Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jens D
Hej

Jeg står overfor at skulle bestille mit første fladskærms TV, og havde egentlig lagt mig fast på Panasonic 37x10y. Men jeg er kommet lidt i tvivl efter det gik op for mig at det har en opløsning på kun 1024*720, og ikke som jeg havde regnet med 1366*768.

Så gik det op for mig at jeg kan få et 42s10e for kun 1000 kroner mere, og det er full HD.

Vi skal bruge TV'et mest til SD (Yousee kabelTV), men også en del DVD film og Wii spil, og med tiden vil jeg også gerne have en PS3/Blueray afspiller.

Er der en reel forskel på de to skærme i forhold til det jeg skal bruge den til, eller vil man alligevel ikke rigtig kunne se forskel...?

Jeg kan jo spare 1000 kroner ved den lille model, og jeg tror også at konen vil foretrække den mindre skærm, men jeg har ikke lyst til at sidde og ærgre mig hvis jeg får et dårligere billede, fx. ved blueray afspilning.
Af urbananen
Ang. opløsningen, kommer det jo an på hvor langt fra man sidder. Vi sidder 4m fra vores 50", og kan ikke se forskel på om den viser det i 720 eller 1080. Da skal vi noget tættere på.
Desuden kører en Wii vidst nok også en del lavere opløsning, så da er det ligegyldigt, og det samme med DVD.
Når det er sagt, købte jeg så rent faktisk et nyt TV, pga. det generede mig, bare tanken.. At mit daværende ikke var FullHD..
Af xcardman
Man udnytter faktisk kun full HD i disse tilfælde.

blu-ray
pc
spil i 1080P.

cirka 2 meter fra på 50 tommer kan man så se lidt flere detajler.
på en 37 eller 42 tommer vil du ikke opnår meget med full HD.
udover en S10 bruger lidt mere strøm

Men full HD er absolut ikke et kvalitet stempel.

der er rigtig mange HD ready skærme som har et bedre billede en full HD skærme i samme prisklasse.

så lade være med kigger efter om et tv har full HD eller ej eller andre spec.
heller se efter hvordan billedet er og glem alle de fantasi spec på 5 mio i kontrast

1366*768 er også HD ready og ingen forskel i forhold til 1024.
men 1366 bruges som regel på en 50 hd ready skærm.
samt lcd.

men du bliver ikke skuffet om du så køber en s10 eller y10, bedre skærme fås ikke i denne prisklasse
Af Jens D
Så det du siger er, at selvom jeg køber en PS3 og ser full HD blueray film, så vil jeg på 2,5 meters afstand ikke kunne se forskel på om skærmen er 1920*1080 eller 1024*720, når vi er nede i en skærmstørrelse på omkring 40 tommer?
Af xcardman
JA det er helt rigtig.

har selv haft en 42 tommer hd ready og nu en 50 tommer full HD.

Min 50 tommer er købt fordi blu-ray faktisk rigtig først kommer til rette på 50 tommer og et bedre billede.
du skal huske et blu-ray stadig står knivskarpt på en 100 tommer projektor. det vil dvd ikke gøre på samme måde

men ikke på grund af full HD, men den jeg har fåes ikke med et HD ready panel
Senest rettet af xcardman 15 nov 2009, 11:15, rettet i alt 1 gang.
Af Jens D
OK, jeg snupper P37X10Y'eren.

Tak for hjælpen til Jer begge to!