04 dec 2009, 14:18

Det er formentlig også en konsekvens af, at der har manglet en 100% bro mellem jura og branchekendskab i den konkrete sag.

AV Precision skrev:Husk at en afgørelse fra forbrugerklagenævnet ikke er en dom (og forhåbentligt får de ikke held til at lobby'e sig til en lovændring der gør den til det). Uden at være jurist, så tror jeg faktisk netop forbrugerklagenævnets opgave er at forholde sig til den enkelte sag i sådan en klagesag, og ikke til det principielle. Det principielle i sagen skal afgøres ved en domstol, forbrugerklagenævnets afgørelse er deres vurdering af hvordan sagen ville blive afgjort i en domstol, og det er jo svært at vurdere hvis der ikke er nogen præcedens. Jeg ved ikke om det er muligt for forbrugerklagenævnet at svare "ved ikke" og sende en sag direkte videre til domstolene, eller om de skal træffe en afgørelse til den ene eller den anden side, men dette er efter min mening et klokkeklart eksempel på en sag der er for stor til at forbrugerklagenævnet kan eller skal tage principiel stilling til den. Jeg håber brancheforeningen trækker den i retten.Ja, lidt ægerligt sprogbrug herfra i forhold til det juridiske term "dom". Jeg mente blot en afgørelse, men derudover så har du ret. Forbrugerklagenævnet kan ikke forholde sig til det principielle ud fra et landsdækkende rets-synspunkt, men jeg synes alligevel, at de bør forholde sig til det principielle i forhold til deres afgørelse. Ikke mindst fordi der allerede før var så stor debat om mpeg4 skiftet, at det næppe har kunnet gå deres næse forbi.
Det er formentlig også en konsekvens af, at der har manglet en 100% bro mellem jura og branchekendskab i den konkrete sag.