Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg kopierer lige min kommentar herid:
Det er lidt af en hård afgørelse, som med garanti vil skabe problemer. Hvordan skal man bevise, at man har modtaget mangelfulde oplysninger i en butik? Det er jo en mundtlig kommunikation der er foregået i de fleste tilfælde.

Hvis man ikke spørger, så får man naturligvis ikke svar. Køber du en bil uden anhængertræk - og undlader at bede om det - så kan du naturligvis ikke koble en trailer på bagefter. Så må der eftermonteres!

I mening er det en meget trist afgørelse, der lægger et ret stort pres på forhandlerne i fremtiden. Hvad skulle man ellers have informeret om på forhånd? At der kun var 2 HDMI-porte? At TV'et ikke har nogen analog lydudgang? At TV'et ikke kan modtage 1080p, men kun 1080i? Hvor går grænsen? Det er muligt at en MPEG2 tuner er en katastrofe for nogle, men for andre kunne en manglende HDMI-port vel være ligeså stor en mangel. Skal man så have en HDMI-switch gratis?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Skal afgørelsen i øvrigt ikke holdes op mod andre brancher? Kan man bede om erstatning blot fordi noget bliver forældet? Tv er efterhånden folke-eje, men giver det på den måde andre vilkår ift. andre brancher?

En 5 år gammel computer kan heller ikke køre nye spil.
En benzinbil kan heller ikke køre på el.

Meget forsimplet, men det fanger meget godt essensen i det som diskuteres.
Af Ponduus
Jeg så gerne denne sag prøvet hos domstolene, da det er en yderst principiel sag. Især den problemstilling som Yakken påpeger: hvor går grænsen?

Jeg håber/ser frem til at sagen bliver prøvet ved domstolene.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ponduus skrev:Jeg så gerne denne sag prøvet hos domstolene, da det er en yderst principiel sag. Især den problemstilling som Yakken påpeger: hvor går grænsen?

Jeg håber/ser frem til at sagen bliver prøvet ved domstolene.
Den bliver næsten nødt til det, med alt den debat som det har affødt efter Børsens artikel i går. Jeg håber også, at den tages op af hensyn til den principielle.

Derudover så synes jeg personligt, at dommen fra Forbrugerklagenævnet er meget farlig. Jeg tror netop ikke de har tænkt på det principielle i deres afgørelse, men set sagen som et enkeltstående tilfælde.
Af Otto J
Rasmus Larsen skrev:
Derudover så synes jeg personligt, at dommen fra Forbrugerklagenævnet er meget farlig. Jeg tror netop ikke de har tænkt på det principielle i deres afgørelse, men set sagen som et enkeltstående tilfælde.
Husk at en afgørelse fra forbrugerklagenævnet ikke er en dom (og forhåbentligt får de ikke held til at lobby'e sig til en lovændring der gør den til det). Uden at være jurist, så tror jeg faktisk netop forbrugerklagenævnets opgave er at forholde sig til den enkelte sag i sådan en klagesag, og ikke til det principielle. Det principielle i sagen skal afgøres ved en domstol, forbrugerklagenævnets afgørelse er deres vurdering af hvordan sagen ville blive afgjort i en domstol, og det er jo svært at vurdere hvis der ikke er nogen præcedens. Jeg ved ikke om det er muligt for forbrugerklagenævnet at svare "ved ikke" og sende en sag direkte videre til domstolene, eller om de skal træffe en afgørelse til den ene eller den anden side, men dette er efter min mening et klokkeklart eksempel på en sag der er for stor til at forbrugerklagenævnet kan eller skal tage principiel stilling til den. Jeg håber brancheforeningen trækker den i retten.
Af jacob586
Rasmus Larsen skrev:

Nej, jeg synes bestemt ikke disse og Yakkens sammenligninger fanger essensen! En 5 år gammel computer kan muligvis ikke køre nye spil, men den bør kunne køre de spil som blev købt på tidspunktet. Nej, en benzinbil kan ikke køre på el, men den kan da stadig køre på benzin - bar fordi der kommer el-biler, så afskaffer man jo ikke benzinstationer. En bedre sammenligning ville være hvis bilforhandleren vidste at alm benzin om 3 år ville blive udskiftet med en anden type som denne bil ikke ville kunne køre på. Og så tror jeg de fleste ville forvente at få dette oplyst. I tilfældet med MPEG2/4 er det "samfundet" der ændrer forudsætingerne for at TV'et virker. At et TV ikke har analog lyd-ud og "kun" 2 HDMI har en begrænsning på købstidspunktet og den begrænsning vil jo være den samme 3-5 år efter. Der kommer muligvis nye smarte ting som dette TV så ikke kan udnytte, men den kan stadig udnytte det den kunne på købstidspunktet. Jeg synes sagen er unik, for det er ikke bare en simpel forældelse at teknologi. Men at kalde det en bomber under brancehn er overdrevet - tvivler på 500.000 kunder vil troppe op i butikkerne og frolange at få en MPEG4-box udleveret gratis.
Af eXeel
Så lad mig forsøge at argumentere for den modsatte side af debatten :)

Hvis man i en forretning indenfor det sidste års tid har spurgt til, om den er fremtidssikret eller lignende, synes jeg man er direkte kvalificeret til at få den fx byttet. Eftersom man indenfor et år burde have vist, at det alm. signal forsvandt.

Når hr. og fru Danmark spørger en Fona, Hifiklubben, eller anden elektronikmand omkring hjælp, forventer jeg også de gør en opmærksom på de mest kritiske ting.
Eks. at ens produkt holder mindre end de 5-10 år folk normalt beholder fx et TV.

