Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Her er en opsamling af de kommentarer, der er blevet efterladt under selve nyheden:
Korsridderen skrev:Hvilket panel skal det bygges på? Har i overvejet at tage kontakt til Canon? De skulle være langt fremme med udviklingen af SED. Hvad om i købte SED paneler fra Canon og konstruerede en seperat boks med DVB-C2, DVB-T2, DVB-S2 og MPEG4, og en top opskalering chip fra Anchor Bay? Altså en en SED monitor med en seperat boks der også burde have den nye HDMI 1.4 standard og guld belagte analoge udgange til stereo og surround sound. Det er lidt tosset at man skal købe en DVDO Edge for at få det beste ud af et 1080p tv. Skærmen burde slet ikke have højtalere, da de fleste ikke ville bruge dem allievel, men, boksen burde have en indbygget amp, så man kunne sætte højtalere/soundbar drikte til, uden at skulle bruge en strømslugende forstærker for at se en fodboldkamp. SED skulle forbruge meget mindre strøm and plasma, ja, endda mindre end normale LCD tv, og har også den fordel, at det giver perfekt sort med fantastiske gråtoner, og ligesom CRT tv holder sortniveauet om dagen. En ordenlig seperat strømforsyning burde sådan en High End tv/monitor også have. Hvis i ikke allerede har taget kontakt til Canon, burde i gøre det. Måske de er interesserede i at tjene på deres SED teknologi som de har pumpet store summer i?
cybermerc skrev:Noget jeg virkelig savner i moderne tv er ordentlige interfaces - såvel det fysiske (fjernbetjeningen) som det grafiske (skærmmenuerne). Her er der virkelig mulighed for at lave et produkt, der skiller sig ud fra mængden.

Jeg har lige skulle installere et Philips-tv for min mormor, og det var mildt sagt en frustrerende oplevelse. Det var første gang, jeg har prøvet at installere digitale kanaler, så jeg fik grebet opgaven lidt forkert an, men jeg var slet ikke hjulpet af et ualmindelig kluntet menusystem.

Et typisk problem med menuer er, at forskellige knapper på fjernbetjeningen frembringer forskellige menuer. I min verden bør der være én eller maks. to menuknapper (til hhv. simpel og fuld menu).

Ved sortering af kanaler bør det være muligt at bestemme, om man ønsker at skyde den valgte kanal ind før eller efter en anden kanal, eller om de to kanaler skal skifte plads. Det bør desuden være muligt at sortere kanalerne, uden at de skifter i baggrunden.

Oplevelsen forbedres ikke af de oldnordiske infrarøde fjernbetjeninger. Her kan man med fordel skifte til RF/Bluetooth/WiFi. Derudover kunne jeg godt tænke mig, at der var mulighed for tilslutning af mus og tastatur. Det ville i den grad gøre kanalinstallationen nemmere.

Man kunne også overveje at tillade redigering af indstillinger på en PC, enten via specialdesignet software eller teksteditor.

Navngivning af kanaler bør kunne ske med mere end fem karakterer på en Full HD-skærm.

Jeg kender ikke så meget til teknologien bag tunere, men noget der virkelig kan irritere mig er den lange pause mellem skift af kanaler. Her er der også plads til forbedringer.

En smart ting ved tidligere nævnte Philips-tv er i øvrigt, at der er en manual til tv'et indbygget i menuen. Det synes jeg egentlig er en god ide, som man sagtens kan kopiere.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Personligt vil jeg gerne have et mere avanceret IR-codeset, så man har mulighed for at tilgå specielle features i TV'et via eks. universalfjernbetningener. Det kunne være diskrete tænd eller slukkommandoer, specielle menupunkter man ellers ikke ville finde på fjernbetjeningen mv. Hvis TV'et blot har disse koder lagret, så det er klar til at lytte efter dem, vil man kunne få noget temmelig avanceret styring af sit TV, der ville gøre det nemmere at lave custom-løsninger (jaja, jeg er skadet af mit brug af Lintronic...).

Jeg ved ikke hvordan fjernbetningen skal implementeres, men andre producenter har før benyttet sig af muligheden for kontrol via Beo4, hvilket ville være en lækker feature i min mening. Dennes frekvenser ligger dog i en anden region end de fleste andre IR-modtagere (igen er dette en personlig præference, da jeg har Lintronic/Beo4). Jeg er ikke fan af en ren RF-løsning, da det vil dræbe 95% af universalfjernbetjeningerne på markedet, hvilket nok også vil skære i kundekredsen. Hvis der skal RF i, så skal der også IR samtidigt.

Det burde ikke være nødvendigt at nævne, men stikkenes placering bagpå TV'et skal være parallelt med bagsiden, og ikke pege lige bagud.

