Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af CrazyA
noxity skrev:Grunden til jeg siger at den ikke er sat op til nordisk er, at jeg kan ikke vælge Danmark som land, men kun som sprog (OSD).

Er dette også tilfældet ved dit TV?
Jeg må være dig svar skyldig, da jeg ikke har fået sat det til endnu :((
Forhåbentligt sker det i morgen, så melder jeg lige tilbage.
Syntes nu det er underligt, at man ikke kan vælge DK som land, når det er den Danske model man har købt. Jeg er spændt på at se om jeg kan, ellers ryger det retur. Men som sagt så ringer jeg til Samsung i morgen, for at høre hvad de kan fortælle ud fra serie nummer.
Af SLL
noxity skrev:Som jeg har skrevet tidligere, så blev min leveret uden at være sat op som nordisk. Men jeg havde ingen problemer med at finde kanaler.
Får lavet den til en nordisk model i morgen, så der kan jeg lige melde tilbage om det.

Angående 14dages returret, så er det KUN på nettet. Hvis du har pakket TVet ud, så er det op til butikken og afgøre om de vil give dig pengene retur.

Så længe du køber en nordisk model (B755), så har du Samsung Prestige service, som er en on-site service.

Angående og smutte forbi Bilka og kigge på kassen, så tror jeg ikke det kan lade sig gøre, de står jo ikke i butikken. Men du kan selvfølge spørge efter leverandøren, det kan de tjekke i systemet. Alt der kommer fra Samsung Nordic er nordiske udgaver.
Så fik jeg B755 sat op. Og mit TV var med Dansk valg hele vejen igennem. Så jeg havde ikke de samme problemer med, at få sat det op. Dog har jeg ikke sat mig ind i det med kanal sortering, om det virker eller skal have en firmware opdatering.

Nu gør du mig nervøs mht. til, at få pengene tilbage :-) Men jeg spurgte sælger flere gange, samt kassedamen, lagermanden som alle sagde, at der var 14dages fuld returret. Lagermanden og kassedamen sagde endda en hel måned, man skulle bare tage gøre det inden jul for at være på den sikre side. Så jeg håber på, at det glæder. Ellers har de fyldt mig med skidt og kanel :-) Skidt jeg ikke fik det på underskrift, men jeg troede på dem.

B755 modellen stod fremme i udstillingen med billede på. Der var 2 stk. tilbage, hvor jeg købte det ene.

Okay, nu til problemerne:

Indtil videre har jeg fundet disse problem:

1.
Forholdsvis dårlige synsvinkler. Men skal ikke bevæge sig meget ud til siderne med et mørkt signal, før billedet begynder at bliver "mælke" hvidt. Det er lidt syndt. I bilka så det ikke så slemt ud. Men jeg syntes det er værre end som lige så.

2.
Backlight bleed.. det er rimelig blødende på en sort baggrund. Specielt i siderne, hjørnerne. Og værst er, at jeg lægger mærke til det i TV scener hvor baggrunden er rimelig mørk. Ikke specielt fedt.

Det var nok de værste ting jeg har fundet.

3.
TV'et står skævt på den fod der følger med. Det hælder cirka 3-5 mm. ned i venstre side. Det er også lidt irriterende, eftersom jeg ser det konstant. Men måske man kan rette noget på det monterings beslag der fulgte med?!

Ja, det er det jeg indtil videre har fundet. Jeg hat kikket efter hvilken firmware version TV'et er leveret med, man har ikke kunne finde det nogen steder endnu. Jeg ville nemlig tjekke, om jeg har seneste opdatering.

Måske der er nogen af jer, som ved hvor man ser det?

SLL
Af noxity
Så længe produktet ikke fejler noget er det helt op til butikken om de vil tage det tilbage. Jo dyrere produktet er, jo sværere er det at komme af med igen. Det hænger sammen med at det skal kunne sælges igen, og jo dyrere produkt man køber, jo højere krav har forbrugeren til tilstanden.
I praksis betyder det, at hvis du kommer ødelagt kasse og siger at du har fortudt dit køb, så er sandsynligheden for at du får pengene lille.

Men så længe foden er skæv, så kan du altid få det ombyttet. De 30 dage er meget vigtige her. For inden for de 30. dage er der ikke noget TV som bliver sendt til rep, her bliver de ombyttet eller pengene retur.

