Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Efter at have brugt det halve af natten på at sidde og læse anmeldelser og debattråde igennem på Flatpanels, står jeg tilbage med to øjensynligt designmæssigt og billedmæssigt næsten identiske tv'er, som jeg har umådeligt svært ved at vælge imellem. Det drejer sig om:

UE-46B8050 (LED)
PS-50B855 (Plasma)

Begge har været anmeldt her på Flatpanels, og har modtaget den såkaldte Topanbefaling-award.

Jeg kunne godt bruge noget hjælp til, hvilket af de to tv'er, jeg skal vælge, og derfor skriver jeg lidt om mine behov og krav nedenfor.

1. Billedkvaliteten er umiddelbart det, som er vigtigst for mig. Det tv, som leverer det (objektivt) bedste billede, vil højst sandsynligt blive det, jeg vælger.

2. Tv'et skal bruges til SD- og HD-tv, dvd, bd og med tiden gaming (enten på ps3 eller den kommende Wii2). Altså en slags "allround" brug.

Jeg har prøvet at opliste væsentlige fordele og ulemper ved begge nedenfor.
B8050:
+ Lav vægt
+ Strømbesparende
+ (Tilsyneladende) støjfrit
- Betragtningsvinkler

B855
+ Farvegengivelse
+ Pris
+ Størrelse
- Fosforslør
- Retention (ikke stor betydning)
- Mulige problemer med brummen(?)

Hvilket tv skal jeg vælge? Hvad skulle grundene være til at vælge LED'et, og hvad skulle grundene være til at vælge plasmaet? Som sagt betyder billedkvaliteten mest.

Jeg ønsker ikke, denne tråd danner grundlag for en generel diskussion af LCD versus plasma, men blot en simpel vurdering af, hvilket af de to tv, der er bedst.

På forhånd tak.
jbplum
Af xcardman
En b855 giver den bedste billedekvalitet og det er fakta.

så hvis det har 1 prioritering, så skal du købe den.

der kun en skærm som er bedre og det er pioneer
den er nogenlunde på lige fod med en v10. der er lidt fordele og ulemper
mellem de to.

en led 8050 er ikke i sammen liga på nogen måde. Den har så nogle andre fordele, men ikke når det drejer sig om billedekvalitet.

havde nok valgt og købe en samsung plasma bs50850, samme model som en 855, men ikke dansk model.
den kan du få for 11000 kr rundt omkring
Af jbplum
xcardman skrev:En b855 giver den bedste billedekvalitet og det er fakta.

så hvis det har 1 prioritering, så skal du købe den.

der kun en skærm som er bedre og det er pioneer
den er nogenlunde på lige fod med en v10. der er lidt fordele og ulemper
mellem de to.

en led 8050 er ikke i sammen liga på nogen måde. Den har så nogle andre fordele, men ikke når det drejer sig om billedekvalitet.

havde nok valgt og købe en samsung plasma bs50850, samme model som en 855, men ikke dansk model.
den kan du få for 11000 kr rundt omkring
Kan du uddybe, det er fakta, at B855 har bedst billedkvalitet? Ud fra anmeldelserne af de to skærme her på siden, synes jeg nærmest næsten man kan få det modsatte indtryk.

Hvilke fordele vil du mene, B8050 har frem for B855 ?

Er det ikke noget med, man er dårligere stillet mht. garanti og service, hvis man ikke køber en nordisk model, som du foreslår?

jbplum
Af kskruger
Rasmus Larsen, som har testet begge skærme her på flatpanels.dk har meldt klart ud, at 850/855 er den bedste skærm af de 2. Men det betyder jo ikke, at du synes det samme, vores behov er forskellige. Det viser tråden med Philips, som blev testet for ikke så længe siden.

Dog er min anbefaling af 850/855 med forbehold, da ikke alle skærme kan sige sig fri for, med et for højt plasmastøj.
Af xcardman
Når jeg siger en b850 eller b855 er klart bedst.
så taler jeg kun om billedekvalitet.
som du også selv siger siger har 1 prioritering

har selv en pioneer og på nogle områder er b855 lige så god.

en b855 gengiver bare et billede mere naturlig end 8050.
alså gengive dit kildemateriale uden at lave om på billedet.

Jeg er ligeglad hvilken teknologi et tv har, det skal bare ikke lave om på et billede og farver skal være meget naturlige.
det budskab har nogen så meget svært ved at forstå.
når de skriver et phillips har et super billede.

men det meget enkelt for dig og teste. ud og se dem begge.
Af jbplum
xcardman skrev:Når jeg siger en b850 eller b855 er klart bedst.

