Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Har netop installeret mit spritnye 58" Samsung PS58B685 plasma TV - og burde jo være nærmest lykkelig. Alligevel sidder jeg med en lidt mærkelig følelse af, at have brugt kassen på et halvfærdigt produkt.... O-O

Billedet virker lækkert nok, omend det virker som om standard indstillingerne er kastet ind med en møggrev. Temmelig unaturlige farve indstillinger som standard (det kan man forhåbentlig indstille sig ud af). Designet er super lækkert, og så er jeg desværre allerede ved at slippe op for positive indfald.

Hvorfor synes jeg så produktet virker halvfærdigt? Jo, helt banale features virker ganske enkelt ikke!

- Uret kan ikke indstilles AUTO, og gør man det så manuelt, så glemmes indstillingerne, når strømmen afbrydes. Med andre ord uret skal indstilles hver gang TV'et skal bruges, hvis man slukker sit gear på stikkontakten ;;) - og uden indstillet ur, ingen EPG features.

- Kanal sortering er en joke! Hvor banal en funktion er det lige. Det er mig en gåde at dette ikke fungerer ordentligt. Det er mit første TV, hvor sådan en banal feature ikke spiller 100% - Hallo Samsung, vi er i 2009! :o

- Fjernsynet summer! - Ikke voldsomt, jeg kan leve med det, men bliver alligevel gjort opmærksom på det hver gang der er en stille scene.

- Medi@ 2.0 - var faktisk afgørende for at jeg valgte dette TV fremfor LG 60" PS8000, men det er jeg nu ikke helt sikker på længere var så smart. Idéen var at streame al min musik og film til TV'et og dermed endelig kunne pensionere min gamle KiSS DP-600 DVD. Umiddelbart kan TV'et ikke håndtere DTS lyd, så hvis filmen er med DTS lyd, så får man en codec fejl og der er ingen lyd på filmen - ikke engang som 'pass through' til den optiske udgang ;;) . Faktisk siger manualen, at der kun kan sendes stereo ud at den optiske udgang - ikke engang 5.1 AC3. Hvis det virkelig ikke kan lade sig gøre, så er det jo et fuldstændigt ubrueligt produkt - Hvem f***** køber et 58" TV for at streame film i mono/stereo. (AC3 har jeg ikke testet via optisk out endnu)

- Det er heller ikke lykkes mig at få TV'et til at vise Æ, Ø, Å på underteksterne i de streamede film. De har selvfølgelig også kun haft små 200 år til at blive opmærksom på disse bogstaver.

- Jeg har også oplevet, at fjernsynet crashede/frøs, da jeg skulle afspille en film. Eneste løsning var så at kæmpe mig om bag ved TV'et og trække strømkablet. Kunne ikke engang slukke på power knappen - Utroligt! :s

Jeg kunne faktisk også remse flere ting op, men tror jeg stopper for denne omgang. Er det bare mig der har for store forventninger - eller har andre også oplevelsen af fejl/mangler i helt banale funktioner.

Skulle jeg mon benytte mine 14 dages returret og købe LG 60" PS8000 samt en seperat media player, eller vil jeg også bare opleve en masse lignende problemer her?

Håber andre vil dele deres Samsung oplevelser med mig, og forhåbentlig fortælle mig, at jeg har taget fejl med ovenstående...

Firmware: 2005
Af Feller
Lidt mere generelt:
Jeg mener det er ærgeligt. Jeg ser alt for mange produkter, der er udviklet på præcis samme måde.
Man skulle tro, at udviklerne render rundt med deres hoved under armen. Det er virkelig flovt. Tag fx et kig på det nyeste afsnit af So Ein Ding (fra DR2). Her giver Nikolaj Sonne en ordenlig omgang tæsk til en Sagem digital boks. Den har virkelig også fortjent det. Fy forhelvede.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Et par betragtninger herfra redaktionen:
Kanalsortering skulle være muligt med den nye firmware opdatering, som der tales om i tråden om sortering af digitale kanaler. Har du forsøgt at hente denne?