Det har været meget svært og rodet at forstå hvad, der blev et problem, hvornår det blev et problem og hvordan man kunne undgå det.
Selv jeg, der har søgt meget omkring information og selv synes jeg er lidt bedre til at forstå tekniske ting end den almene borger, har ikke haft det let.

Vi snakker jo ikke om, at forretningerne skal stå til ansvar for dette FØR det blev besluttet, at signalet forsvandt delvis i 2009 og helt i 2012.
Men efter dette blev kendt, så har de et ansvar. Ligesom jeg som pædagog har et ansvar for at fortælle forældre, hvis jeg ser noget galt med deres barn, også selvom de ikke selv har spurgt! Det er min ekspertise, det er dét jeg kan bidrage med til andre.

Ja, butikken sælger et produkt og skal tjene penge. Men ikke for enhver pris! De kunne lige så godt have tjent de penge på et andet TV, der VAR fremtidssikret, eller sige sandheden og lade forbrugeren bestemme.

Jeg synes ikke man kan sammenligne med fx computere. Folk der køber en computer for at spille, vil være klar over den holder ca i 2-5 år og så skal opgraderes.
Men vidste folk, at fx Vista ville gå i sort om et år, ikke blive produceret mere og understøttet, fordi Windows 7 var fremtiden, så ville jeg også forvente butikken fortalte mig det. Der duer produktet ikke mere.

Men en computer kan jo stadig spille spil 2-5 år frem, også 10 år ude i fremtiden. Bare ikke nye spil.
TVet her kan ikke se de kanaler, det er købt for, da det er dem der bliver ændret.
Derfor er det ikke en valid sammenligning, i mine øjne.

Det samme gælder biler. Hvis jeg køber en benzinbil, forventer jeg sælgeren fortæller mig at man om seks måneder ikke mere kan købe benzin nogle steder, hvis det er bestemt.
Af eXeel
jacob586 skrev:Lige mine ord 8)
Ja, så du havde skrevet efter jeg postede, godt med et par stykker på denne side af hegnet ;) Gør debatten lidt mere interessant.
Jeg er dog ikke så god til at fatte mig kort som du, that is my vice!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Med dén devise, så har forbrugernævnet jo vurderet forkert. Et TV købt i år 2008 kunne jo godt vise de DVB-T signaler, som var tilgængelige i købsøjeblikket. Jeg kunne også spørge en EDB-forhandler om min PC var hård nok til at køre alle de nyeste spil et år ud i fremtiden, hvorefter Crysis 4 udkommer og ødelægger alt. Her kan du direkte sammenligne de nyeste spil med de nyeste digitale signaler - bør jeg så have et gratis grafikkort hvis jeg fik lovning på en "fremtidssikret" PC i butikken?

Jeg synes sagen er lidt svagt dokumenteret - er der tale om mundtlige informationer omkring kompatibilitet, eller er det udelukkende de fremsendte specifikationer, som lægges til grund for afgørelsen? Hvis en kunde ikke kan læse eller forstå et sæt specifikationer, så må han jo åbne munden og spørge. Det her grænser jo til, at det forlanges at en forhandler kan læse tanker.

HDMI 1.4 er jo også på trapperne. Er nogen af jer blevet informeret om de begrænsninger 1.3 indeholder ift. 1.4? Nej? Må jeg så få en mirakelboks om 2 år når mit 1.3-kompatible TV/afspiller/... ikke er nok?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
jacob586 skrev:
Rasmus Larsen skrev:

Nej, jeg synes bestemt ikke disse og Yakkens sammenligninger fanger essensen! En 5 år gammel computer kan muligvis ikke køre nye spil, men den bør kunne køre de spil som blev købt på tidspunktet. Nej, en benzinbil kan ikke køre på el, men den kan da stadig køre på benzin - bar fordi der kommer el-biler, så afskaffer man jo ikke benzinstationer.
Nej men sagen handler jo om noget der sker i 2012 - ift. en situation fra starten af 2008. Her er der jo heller ikke tale om en øjeblikssituation.

Derfor synes jeg mine to eksempler giver ret god mening.

Mht. kommentaren omkring, at blot fordi der kommer elbiler, så afskaffer man ikke benzinstationer. Det kan jo også overføres til Tv-verdenen. Bare fordi vi overgår til mepg4 i 2012, nedlægges kabel-tv og parabol-nettet jo ikke. Der er andre muligheder.

Jeg kunne se det voldsomt problematiske i det, hvis der kun var ét sendenet. :)
Af jacob586
yakken skrev:Med dén devise, så har forbrugernævnet jo vurderet forkert. Et TV købt i år 2008 kunne jo godt vise de DVB-T signaler, som var tilgængelige i købsøjeblikket. Jeg kunne også spørge en EDB-forhandler om min PC var hård nok til at køre alle de nyeste spil et år ud i fremtiden, hvorefter Crysis 4 udkommer og ødelægger alt. Her kan du direkte sammenligne de nyeste spil med de nyeste digitale signaler - bør jeg så have et gratis grafikkort hvis jeg fik lovning på en "fremtidssikret" PC i butikken?
Sagen er jo netop at MPEG2 signalet forsvinder. Den DVD du købte med spillet destruerer jo ikke sig selv efter en vis periode, du kan stadig spille det :D Fremtidsskring handler i dette tilfælde ikke om hvorvidt apparatet kan være med på de nyeste noder i fremtiden, men om det overhovedet virker! Og ja, hvis en frohandler har været så dum at love at computeren er "fremtidssikret", så burde han næsten tvivnges til at udlevere et nyt grafikkort.