Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Feller
Hej
Jeg har fået til opgave, at finde et nyt TV til min far.
Han vil bruge 8000-10.000 kr. (evt. op til 10.500 kr).

TV'et skal bruges i hans stue. Det skal stå ved sofaen og man kommer til, at sidde ca. 2,5 meter væk fra skærmen. Der skal kobles en PS3 til (dermed skal det både bruges til spil, dvd og blu-ray film). Pt. har han Yousee

Lidt om kravene:
  • Det skal bruges i en stue
  • Afstanden fra siddepladserne til skærmen vil være 2,5 meter
  • PS3 Spil
  • Blu-ray film
  • DVD film
  • Analog kabeltv fra YouSee
  • Digital TV fra YouSee (om ½ års tid)
  • Digitalt luft signal (DVB-T)
  • Logitech Z-5500 skal kunne kobles til
  • God, gennemtænkt menu og opsætning
Derudover ser min far en del fodbold, hvis det har den store betydning. Ellers er det bare hvad der er i fjernsynet en normal aften.

Har i nogle forslag?
Fjernsynet skal købes et sted mellem midt i december til midt i januar. (Der skal altså tages højde for om der er noget meget bedre på vej eller lign). Derudover skal der noteres, at vi ikke har nogle krav til mærke eller panel teknologi.

Jeg har tidligere fået anbefalet Panasonics G10E serie, men den har snart noget tid på bagen.

På forhånd rigtig mange gange tak.
Af Mons
For mig at se er Panasonic G10 stadig det mest oplagte valg, når man vægter billedkvalitet pr. krone..

Har din far ikke noget i mod at handle på nettet - og kan strække budgettet til en 11.000 så er der også mulighed for storebror TX-P42V10, der har THX-profil..

Begge paneler er forøvrigt baseret på plasmateknologi, der efter min mening giver det klart bedste billede - både til alm. tv-brug, film og sport!

Begge omtalte skærme er testet her på siden.
Af Feller
Hvad med fx et større tv. Jeg kan på denne side:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

Se at jeg med en siddeafstand på 2,5 meter, kan gå helt op til et 62" (ved 1080) uden, at kunne skelne mellem de enkelte pixels.

Min far har dog sagt, at det vigtigste er et godt billede. Derefter vil han gerne have et stort tv. Dvs. hvis vi får meget bedre billede ved, at købe 40" eller 42", så vælger vi det.
Jeg tænker derfor lidt på om det ville være bedre og købe TX-P46G10E, eller evt. TX-P50G10E i stedet. Nogle input på dette?
Af Mons
Jamen det er da bestemt en mulighed, men husk på at I vel ikke ser Blu-ray (1080p) hele tiden, så den ellers udmærkede fokusartikel du linker til kan virke misvisende..
Det gælder om at finde det rette kompromis mellem siddeafstand, størrelse og skærmopløsning - som du jo er godt i gang med, men glem ikke opløsningen på selve kildematerialet der skal ses..
Almindelige tv-signaler (SD) er jo langt mindre detaljeret end Blu-ray. Så når et SD-signal vises på en større skærm bliver det ikke nødvendigvis en bedre tv-oplevelse bare fordi skærmen er blevet større.. - opløsningsmæssigt altså..

Håber det gav mening? ;;)
Af Feller
Ja det giver mening. Jeg er udemærket klar over, at 1080 pixels i højden er 1080 pixels i højden. Den opskalerer bare signalet, så det passer til størrelsen på fjernsynet.
Af Zarocq
Jeg har selv lige investeret i et Pana 50G10. Jeg sidder ca. 3,5m fra mit TV, og det må ikke blive større hvis det stadig skal være behageligt at se alm. TV.
Jeg vil mene at 50" bliver for meget ved en afstand på 2,5m, hvis der primært ses alm. TV. HDTV (720p) på 50" er ikke noget problem ved 2,5m.
Jeg vil mene max 46", men 42" ved 2,5m med et alm. TV billede på, er i min verden stort nok. En dårlig TV udsendelse ser forfærdelig ud på en stor skærm, hvis man sidder for tæt på. :s

/Henrik
Af hanhjort
Jeg kan også klart anbefale LG 42SL8000 som der også anbefales her på siden, der er en grund til EISA har valgt det som "Best value LCD TV"
SD signal er udmærket på den afstand.
PS3 kører fint på denne.
Strømforbruget er også i bund.
Designet er kanon.
Opsætningen er meget let og logisk, ved kabel skal der dog vælges Sverige som land og slet flueben i "automatisk kanalnummerering" så kan man sortere og flytte som man vil.
Brugeravatar
Af truehorses
Zarocq skrev:Jeg har selv lige investeret i et Pana 50G10. Jeg sidder ca. 3,5m fra mit TV, og det må ikke blive større hvis det stadig skal være behageligt at se alm. TV.
Jeg vil mene at 50" bliver for meget ved en afstand på 2,5m, hvis der primært ses alm. TV. HDTV (720p) på 50" er ikke noget problem ved 2,5m.
Jeg vil mene max 46", men 42" ved 2,5m med et alm. TV billede på, er i min verden stort nok. En dårlig TV udsendelse ser forfærdelig ud på en stor skærm, hvis man sidder for tæt på. :s

/Henrik
50" er kun STORT i nogle få dag....og 2½ meter fungerer fint med 50"
Det er lidt overvældende i begyndelsen, men det vænner du dig forbavsende hurtigt til....og derefter ville du ALDRIG drømme om at gå ned igen i str....

Anbefaling herfra Pana 50" G10E