De fleste plasma-Tv summer desværre en smule. Du kan have fået en mandagsmodel. Problemet varierer hvert fald meget fra Tv til Tv.

Mht [email protected] deler jeg din oplevelse. Det er også denne jeg prøver at fremhæve i min test af Samsung B855 og Samsungs LED-TV. Systemet virker ikke helt færdigt og det har en del mangler. Ja, det er i første generation og DLNA er også i første generation, men f.eks. min PS3 klarer opgaven med mediestreaming langt bedre.
Derudover er [email protected] også ret sløbt i navigeringen.
Af kskruger
Til Badman, jeg tror du har for store forventninger til det her media sjov. I min verden, har det ikke noget at gøre i et tv. Derfor køb dig en x-tern box - der kan du få alt det du ønsker dig og i den kvalitet, som du vil betale. Selv har jeg købt mig en AppleTv og det spille bare, til det jeg skal bruge.

Med hensyn til Kanal sortering, så kan jeg ikke se noget problem, den virker da helt fint.

Omkring at det summer, så vil et plasma næsten altid sige lidt, nogle mindre andre mere. Men klart hvis det lamer for meget, så ville jeg kontakte samsungs service, så det kan rettes.
Af BadMan
Hvordan får i da kanal sorteringen til at spille?

Eneste måde jeg har kunne opnå noget der minder om sortering er ved at trykke: CH List -> bladre ned til den ønsket kanal der skal flyttes -> trykke Tools -> bladre 5x ned til sorter -> i ny menu flyttes så til den nye plads -> retur ... og så starte forfra igen for næste kanal.

Det er vel næppe måden det er tiltænkt, for så kan jeg da godt tage en dag fri for arbejdet for at administrere mine 45 kanaler ::l

Når der så kommer en ny firmware, så skal man forfra igen, og hvis der kommer nye kanaler på programmet, så kan man tilsyneladende heller ikke auto tilføje/opdatere dem - og dermed er det vel også helt forfra igen?

Pt er firmware 2005 den nyeste jeg kan finde på Samsungs side.
Af TYBO
PS8000 har da også afspiller indbygget...hvis du kan nøjes med divx + MKV filer (Hvis du bruger returretten)
Af BadMan
PS8000 har vist ikke LAN/Ethernet tilslutning, så den kan ikke streame fra en computer/netværk - men kun via USB porten
Af kskruger
BadMan skrev:Hvordan får i da kanal sorteringen til at spille?

Eneste måde jeg har kunne opnå noget der minder om sortering er ved at trykke: CH List -> bladre ned til den ønsket kanal der skal flyttes -> trykke Tools -> bladre 5x ned til sorter -> i ny menu flyttes så til den nye plads -> retur ... og så starte forfra igen for næste kanal.

Det er vel næppe måden det er tiltænkt, for så kan jeg da godt tage en dag fri for arbejdet for at administrere mine 45 kanaler ::l

Når der så kommer en ny firmware, så skal man forfra igen, og hvis der kommer nye kanaler på programmet, så kan man tilsyneladende heller ikke auto tilføje/opdatere dem - og dermed er det vel også helt forfra igen?

Pt er firmware 2005 den nyeste jeg kan finde på Samsungs side.
Tryk først på CH List, derefter blader du ned til den kanal der skal ændres. Tryk så på Tools - vælg rediger kanalnummer, indtast så den nye placering (1-999) wupti, så kan f.eks. DR1 skifte fra kanal 94 til 1
Af BadMan
Jeg fik nu smidt et Irdego CA modul i TV'et, og kunne dermed få det digitale spejl fra Stofa.

Så blev kanal sortering pludselig lidt nemmere. Man skal stadig en masse (unødige) tastetryk igennem for hver kanal, men det fungerer alligevel bedre med den digitale tuner (DVB-C) - Utroligt, det ikke er identisk med den analoge tuner.... :s

Vedr. tid/dato, så fungerer det også via AUTO, når man kører Digitalt - og dermed nulstilles tid/dato heller ikke hver gang TV'et slukkes, som ved Analog.