Vær meget varsom med logoet på skærmens front (og designet i det hele taget). Alfaview havde påklistret et ret grimt logo, der er trykt på frontens aluramme. Alurammen var fin, men logoet ødelagde fremtoningen fuldstændigt. Jeg siger ikke, at man på forhånd laver noget juks mht. logodesign, men jeg opfordrer blot til påpasselighed - B&Os første TV-linie var også designet af teknikere og ingeniører, og selvom de var ferme til elektronik, så var øjnene ikke skruet ordenligt i... :)
Af Bronto
Hej

Synes det er en glimrende ide at lave "det perfekte TV". For mig handler det dog i lige så høj grad om features og betjening som om billedkvalitet (lidt ligesom med biler, alle biler kan køre, men alligevel er der forskel på en Skoda og en Rolls Royce)

Billed i billed, med to tunere (der tager højde for både digitale og analog signaler, så man kan følge med i et program på pip og et andet på hovedskærmen uanset valget af signal, analog / digital / HD). Findes så vidt jeg ved ikke i nogle TV der kombinerer digitale og analoge tunere. Som nice to have, også gerne P & P (to lige store billeder ved siden af hinanden.

Naturligvis DVB-C / DVT-T MPEG4, men overvej også en DVB-S tuner some nice to have, gerne som ekstern boks der kan firmware opgraderes nemt via nettet, så trådløs internet forbindelse (uden synlig antenne) er da også et krav til det "ultimative" TV. Gerne med mediestreamer, også til netværks harddiske

Naturligvis nyeste HDMI stik samt USB

1:1 pixelmapping til PC samt 1:1 pixwlmapping ved nedskallering, så f.eks. 4:3 opløsninger får sorte bjælker i siden istedet for en forvanskning af billedet. Dette findes så vidt jeg ved heller ikke på nogle TV (1366 x 768 TV havde mulighed for 1024 x 768 opløsning men forvanskede altid billedet)

LCD / LED panel er at foretrække med dagens teknologi, men i betragtning af udviklingstiden bør måske allerede nu overvejes OLED (Hvis det passer med 2016 som nævnt andetsteds, som tidspunktet hvor OLED rigtigt slår igennem, er det måske ikke urealistisk

Mere simpel betjening end idag, hvor det nærmest kræves udviddet ledvogter eksamen for at vide hvad alle knapper bruges til.

Tekst TV med scroll funktion for valg af sider (se eksisterende Medion TV). Her bruges pil op / ned til at vælge alle 3 cifrede numre på en tekst TV side. Rar og brugervenlig funktion

HDMI output! Det skal være muligt at have fuld signal begge veje på mindst eet HDMI stik, f.eks. for at få lyden digitalt til en forstærker, og måske endda kopiere billedet (f.eks. hvis ens harddisk optager ikke har DVB-C tuner, så skal billedet kunne tages direkte fra TV.

Resten tror jeg andre brugere allerede har nævnt. De fleste kan jeg kun tilslutte mig
Af lennon
Når bedst mulig gengivelse af kildematerialet er målet, - så bliver billedkvaliteten altovervejende.LCD m LED baggrundsbelysning kunne være fristende bla pga strømforbruget. Men vel vidende af markedets 3-4 bedst performende TV mht billede - er bygget på plasmateknologien , er dette måske mere realistisk. Og man er nok nød til at drosle ned på den alenlange ønskeliste mht features og trådløs.Omvendt er der en udbredt "boks-fobi", - så tuner og lyd må der være.

Kunne man event modulopbygge den som monitor, - hvor man så kunne tilkøbe forskellige indstiksboards med lyd,tunere osv ? ?
Af Rolfiboy
Ville være rigtigt lækkert at se et hurtigt 10bit LCD panel med RGB LED baggrundsbelysning kombineret med scanning backligt funktion så man så og sige slukker for baggrundsbelysningen imens et pixel i panelet skifter, så man kan opnå nærved perfekt farvegengivelse samt perfekt flydende bevægelser. Der burde reelt også være endnu mindre energi forbrug og længere levetid ved RGB dioder da man somregel kan gøre dioder endnu mere effektive hvis den skal konstrueres til en bestemt bølgelængde.

Synes også det er vigtigt at man konstruerer TVet så det også kan bruges som monitor altså man sørger for at inputlagget er så lavt som muligt, så det også er brugbart til spil brug. Det er vigtigt da flere og flere også bruger deres primære TV til at tilslutte spille konsoller og PCer, og det vil ellers være nærved ubrugeligt til det formål og holde sig ude for en stor del af markedet, bare se samsungs nye serie 8 som klarer sig rigtigt dårligt på det område.

Teknologien som er nævnt her er måske ikke ny, men det er meget avanceret, specielt det med at benytte RGB dioder sætter store krav til diffuser, men jeg er sikker på at det er det værd og det er helt klart fremtiden.

Jeg tror ikke så meget på OLED teknologien da den stadigvæk er dyr og fabrikationsproccesen er langt fra god nok til at producerer store holdbare paneler. Det er meget svært at kompinere processen som producerer holdbare paneler med størrelsen på dem, da det kræver høj temperatur og det bliver upraktisk når vi snakker store glas subtrakter.

