, at drej det så alle folk får deres "bid af kagen", og ikke mister for meget sort niveau og dybde.

Men det bliver selvfølgelig ikke bedre af, at jeg gik far en super godt Philips 32" CRT TV, og så til Samsung'en.

I går aftes var samtlige kanaler Yousee tilbyder (inkl. alle HD kanaler, vel omkring 80-100 kanaler) lukket op hos mig?! Jeg aner ikke hvorfor, men de er alle væk igen i dag. Men for pokker nogle lækre HD billeder. WildHD, Kanal5HD, AnimalPlanatHD + en masse andre i 1080i så fantastisk ud på Samsung'en. Jeg har aldrig set nogen flottere TV billeder før. Jeg glæder mig til den dag, hvor alle stationer sender HD signaler ud, det bliver vildt :-)

Jeg så håndbold i dag, og skulle jo tjekke 200hz delen på TVet. Normalt står den til "standard" hos mig. Men i håndboldkampen måtte jeg sætted den til "rolig". Ellers hakkede billedet en lille smule når det panorerede hurtige for at følge bolden. Det samme skete ved ski styrtløb, hvor billedet også hakker en lille smule ved hurtig panorering.

Har i langt mærke til nogen udsendelser som kræver meget af 200hz delen?

SLL

SLL
Af noxity
Jeg bruger ikke stadard indstillingen, men rolig indstillingen. Jeg synes den giver det bedste resultat. Alternativ kunne man jo også indstille det selv, men jeg synes næsten det kræver noget billedmateriale som man kan gentage. Det er svært at vurdere de enkelte indstillinger, når det konstant er en ny situation. Det har jeg dog ikke haft tid til, men er godt tilfreds med rolig indstillingen.
Men muligheden for at indstille både judder og blur, er jo netop en af 200hz systemets forcer :)

Slog dog helt systemet fra da jeg så et par bluray afsnit af Band of Brothers i 1080p24hz. :)
Af JENC
SLL skrev: I går aftes var samtlige kanaler Yousee tilbyder (inkl. alle HD kanaler, vel omkring 80-100 kanaler) lukket op hos mig?! Jeg aner ikke hvorfor, men de er alle væk igen i dag. Men for pokker nogle lækre HD billeder. WildHD, Kanal5HD, AnimalPlanatHD + en masse andre i 1080i så fantastisk ud på Samsung'en. Jeg har aldrig set nogen flottere TV billeder før. Jeg glæder mig til den dag, hvor alle stationer sender HD signaler ud, det bliver vildt :-)
Samme her. Og hvor står 1080i kanalerne bare godt. Langt bedre end DR "Low-D"'s 720p. Jeg så en ishockey-kamp på Canal+ Sport HD. Frick - det var lækkert. Og ingen problemer med at det var interlaced, som folk ellers vil sige er fordelen ved 720p. Og ishockey er immervæk en ret hurtig sport :-)

Vågn op - DR...
Af SLL
noxity skrev:Jeg bruger ikke stadard indstillingen, men rolig indstillingen. Jeg synes den giver det bedste resultat. Alternativ kunne man jo også indstille det selv, men jeg synes næsten det kræver noget billedmateriale som man kan gentage. Det er svært at vurdere de enkelte indstillinger, når det konstant er en ny situation. Det har jeg dog ikke haft tid til, men er godt tilfreds med rolig indstillingen.
Men muligheden for at indstille både judder og blur, er jo netop en af 200hz systemets forcer :)

Slog dog helt systemet fra da jeg så et par bluray afsnit af Band of Brothers i 1080p24hz. :)
1080p mangler jeg at se. Jeg har desværre ingen medier i dette format. Men måske man kan finde noget 1080p på nettet der kan downloades og prøve med. Spændende om der kan streames 1080p fra en alm. USB2 dongle :-) Jeg tvivler på det køre smooth, hvis det kan lade sig gøre.

Jeg har ikke pillet ved de to 200hz sliders, eftersom jeg ikke aner hvordan de skal stilles :-)
JENC skrev: Samme her. Og hvor står 1080i kanalerne bare godt. Langt bedre end DR "Low-D"'s 720p. Jeg så en ishockey-kamp på Canal+ Sport HD. Frick - det var lækkert. Og ingen problemer med at det var interlaced, som folk ellers vil sige er fordelen ved 720p. Og ishockey er immervæk en ret hurtig sport :-)

Vågn op - DR...
Ja, jeg syntes som sagt også at 1080i er toppen. Jeg har lidt svært ved at skelne mellem 720p og 1080i, og afgøre hvad der er bedst. Men jeg hælder til en 1080i fordel fremfor 720p. Begge formater står super godt.