Er der nogen der har præsteret at få Æ, Ø, Å med i underteksterne på det man streamer?
[quote="BadMan"] Umiddelbart kan TV'et ikke håndtere DTS lyd, så hvis filmen er med DTS lyd, så får man en codec fejl og der er ingen lyd på filmen - ikke engang som 'pass through' til den optiske udgang ;;) . Faktisk siger manualen, at der kun kan sendes stereo ud at den optiske udgang - ikke engang 5.1 AC3. Hvis det virkelig ikke kan lade sig gøre, så er det jo et fuldstændigt ubrueligt produkt - Hvem f***** køber et 58" TV for at streame film i mono/stereo. (AC3 har jeg ikke testet via optisk out endnu)

[/quote
Gælder det kun mediastreaming eller gælder det også for HDMI input?
F eks hvis man tilslutter et mediecenter til fjernsynets HDMI-indgang og har ønske om at få det digitale signal videre til surround anlæget via fjernsynets toslink-udgang så får man kun stereo lyd -ikke AC3 eller DTS, hvis det er det der afspilles ? .
Af BadMan
jfrederiksen:
Iflg. manualen skal man benytte surround receiverens digitale lyd indgange (SPDIF / Toslink), hvis man ønsker AC3 / DTS lyd. Altså IKKE køre det igennem fjernsynets Toslink port, da denne kun sender 2-kanals stereo ud.

Såfremt, den holder stik, så skal man altså udover HDMI kablet fra computeren til TV'et også trække en Toslink/SPDIF over til surround forstærkeren.

Alternativt, hvis din surround receiver har HDMI indgang kan du tilslutte PC'en direkte til denne, og så HDMI videre fra receiveren over i TV'et.

Jeg har dog læst nogle steder, at når man f.eks. streamer filmen fra PC, så kan den godt sende AC3 lyden igennem den optiske, men IKKE DTS.

Jeg venter stadig på et længere optisk kabel før jeg kan teste alt dette selv. Der kan jo være sket lidt siden manualen blev trykt.
Af mknudsen
Jeg har også et B685, og må nok også sige at jeg kun er delvis tilfreds med produktet - desværre!

Mht uret kunne jeg ikke være mere ligeglad, det rager mig en skid og jeg har virkelig ikke brug for det. Hvis du trykker info på en kanal, eller bruger texttv så får du jo alligevel klokken oplyst?

Kanal sortering er blevet delvist fixet med Samsungs nyeste firmware opdatering, dvs. nu ligger de sådan at alle de danske kanaler ligger forrest, DR1, TV2, TV3 osv - det synes jeg fungerer rigtig fint!

Summen er desværre som det også bliver sagt herinde et generelt problem ved plasma skærme, jeg lagde mærke til det i starten, men ikke længere - ved ikke om det er pga. jeg har vænnet mig til det, eller om det er blevet mindre.

MEDI 2.0 er jeg også utrolig skuffet over, jeg får lyd-codec fejl på langt de fleste DVD film jeg har liggende på min eksterne harddisk, så her har Samsung virkelig et problem, er det evt. noget der kan løses med en firmware opdatering? Jeg håber det godt nok, ellers er deres funktion jo nærmest nytteløs??
Af Remmerboy
BadMan skrev:jfrederiksen:
Jeg har dog læst nogle steder, at når man f.eks. streamer filmen fra PC, så kan den godt sende AC3 lyden igennem den optiske, men IKKE DTS.
jeg ved ikke lige hvad du har læst, men dts fungerer upåklageligt, såfrem man har indstillet codec til passthrough. det eneste problem jeg har stødt på er hd lyd (dts-hd osv). der kan en optisk kabel ikke følge med, så jeg skal have et nyt anlæg med hdmi input/output for at nyde de nye lydformater