Den næste teknologi som lyder meget mere lovende end både LCD, plasma, OLED og SED, hedder Time-Multiplexed optical shutter (TMOS), men vi mangler endnu at se hvordan masseproduktionen kommer til at køre ved store skærme. http://www.prad.de/download/TMOS_-_Unip ... epaper.pdf
Af Otto J
yakken skrev: Personligt vil jeg gerne have et mere avanceret IR-codeset, så man har mulighed for at tilgå specielle features i TV'et via eks. universalfjernbetningener. Det kunne være diskrete tænd eller slukkommandoer, specielle menupunkter man ellers ikke ville finde på fjernbetjeningen mv. Hvis TV'et blot har disse koder lagret, så det er klar til at lytte efter dem, vil man kunne få noget temmelig avanceret styring af sit TV, der ville gøre det nemmere at lave custom-løsninger (jaja, jeg er skadet af mit brug af Lintronic...).
Husk på at vi er importør af UEI Nevo... 8)
Af Otto J
Lige en lille kommentar, jeg vil ikke (endnu i hvert fald) svare konkret på de enkelte indlæg, da der ikke er så meget at sige andet end at vi lytter og tager alle forslag med i overvejelserne, men vi kan af gode grunde ikke af- eller bekræfte noget omkring hvad der kommer med og ikke kommer med, derfor er der ikke så meget at sige endnu... Men der er mange gode forslag, nogle omkring ting vi allerede er opmærksomme på, nogle omkring ting vi ikke lige har tænkt på endnu, så keep 'em coming.
Af Otto J
lennon skrev:Når bedst mulig gengivelse af kildematerialet er målet, - så bliver billedkvaliteten altovervejende.LCD m LED baggrundsbelysning kunne være fristende bla pga strømforbruget. Men vel vidende af markedets 3-4 bedst performende TV mht billede - er bygget på plasmateknologien , er dette måske mere realistisk.
Vi kigger ikke på hvor langt de andre er nået, men på hvor langt vi kan nå. Vi har ikke som mål at slå nogen, vores mål er at lave det så godt VI kan, og så har jeg en blind og naiv tro på at dét vil stå ret godt i konkurrencen. Referencen vi forsøger at opnå er kildematerialet, ikke konkurrenterne.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
AV Precision skrev:Husk på at vi er importør af UEI Nevo... 8)
Yes yes, det er jeg klar over. En ekstra ting man kunne tænke over er placeringen af IR-øjet. Hvis man sætter et øje i eks. en ekstern boks og i selve TVet, kunne der åbnes for menuvalg af hvilken sensor der skal være aktiv. Det kunne igen give muligheder indenfor custom kontrol.
Af hdmi
AV Precision skrev:
lennon skrev:Når bedst mulig gengivelse af kildematerialet er målet, - så bliver billedkvaliteten altovervejende.LCD m LED baggrundsbelysning kunne være fristende bla pga strømforbruget. Men vel vidende af markedets 3-4 bedst performende TV mht billede - er bygget på plasmateknologien , er dette måske mere realistisk.
Vi kigger ikke på hvor langt de andre er nået, men på hvor langt vi kan nå. Vi har ikke som mål at slå nogen, vores mål er at lave det så godt VI kan, og så har jeg en blind og naiv tro på at dét vil stå ret godt i konkurrencen. Referencen vi forsøger at opnå er kildematerialet, ikke konkurrenterne.
Jeres prototype er et 40",så jeg går ud fra det også er et 40" i smider på markedt .Har i planer om +50"...eller er det for tidligt og sige noget om det..
Af telum
Jeg synes at i skal gøre brug af en bruger test (usability test) af jeres menuer + fjernbetjening inden i går i gang med at implementere dem.

Designet kan meget simpelt laves på papir, flash eller powerpoint og man får utroligt meget ud af en simpel test med bare 5-10 brugere. Bruger de den smarte genvejstast? forstår de opbygningen af menuen? Er teksterne til at forstå? osv. osv.

Det er en virkelig god investering!
Af Otto J
hdmi skrev: Jeres prototype er et 40",så jeg går ud fra det også er et 40" i smider på markedt .Har i planer om +50"...eller er det for tidligt og sige noget om det..
Vi vil rigtigt gerne lave noget større også, men 40" er af forskellige årsager dét vi kan få hurtigst på markedet, derfor er det ret fastlagt at det er dén vi starter med. Bliver dét en succes, er næste projekt en større version. Dét det drejer sig om, er at vi har en samarbejdspartner der leverer det grundlæggende chassis, og vi er afhængige af hvad de er klar til at producere, derfor kan vi lave 40" nu, mens 50+ først kommer senere. Så til dem der begræder størrelsen, kan jeg kun sige at jo før vi får 40" på gaden og jo mere succes vi får med den, jo hurtigere vil der komme en 50+. Vi skal starte et sted, vi kan ikke sende en hel serie i forskellige størrelser på gaden på én gang.
Af TYBO
2 Ting jeg savner indbygget i et TV.
Virklig gode højttallere så man er fri for at kører lyden over ekstern anlæg.

Mindst 500GB HD der kan optage film I et format som man lige kan tage ud via en USB port. Man skal også kunne ligge film ind på den igen.
Den skal selvfølgelig kunne optage selv om TVet er slukket (står i standby).