Min bleeder også i siderne, men slet ikke noget jeg ligger mærke til i mørke scener. Du kunne overveje at ombytte den på fod-fejlen, og så håbe på at du får et bedre eksemplar :)

Angående service versionen, så er det vidst den nederste menu. Enten under kontakt eller opdatering. Kan ikke lige huske det præcist.

Hvor meget måtte du slippe for TVet ? Fik du det til de 8000kr? :)
Af SLL
noxity skrev:Så længe produktet ikke fejler noget er det helt op til butikken om de vil tage det tilbage. Jo dyrere produktet er, jo sværere er det at komme af med igen. Det hænger sammen med at det skal kunne sælges igen, og jo dyrere produkt man køber, jo højere krav har forbrugeren til tilstanden.
I praksis betyder det, at hvis du kommer ødelagt kasse og siger at du har fortudt dit køb, så er sandsynligheden for at du får pengene lille.

Men så længe foden er skæv, så kan du altid få det ombyttet. De 30 dage er meget vigtige her. For inden for de 30. dage er der ikke noget TV som bliver sendt til rep, her bliver de ombyttet eller pengene retur.

Min bleeder også i siderne, men slet ikke noget jeg ligger mærke til i mørke scener. Du kunne overveje at ombytte den på fod-fejlen, og så håbe på at du får et bedre eksemplar :)

Angående service versionen, så er det vidst den nederste menu. Enten under kontakt eller opdatering. Kan ikke lige huske det præcist.

Hvor meget måtte du slippe for TVet ? Fik du det til de 8000kr? :)
I know, I know... tro mig, jeg passer på emballage og skærm :-) Jeg har ikke fjernet tapen rundt om kanten på TV'et, ej heller på foden. Så det er kun det mest nødvendige der er pakket op. Og ikke en fejl på emballagen.

Jeg opdaterede til nyeste version i går, eftersom den version det var installeret med var fra august eller oktober. Og det var nemt og smertefrit. Dog kunne jeg ikke se eller mærke nogen forskel på menuer eller andre features.

Mht. til backlight bleed, så ved jeg ikke helt endnu om jeg kan leve med det. Da jeg ved og kan se der er betydelig bleed på sort baggrund, f.eks. når man skifter mellem kanalerne, så irritere det mig lidt, at jeg også kan se sidderne er lysere på en film med mørke scener. Men ligesom støj problemer er individuelle fra person til person, så er bleed tingen selvfølgelig også individuel betydelig. Og nu siger du, at du også kan se lidt bleed. Så det er ikke engang sikkert, at det vil hjælpe at bytte den med ny.

Det med skævheden foden kikker jeg lige en ekstra gang på. Måske man selv kan rette den lidt i fodbeslaget. Det er jo kun nogle millimeter den synker i venstre side.

Værst er næsten, hvis jeg får hovedpine af at kikke på skærmen. Jeg har drejet backlight ned på 2, contrast ned på omkring 60, og brightness ned på 40-50 stykker og sat den på FILM mode. Men billedet driller stadig mine øjne, nu hvor jeg er normalt kikker på et 32" CRT TV. Hvis øjne problemerne fortsætter, så skal den tilbageleveres, så jeg håber det sq ikke.

Jeg glæder mig til, at få prøvet DivX, Xvid streaming via USB indgangen, hvor godt det virker. Jeg kikkede lige på DR HD igår, hvilke står super dub godt. Jeg var imponeret.

Tak igen for svaret :-)

SLL
Af noxity
Så har jeg fået snakket med Samsung, og fået mit TV sat til nordisk.

SLL hvilke indstillinger bruger du til billedet ?
Brugeravatar
Af CrazyA
Så fik jeg også sat mit til, og det spillede hele vejen igenem mht. DK, guide virker også selvom land er sat til DK.
Er du da gal billedet står skarpt, det er fedt.
Men en ting jeg ikke fatter, er at jeg ikke kan få det til at scallere billedet op på de ting jeg tidligere har optaget på min harddisk optager. Hvis jeg sætter den til at optage noget nu, er der ingen problemer.
Min datter ville også gerne se jul i gammel by i dag på dvd, den viste det også i 4:3. Kan jeg gøre noget ved det ?
En anden ting når jeg ser DVD, er at trykker jeg så på "info" knappen, så skriver den 1920x1080i @50Hz Kan det passe, at dvd kun afspilles ved 50Hz, eller er der noget jeg kan ændre ? Jeg syntes nemlig billedet nogen gange har meget svært ved at følge med (hakker/pixelerer), hvilket måske kunne være pga. de 50Hz ?
Forholdsvis dårlige synsvinkler. Men skal ikke bevæge sig meget ud til siderne med et mørkt signal, før billedet begynder at bliver "mælke" hvidt. Det er lidt syndt.
Det må man sige JA til, flyt dig et par centimeter og du ser det med det samme.
Backlight bleed.. det er rimelig blødende på en sort baggrund. Specielt i siderne
Det må man også sige JA til, nu har jeg ikke set så meget på det. Men syntes ikke det generer når man ser TV. Jeg ligger kun mærke til det ved kanal skift.

