Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mons
kskruger skrev:
lubek skrev:Super, hvordan vil V10-50" vise normal tv i forehold til mit gamle PX80-37"
Hvis du går fra 37" til 50" og du kun sidder 2,75 m fra skærmen, så vil dine SD tv-kanaler blive langt langt dårlige. Jeg er selv gået fra 42" til 50" og sidder ca. 3m fra skærmen. Synes bestemt ikke, om det billede jeg ser, dog er der ikke problemer med billedekvaliteten, fra hverken DVD el. Blu-ray, kun YouSee er noget skidt. Så jeg vil sige, gå efter et 42" hvis du ser meget SD tv.
Helt enig - det er jo logik!

Supergris skrev:50 " er godt fra ca. 2.5 m og opefter. Billedet er hverken bedre eller dårligere end end et 37 " men oplevelsen meget bedre.
Jeg er helt uenig i at der ikke vil være en kvalitetsforskel mellem 37" og 50" - i hvertfald når der vises ældre optagelser af tvivlsom karakter - såsom sitcoms - Venner sætter vel nye standarder her, for hvor dårlig kvalitet man slipper løs, men de er langt fra den eneste produktion af så dårlig kvalitet, at det stort set er ligegyldigt om man ser den digitalt eller analogt.. :(

Når det så er sagt, så er jeg samtidig af en helt anden overbevisning når det kommer til produktioner der er optaget i ordentlig kvalitet - rigtig mange film nye som gamle - og alle DR' egenproduktioner lige fra nyhedsprogrammer til forbrydelsen vil bestemt kunne nydes på en 50" skærm - også fra 2,75m

Og hey - har vi ikke snart set samtlige afsnit af Venner.. ;) Så kan man jo altid zappe videre til DRHD eller TV2film og se hvordan det kan gøres! Så for nylig Dirty Harry på TV2film - det er jo efterhånden en aldrende film, men den gjorde sig rigtig godt på min 42" kvalitetsmæssigt..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mons skrev: Så kan man jo altid zappe videre til DRHD eller TV2film og se hvordan det kan gøres!
... men ikke bør gøres. DR har ikke fået helt styr på komprimeringen af HD-kanalen endnu, så personligt synes jeg at der er plads til forbedring. I hvert fald på DVB-T og DVB-C sendenettet. DVB-T er nærmest katastrofalt dårligt dimensioneret mht. båndbredde.
Af Mons
Helt enig!
DRHD har plads til forbedring, som jeg også tidligere har givet udtryk for.
Men sammenlignet med Venner - så er DRHD stadig en forbedring der er til at ta' og føle på ;)
Af xcardman
sony har jo også lavet en guide som her på siden

http://www.sony.dk/hub/bravia/block/2/subblock/5

ergo blu-ray skal ses på 2.1 meter fra en 52 tommer.

så digitalt SD kan fra en 3 meter vil fungere udmærket.

det er vil også konklusion på de af os som har et 50 tommer.
Af lubek
kan selvfølelige godt se hvad i mener, men er det de fleste serier/film der er for ringe eller er det kun ældre serier/film som venner.

For når jeg spiller ps3 vil jeg helt klart helst vælge 50" men det er jo noget møg hvis man så kun kan se ringe analog signal, fordi det er blevet opskaleret for meget
Af oestr
lyder som om det vil være, ja nærmest dumt ikke at snuppe en fladskærm på 50".

Må have fruen med ned i HIFI-klubben og vurdere.

Bare for at være helt sikker. Har Yousee med almindeligt antenne kabel til fjernsynet. Ser vi tv2 nyhederne, hammerslag eller en tilfældig film søndag aften så vil billedet stadig stå super skarpt eller hvordan? Ved godt det ikke er blue ray skarpt vi snakker, men er billedet grynet?

oestr
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg sidder 2½ m fra mit 50" med samme signal, og jeg har ingen problemer med mindre vi taler om de famøse elendige amerikanske sitcomoptagelser fra 90'erne. Nyere serier er der ingen problemer med, og ej heller med den generelle programflade. DR's nyheder står dog markant bedre end TV2's.
Af Zarocq
Det er åbenbart et forbistret svært spørgsmål at svare entydigt på.

Nogen mener SD billedet står skarpt på 2,5m afstand, mens andre mener man helst skal op over 3m.

Det må jo betyde at vi ikke alle opfatter billedet ens - altså hvornår det er skarpt.

Jeg sidder selv ca. 3,5m fra mit P50G10 og synes at kun de allerbedste SD udsendelser lige akkurat står skarpt. Det er så min mening.

Der hvor jeg vil hen, er at man selv er nødt til at vurdere billedet - om man synes det er acceptabelt skarpt eller ej på den afstand man ønsker at se SD TV på.

Altså ned i butikken og bed om at se et SD TV-billede på skærmen (håb på de har adgang til et alm. TV signal) og vurder så selv.
Af Supergris
Faktum ER, at det IKKE står ringere end de gamle tv med analogt signal, så hold op med alt jeres snak om grynede billeder!!!
Hvis signalet er ok, viser en moderne fladskærm et billede, der mindst er lige så godt, som " de gode gamle dage "!!!
Hvis ikke, er det, fordi I kører med et tv, der ikke er indstillet korrekt og alle digitale filtre er slået til!