SLL
Brugeravatar
Af CrazyA
Jeg må tilstå at jeg vakler meget mht. Dette TV. Syntes der er rigtig flot billed på, men det grænser til det meget unaturlige, her mener jeg at det med mine øjne, næsten ser ud som om personer er lagt på en kunstig baggrund. Derefter er der jo problemet med de meget dårlige synsvinkler.
Ellers syntes jeg det er lækkert design nemme menu´r osv. Hvis det ikke bare var for de 2 store minusser.
Så pt overvejer jeg meget at retunere, for så at hoppe tilbae på plasma vognen, for der er man jo ihvertfald ude over problemerne med betragtnings vinklerne.
Af SLL
CrazyA skrev:Jeg må tilstå at jeg vakler meget mht. Dette TV. Syntes der er rigtig flot billed på, men det grænser til det meget unaturlige, her mener jeg at det med mine øjne, næsten ser ud som om personer er lagt på en kunstig baggrund. Derefter er der jo problemet med de meget dårlige synsvinkler.
Ellers syntes jeg det er lækkert design nemme menu´r osv. Hvis det ikke bare var for de 2 store minusser.
Så pt overvejer jeg meget at retunere, for så at hoppe tilbae på plasma vognen, for der er man jo ihvertfald ude over problemerne med betragtnings vinklerne.
Selve skærmbilledet har jeg ikke problemer med. Jeg syntes det er i top. Mht. til det unaturlige du snakker om, kan det ikke være 200hz delen som tager for hårdt fat. Prøv at slå det helt fra, og se om det ikke er bedre.

Jeg ved, at nogle mennesker er meget følsomme overfor det med 100/200hz, og det amatør agtige smooth look billederne får. Selv har jeg ikke de problemer, og syntes godt om måden 200hz gør det på.

Men ja, det med synsvinklerne irritere også mig en del. Hvis jeg aflevere TVet tilbage til Bilka igen, så er det ene og alene pga. synsvinklerne. For som tidligere sagt, så tror jeg ikke du får meget bedre TV til 8000 kroner. Men for pokker, de synsvinkler er ikke bedre end middelgode med vægt til dårlige.

Det irritere mig, at man skal sidde nøjagtig foran TVet for ikke at mist sort farve og dybde i billedet. Specielt hvis man er flere personer samlet om TVet, der vil de personer der sidder yderst miste en hel del af fornøjelser og billedkvaliteten.

Jeg tænker stadig på, at Sony Z5500 har bedre synsvinker.. jeg tror det, eftersom W-serie har en del bedre vinkler end Samsungen.

Men nu kikker jeg lidt mere på det, eftersom man jo har en måneds returret i Bilka, dejligt :-)

SLL
Brugeravatar
Af CrazyA
Hej SLL

Tror ikke det er de 200Hz, men der imod det der kaldes Halo effekt, men er ikke sikker. Syntes bare det får et underligt udseende, når personer biler eller andre objekter ligesom ser ud til at være lagt ovenpå en baggrund eks. Landskabet. Så det derved kommer til at se meget glansbilled agtigt ud.
Men vil helt klart prøve at slå 200 Hz fra når jeg kommer hjem. Havde dog ikke problemer med det på mit PX80, der kørte jeg altid med 100Hz.
En anden ting der irreterede mig igår, var da hus puma´n ville se Matador på dvd. Den kunne den heller ikke scallere op i fuld skærm, men der imod kun 4:3 jeg tjekkede at tv´t stod til skærmtilpasning, hvad kan det mon skyldes at det ikke ville scallere mere op ?

Mht. Dine overvejelser med Z5500, så tror jeg desværre ikke du opnår nogen mærkbar forskel på betragtningsvinkler. Dette kan du læse i testen af Z5500 her på siden :((

Dejligt at ha 1 md. fortydelsesret, jeg har kun 14 dg. Så jeg skal ha besluttet mig inden 1 uge.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10