Jeg er ligeglad hvilken teknologi et tv har, det skal bare ikke lave om på et billede og farver skal være meget naturlige.

Når jeg spørger, hvilke fordele, der er ved B8050 frem for B855, så er det simpelthen fordi, jeg synes de to fjernsyn minder så meget om hinanden, at jeg har svært ved at forstå, hvorfor nogen skulle vælge B8050 frem for B855, når B855 så relativt entydigt skulle have den bedst billedkvalitet. Derudover får man meget mere for pengene ved at købe B855, da det også er billigere end B8050

Er det pga. det lavere strømforbrug og den lave vægt, man skulle købe B8050, eller er der noget andet, jeg overser?

Hvorfor var det i øvrigt, du ville vælge B850 frem for B855? Udelukkende pga. prisen?

jbplum
Af lennon
jbplum skrev:
xcardman skrev:Når jeg siger en b850 eller b855 er klart bedst.

Når jeg spørger, hvilke fordele, der er ved B8050 frem for B855, så er det simpelthen fordi, jeg synes de to fjernsyn minder så meget om hinanden, at jeg har svært ved at forstå, hvorfor nogen skulle vælge B8050 frem for B855, når B855 så relativt entydigt skulle have den bedst billedkvalitet. Derudover får man meget mere for pengene ved at købe B855, da det også er billigere end B8050

Er det pga. det lavere strømforbrug og den lave vægt, man skulle købe B8050, eller er der noget andet, jeg overser?

Hvorfor var det i øvrigt, du ville vælge B850 frem for B855? Udelukkende pga. prisen?

jbplum
850 er Tysk/Europæisk, og derfor noget billigere end 855, - og ja! prisen er den eneste grund .
Hvis man vælger B8050 er det pga specifikke LCD behov. Som feks kunne være,: - en håbløs stue med store vinduspartier, - massiv brug af skærmen som PC skærm, samt fordomme mod plasma og dårlig rådgivning. Mht billede er der mig bekendt ingen enkeltdicipliner , hvor B8050 er bedre end 850/855.
Af jbplum
Er der nogen som ved, hvorhenne i København jeg kan se de to fjernsyn overfor hinanden?
Af lennon
jbplum skrev:Er der nogen som ved, hvorhenne i København jeg kan se de to fjernsyn overfor hinanden?
Det kan du ikke bruge til andet end sammenligninger af remotes og almen design . . .
Af jbplum
lennon skrev:
jbplum skrev:Er der nogen som ved, hvorhenne i København jeg kan se de to fjernsyn overfor hinanden?
Det kan du ikke bruge til andet end sammenligninger af remotes og almen design . . .
xcardman anbefalede, jeg tog ud og testede dem, men det giver ikke meget mening i dine øjne? Er det pga. de indstillinger, som de står med i butikkerne?
Af xcardman
Ja det er det

havde du taget noget af dit eget materiale med.

men du burde alså kunne se forskel, ellers det er vist lige meget hvilket tv du vælger.
ikke ondt skrevet, men jeg kan alså se tydelig forskel.

Men har også kigget på mange og selv haft 3 fladskærme
Af lennon
jbplum skrev:
lennon skrev:
xcardman anbefalede, jeg tog ud og testede dem, men det giver ikke meget mening i dine øjne? Er det pga. de indstillinger, som de står med i butikkerne?
OttoAV har engang beskrevet hvorfor almindelige brugere ikke kan evaluere på flere forskellige skærme, - og det er der faktisk flere faktorer i .Men butikkernes lyshav og skærmenes kildesignaler og indstillinger er som udgangspunkt meget langt fra det virkelige liv. Selvfølgelig vil man gerne se sit kommende TV live, - inden køb.
Af xcardman
det har han også 100 procent ret i.
man burde faktisk have begge modeller i sin egen stue på en periode af en uge.
så vil forskellen være ret så tydelige.

en som jeg kender have en ven og synes hans sony 46z5500 var verdens bedste skærm. det er jo klart han have lige købt den.

måtte lige forklar ham nogle ting og derefter så han samme film på min krp pio model.

retur med den sony og køb af en 5090H.

han vidste jo heller ikke bedre, når man stå i en butik.
så ja det er et meget svært valg når man står i en butik.