Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jbplum
Jeg står meget snart overfor køb af nyt fjernsyn, og valget står næsten helt sikkert imellem LG 47SL8000 og Samsung UE46B8050, men inden jeg beslutter mig endeligt, kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad andre ser af fordele/ulemper ved de to fjernsyn.

Jeg har læst anmeldelserne af dem begge, men kunne godt tænke mig en vurdering, hvor de bliver sat op mod hinanden. LG's er bedre til at vise bevægelse, men Samsungs har bedre gengivelse af sort. LG's er det billigste, men Samsungs er det tyndeste.

Hvordan vurderer folk herinde generelt de to fjernsyn ift. hinanden alt taget i betragtning? Hvad er bedste køb? Hvad er bedste køb til prisen? osv.

Pft.
jbplum
Af jacob586
Én af forskellene er også stikkene bagpå. Det er ikke sikkert det er noget du går op I, men to så tynde skærme se fede ud når de hænger helt tæt på væggen. På B8050 vender alle stik nedad eller ud til siden, dvs TV'et kan komme helt ind til væggen. På SL8000 vender stikkene bagud, og det betyder at det ikke kan komme helt tæt på væggen, specielt vis du har brug for SCART.
Af Remmerboy
er det ikke også noget med, at man ikke kan sorterer kanaler på samsungs dvb-c tunerens kanaler
Af tillebeck
Der må være mange i denne tråd, som er godt inde i SL8000/8500 modellerne - ellers giver det vel ikke meget pointe at læse om fælleskøb.

er der så en venlig sjæl, der venligst vil knytte nogle ord til fordele og ulmeper ved plexi (sl8000) vs. glas (sl8500)? Det må meget gerne gøres i denne tråd: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=13426

Personlig synes jeg at kunne læse, at at glas er mest problematisk pga. reflektioner. Jeg vil bare gerne høre om der er nogle kendte ulemper ved plast/plexi foran skærmen el. om det er helt ok.

Mht. fælleskøb, så er jeg på en 42sl8000 (hvis plexi er fint), men jeg vil gerne vente med at købe til efter d. 1/1 da elektronikbudget er brugt op for 2009
Af ravnen
Problemet med kanalsortering skulle vist være løst med den seneste firmware-update fra Samsung. Hvorvidt LG's kan kanalsortere på DVB-C er vel nok mere tvivlsomt. Det har, så vidt jeg har kunnet læse mig til, tidligere været et problem. Er der nogen her der ved noget?

Mht. reflektioner er der tilsyneladende et problem med LG fordi glas/plastic fronten er placeret et stykke foran selve panelet. Problemet er dokumenteret i denne test: http://www.digitalversus.com/article-364-6754-35.html. Jeg ved dog ikke hvor meget betydning det har i praksis. Ellers lader LG jo til at være et dejligt TV. Til prisen, synes jeg dog godt at man kunne forvente DLNA.
Af GrummeKrumme
Problemet med kanalsortering skulle vist være løst med den seneste firmware-update fra Samsung. Hvorvidt LG's kan kanalsortere på DVB-C er vel nok mere tvivlsomt. Det har, så vidt jeg har kunnet læse mig til, tidligere været et problem. Er der nogen her der ved noget?

Mht. reflektioner er der tilsyneladende et problem med LG fordi glas/plastic fronten er placeret et stykke foran selve panelet. Problemet er dokumenteret i denne test: http://www.digitalversus.com/article-364-6754-35.html. Jeg ved dog ikke hvor meget betydning det har i praksis. Ellers lader LG jo til at være et dejligt TV. Til prisen, synes jeg dog godt at man kunne forvente DLNA.
På LG SL8000/8500 er det muligt selv at sortere kanalerne.
Af jbplum
Jeg kunne også godt tænke mig at høre Rasmus Larsens input i denne tråd.

Som jeg overordnet forstår det, så er B8050 det bedste tv, men prisen taget i betragtning er sl8000 også interessant. I så fald er det vel primært et spørgsmål om pengepung, som skal afgøre, om man vælger det ene eller det andet...

jbplum
Af jbartens
Jeg tror B8050 viser det "bedste" billed. Men auto dimming er stadig en major turnoff for mig. Plus en anelse clouding / backlight bleeding. Men igen smag og behag....
Af hanhjort
Jeg har et 42sl8500, og er kanon tilfreds. Der er selvfølgelig genskin fra glasset, men det har ikke været vigtigt for mig, fordi billedekvaliteten er det så meget bedre en mit gl. fladskærm.
Kanalsorteringen er meget let og hurtig at gå til + man kan søge på enkelt kanaler samt oprette favoritliste.
Det med det flade design og tæt på vægge, det skal man nok tage med et gran salt. jeg har købt HDMI kabler der kan bøjes, så det sidder ca. 5 cm fra væggen, og det er ok, du skal tænke på at du kan ikke komme til stikkene på Samsungen når det sidder så tæt på, samt jeg ville nok tænke lidt på varmen.
Jeg har fravalgte Samsungen grundet sportsudsendelserne og de hurtigte bevægelser samt jeg så UE7000 mod et andet LCD tv og det så ikke godt ud, MEN generelt så ser de ikke gode ud i forretningerne med SD signaler, mit SL8500 giver væsentligt bedre billeder med YouSee i min stue uanset hvad jeg har set i forretningerne.
Sortniveauet synes jeg er tilfredsstillende.
Med hensyn til DLNA så bruger jeg PS3 eller jeg har lige bestilt LG BD390 som der næsten er et helt multimediecenter, så det er ikke det der er afgørende.
Strømforbruget ligger omkring 50-80 watt, så det er også nøjsomt.
God jagt, jeg har fundet mit drømmeTV for de næste par år til en god pris.
Af jbplum
jbartens skrev:Jeg tror B8050 viser det "bedste" billed. Men auto dimming er stadig en major turnoff for mig. Plus en anelse clouding / backlight bleeding. Men igen smag og behag....
Gider du uddybe for de ikke-tekniske?

jbplum