Mit har også lidt clouding, men jeg har kun lagt mærke til det ved kanalskift.

Alt i alt er jeg rigtig glad for tv´t, men vil dog prøve om jeg kan placere det mere optimalt mht. Synsvinklerne. Og så håber jeg, at jeg kan slippe af med det hakken/pixelering i billedet ved afspilning af dvd ;;)
Af noxity
Den skal sige 50hz. Det der signal som kommer ind, og ikke det den spytter ud. Så længe du har slået 200hz motion plus til, så benytter den det.

Mht. scalering af billedet, har du så prøvet at trykke tools, og ændre billedstørrelse. Jeg vil skyde på at "skærmtilpasning" er det format du søger. Det er ihvertfald den der giver en 1:1 pixel mapping på et 1080p signal. Det hed "just scan" på tidligere modeller.
Af SLL
noxity skrev:Så har jeg fået snakket med Samsung, og fået mit TV sat til nordisk.

SLL hvilke indstillinger bruger du til billedet ?
Jeg fik meget venligt et link fra en bruger herinde "Basse", det her:

http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung- ... 526151.htm

Der er nogle kalibrerings indstillinger som jeg syntes er gode. Jeg havde selv fået fedtet lidt for meget med kontrast, lys.. drejet dem for meget ned til omkring 50-60 stykker. Det resulterede godt nok i et mørkere billede for mine øje, men det fjerne også for meget at detaljerne i billedet. En meget vigtig indstilling (syntes jeg), er baglyset som jeg har drejet ned til 2, som anbefalet via link anmeldelsen af TV'et.

Det der mere og mere irritere mig er synsvinklerne, som ikke er specielt godt. Men skal faktisk sidde lige direkte foran TV'et, før kontrast og lys, dybden i billedet ser 100% godt ud. Hvis man blot bevæger sig få grader op over billedet, eller ud til siderne, mister billedet meget glans og dybde.

Jeg tænker på, om Sony's Z serie ligeledes har forholdvis dårlige synsvinkler?

Men billedet står super duper godt lige foran skærmen, hvor jeg selv normalt vil side. Men hvis man er flere fordelt i hele stuen, så vil der være personer i siderne af billedet, som ikke vil få et specielt godt billede at kikke på.

Jeg er imponeret over SD billedet, som jeg syntes næsten står ligeså godt som DR HD billedet. Der er ikke meget forskel. Til gengæld ser mit Sony HX910 analog recorder billede noget skidt ud på LCD, sammenlignet med mit gamle CRT TV. Så jeg overvejer, at leje en Yousee HDD boks, hvis jeg altså beholder TV'et :-)

Men jeg er meget tilfreds med menuerne. De er flotte og hurtige. Fjernbetjeningen kunne dog godt være ønskeligt af bedre kvalitet. Knapperne syntes jeg er svære at trykke på til indstillinger.

Jeg prøve også, at streame nogle DivX, Xvid film i dag via en USB dongle, og det fungerede super godt og smooth. Igen var indstillingsmenuerne rigtig gode og flotte.

Jeg har ikke prøvet noget via Internet / netværk endnu, da jeg ikke lige har nogen WiFi eller kabelforbindelse på Tv'et endnu. Men det får jeg nok på et tidspunkt.

Så faktisk er der ikke så mange minusser ved TVet. Men dem er syntes jeg er lidt alvorlige:

1.
Synsvinkler, ikke så gode. Jeg havde troet de var bedre.

2.
Backlight bleed. Er lidt slemt. Men nu er jeg også kun vant til, at se backlight bleed på LCD monitors 20", 24" dell skærmen, og her har der ikke være noget bleed af nogen betydning. Men måske der er rimelig generelt værre, som jeg har læst det skulle værre på store LCD TVs.

Det var faktisk de to større ting der pt. driller mig lidt. Lyden er ok til alm. tale TV.

