Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JENC
Hej

Jeg har lige købt en LE46B755, efter meget grundige undersøgelser af markedet. Og jeg er ovenud tilfreds.

Læs også her:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... 296#713296

Den har ikke højglans skærm, men glas i rammen. Der kan godt være genskin fra vinduer bag skærmen, men jeg tror ikke mere end andre skærme.

Den har et fantastisk godt billede. Jeg har yousee og digitale SD kanaler der ikke er overkomprimerets står særdeles flot. Dens scaler gør et fantastisk arbejde. Min nabo har et 42" G10, og jeg synes selv B755 har et bedre billede. Mine præferencer er her dens bedre lysevner i lyse rum, at undgå plasmastøj, og så den bedre dynamik i farverne. (Disse grunde er for mig nok til at vælge B755 over plasma, men plasmaerne retention problemer vil jeg bare heller ikke have ind i mit hus- og jo, G10 har også retention problemer, jeg har selv set det).

Bluray står fantastisk. Endvidere kan jeg godt lide at have muligheden for 200hz, og glatte bevægelser. Jeg ser ikke de artifacts alle taler om og siger 200h skal slåes fra, og sætter modsat pris på de flydende bevægelser.

Og så er det et flot fjernsyn. Jeg ville ikke selv betale kr. 5.000,- mere for at få den tynde udgave af samme (B8050), men hvis andre ikke er helt så nærrige, så er B8050 et endnu flottere fjernsyn :-) Billedkvaliteten er den samme (se derfor også test af B8050 her på siden).

Jeg valgte bevidst den danske model, selv om den er lidt dyrere. De har fået sortering af de digitale kanaler på plads. Og med den danske udgave skulle man være problemer med HEAAC og andre tekniske spidsfindigheder kvit. Hertil kommer, at man får Samsung Prestige Service.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
JENC skrev: og så den bedre dynamik i farverne.
Forklar. Hvor kan du ikke opnå samme "dynamik" i farverne, siden denne Samsung skærm er bedre?
Af kimschurmann
Tak for input - har du problemer med clouding eller bleeding? :-)
Af JENC
Dynamikken,
tja, bum, bum. Det er jo en subjektiv ting jeg ikke kan understøtte med en måling. Men når jeg ser min skærm og ser naboens skærm oplever jeg bedre dynamik i farverne i min. Faktisk Samsungs skærme generelt, også f.eks. ift. Sonys skærme. På engelske forums har jeg læst det omtalt som "more vibrant colors".

Men som nævnt, en subjektiv ting. Skulle andre have en formodning om de har samme præference, er det +1 til denne skærm.

Mht. clouding og bleeding er der ingen problemer. Dog har jeg endnu ikke prøvet at disable autodimming, som jo i en vis grad skjuler dette, men som nævnt kan jeg ikke se det, og jeg tror ikke den har det. Til gengæld ser man hurtigt at sort udviskes til "lysere sort" ved skæve betragtningsvinkler. Er man følsom for det, er det +1 til plasmaskærme.
Netop B755 modellen giver et Samsung panel (SQ01) der skulle være lidt bedre til betragtningsvinkler. Øvrige Samsung modeller kan give et 3. parts panel. I praktisk brug, når det ikke er en sort skærm, ser jeg det ikke, men det vil andre måske gøre, hvis sort er et fokusområde. Den skulle dog være ligesågod hertil som andre LCD's.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
JENC skrev:Dynamikken,
tja, bum, bum. Det er jo en subjektiv ting jeg ikke kan understøtte med en måling. Men når jeg ser min skærm og ser naboens skærm oplever jeg bedre dynamik i farverne i min. Faktisk Samsungs skærme generelt, også f.eks. ift. Sonys skærme. På engelske forums har jeg læst det omtalt som "more vibrant colors".
Grunden til min kommentar, er jo den evige debat om korrekt billedgengivelse. Du sammenligner to TV der ikke er kalibrerede, så "dynamikken" kan være tricky at udtale sig om. Jeg kunne nok godt skrue på en parameter i mit TV, der ville få "dynamikken" til at virke bedre end den er nu, men billedet ville dermed blive forkert gengivet. Min pointe er blot, at "dynamik" er lidt løst og ikke blot kan føres over i "korrekt gengivet". Hvad du subjektivt synes om, og hvad der objektivt kan måles til at være korrekt behøver ikke være det samme (det er det oftest ikke i første omgang).
Af JENC
yakken skrev:
JENC skrev:Dynamikken,
Grunden til min kommentar, er jo den evige debat om korrekt billedgengivelse. Du sammenligner to TV der ikke er kalibrerede, så "dynamikken" kan være tricky at udtale sig om. Jeg kunne nok godt skrue på en parameter i mit TV, der ville få "dynamikken" til at virke bedre end den er nu, men billedet ville dermed blive forkert gengivet. Min pointe er blot, at "dynamik" er lidt løst og ikke blot kan føres over i "korrekt gengivet". Hvad du subjektivt synes om, og hvad der objektivt kan måles til at være korrekt behøver ikke være det samme (det er det oftest ikke i første omgang).
Enig.
Det er en subjektiv ting og min præference. Jeg oplever dog blot, at Samsung bedre honorerer denne præference.
Af kimschurmann
Kan vi få nogle billeder af bleeding og clouding? Hvad gør det her automatic dimming?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Automatisk dimming er en feature der holder øje med lyset i rummet hvor TV'et står. I lyse omgivelser skrues der op for lysstyrken, så det er nemmere at se hvad der foregår på skærmen, og når det bliver mørkere justeres lysstyrken ned igen.
Af kimschurmann
Arhh okay, en slags miljø-venlig baggrundsbelysning ligesom sony kører med... det er vel anbefalet at man piller det fra? D
Af kimschurmann
Nu kan man godt sortere DVB-C kanalerne ret nemt ikk? :)
Af JENC
kimschurmann skrev:Kan vi få nogle billeder af bleeding og clouding? Hvad gør det her automatic dimming?
Den AutoDimming jeg refererer til, vurderer lysintensiteten i selve billedet der vises. Er der mest mørke området, skrues lyset lidt ned, for at bidrage til oplevelsen af sort.

Og er der en helt sort skærm skrues der relativt mest ned, og dermed mindskes effekten af eventuel clouding og bleeding.

Effektniveauet af AutoDimming er, heldigvis, lavere på de almindelige LCDs i Samsungs 2009 lineup, end deres edge-led. Flere har klaget over, at effekten er for "hårdt" implementeret. Jeg ser det endnu ikke selv som et problem, og har som nævnt endnu ikke prøvet at disable det (det sker i servicemenuen).
Af JENC
kimschurmann skrev:Nu kan man godt sortere DVB-C kanalerne ret nemt ikk? :)
Jo.

Channel List -> Tools -> Edit Channel Number.

Den bytter rundt på de to kanaler involveret.
Af kimschurmann
Okay tak, lyder godt med kanal sorteringen.

Så du har ikke observeret bleeding eller clouding på skærmen? Kan du ikke tage et billede i mørke af skærmen evt. med dimming og uden? :)

Bemærker du at den skruer op og ned for lys styrken, man kunne godt frygte at den var langsom til at opdage det og dermed ville opdage at et billede pludselig ændrer lys... alternativt må der jo være noget latency?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10