SLL
Senest rettet af SLL 04 dec 2009, 23:24, rettet i alt 1 gang.
Af Shark
Ang. Divx og andre filtype, så har jeg ingen problemer.
Fik en lille tegnefilm fra Divx sitet i FullHD, filtype mkv. Bare på en USB og det suser afsted.

Har kabeltilslutning af internet, og her virker alt igen som det skal. Streamer fint musik, film. Billeder der fik jeg fejl et par gange og prøvede ikke igen.

Med stream, skal man bare huske og opdatere listen på computeren.

Jeg er super tilfreds med min LE40B755
Af noxity
Vi kan godt blive enige om synsvinkel skal være spot on for at få det bedste billede, men jeg synes ikke at det er så slemt. Den sorte mister hurtigt sin dybde, men med mindre stuen er fyldt med billed-nørder, så synes jeg det er på et acceptabelt niveau.

Ved ikke om jeg er heldigere end jer andre, men jeg oplever at slet ikke bleeding, så længe der er billede på skærmen, heller ikke i mørke scener. Det eneste tidspunkt er faktisk når der skiftes kanal, eller hvis der er en meget mørk scene.

Alt i alt, så vejer den gode scaler og alle funktionerne, som fungerer rigtig godt!, og det gode billede meget højere for mig, end de dårlige synsvinkeler og til dels bleeding(Som ikke er særlig udpræget i mit tilfælde). :)
Brugeravatar
Af CrazyA
noxity skrev:Den skal sige 50hz. Det der signal som kommer ind, og ikke det den spytter ud. Så længe du har slået 200hz motion plus til, så benytter den det.

Mht. scalering af billedet, har du så prøvet at trykke tools, og ændre billedstørrelse. Jeg vil skyde på at "skærmtilpasning" er det format du søger. Det er ihvertfald den der giver en 1:1 pixel mapping på et 1080p signal. Det hed "just scan" på tidligere modeller.
Hej igen
Ja jeg har prøvet alle indstillingerne under tools, men lige lidt hjælper det. Men mon ikke jeg finder ud af det en gang.
Ved ikke om jeg er heldigere end jer andre, men jeg oplever at slet ikke bleeding, så længe der er billede på skærmen, heller ikke i mørke scener. Det eneste tidspunkt er faktisk når der skiftes kanal, eller hvis der er en meget mørk scene.
Samme her, så jeg opfatter det ikke rigtigt som noget problem. Det skal lige siges at jeg kun lige har set på det ca. 2 timer idag, så jeg skal lige har kallibreret det. Så bliver det spændene hvordan det ser ud.
Men indtil videre er jeg rigtig glad for tv´t (B
Af noxity
De indstillinger fra hdtvtest er faktisk rigtig gode. Jeg har tjekket dem op imod nogle forskellige testmøstre, og det er tæt på spot on. Har ændret lysstyrken til 42 i stedet for 44, men det er også det :)

Kunne i ikke tjekke hvad der står under model, under menuen "Kontakt samsung". Det står på side 2.
Af SLL
noxity skrev:De indstillinger fra hdtvtest er faktisk rigtig gode. Jeg har tjekket dem op imod nogle forskellige testmøstre, og det er tæt på spot on. Har ændret lysstyrken til 42 i stedet for 44, men det er også det :)

Kunne i ikke tjekke hvad der står under model, under menuen "Kontakt samsung". Det står på side 2.
Modelkode: LE40B750
Softwareversion: T-CHL7DEUC 2005.0
Serie og versionsnumrene finder på højre siden af panelet.

Så kunne jeg godt tænke mig at spørge, hvor meget signal styrke i har til TV'et, under : support, selvdiagnose, signalinformation..

Mit TV står på mellem 85 og 90. Det svinger lidt, men typisk er det på 88. Jeg har ikke nogen bitfejl, som står på 0. Men jeg tænker på, om billedet kan blive lidt bedre ved at forstærke signalet lidt, eller ved at smide bedre antennekabel på mellem min Sony recorder og så TV'et?

SLL
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er et digitalt signal, ikke et analogt. Hvis der er problemer med signalet vl du få pixelfejl/billedudfald eller udfald i lyden - ikke et uskarp billede. Hvis du ikke ser disse fejl, så vil nye kabler ikke hjælpe. Du kan måske få skabt et større overhead så signalstyrken øges, men billedet bliver ikke bedre.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10