Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mons
Jesper Juul skrev:Der er så vidt jeg kan se en del flere forskelle mellem X10 og S10 end bare opløsningen.

S10 har bla. Game mode, noget højere kontrast, flere gråtoner, 400 hz IFC (om det virker eller ej, aner jeg ikke), SD kortlæseren kan afspiller AVCHD filer.
X10 har også game mode, men jo - det ser ud til at S10's kortlæser også understøtter AVCHD-formatet..

Og ja, lidt bedre kontrast - gir måske lidt på gråskalaniveauet..

Mht. 400 hz så er det ren salgsgas i mine ører! Tror næppe det har nogen som helst indflydelse på billedkvaliteten..

Jeg betragter stadig S10 som en X10 - bare med FULL HD opløsning!
Skal man ha' en synlig forskel (udover opløsningen) tror jeg man skal springe over S10 og gå efter G10 i stedet!
Af velsing
Hartmann skrev:bumper lige ind i tråden.

velsing: Hvad fik dig i første omgang til at vælge S10 over X10? Jeg ser pt. kun fordelen grundet PC tilslutning og mulighed for højere opløsning. Har du andre indspark?

Regner med at købe enten en X10 eller S10 i løbet af den næste uges tid. Så enhver ekstra kommentar om kvaliteten af SD og forholdet mellem de to TV har stor interesse.

Keep them coming!
Hejsa!

Det var faktisk full-hd, samt den lidt bedre kontrast der fik mig til at vælge S10. Jeg har min pc koblet til via et (15m) hdmi kabel, og nyder fx at se billeder samt at spille (fx GTA4 til pc...), og så ikke mindst den måske lidt tåbelige idé om at være mere 'fremtidssikret'.

Mine konklusioner indtil videre er, at hvordan jeg end indstiller mit nye S10 så klarer den ikke SD så godt som mit gamle PX80, -det er bare helt sikkert.

Jeg vil tro at kvaliteten for mange vil være fint, men når jeg selv har været vandt til det relativt skarpe og lidt mere naturligt definerede (farve/kontrast) SD billede på PX 80, så kan jeg ikke lade være med at lægge mærke til det ikke er helt så godt på S10.

Om det er et 'dårligt panel' der sidder i mit apparat, kan jeg af gode grunde ikke vide når jeg ikke kan sammenligne direkte.

Jeg tager lidt senere i dag ud til min x10-ejende kamerat for lige at se om jeg husker forkert, eller om billedet står bedre på hans tv.

Min konklusion er indtil nu, -fortsat, at jeg vil anbefale at spare en 1.000-1.500 kroner og vælge en x10. Jeg tror simpelthen at den skalerer bedre. Både SD og måske endog også 720P da det ligger lige op ad 37" udgaven (1024x720) og meget tæt på 42" udgaven (1024x768). Og den lidt dybere kontrast kunne jeg godt undvære

Vedrørende full-hd vs hd-ready, så kan jeg lige nævne at jeg har afspillet 1080P mkv.film og 720P mkv.film fra min computer, og begge dele står fantastisk på min 2-3 meter sidde afstand. Jeg kan se flere detaljer i 1080 hvis jeg går helt hen til skærmen, men der sidder jeg alligevel ikke og ser film.

Det er vitterligt kun til almen pc-brug at jeg føler jeg kan bruge de flere pixels til noget, -Der er det dog også en fordel jeg er glad for :)

Jeg vender tilbage lidt senere med opdateret indtryk og sammenligning med min kammerats x10 :)

Mvh Velsing
Af velsing
[/quote]

Der er så vidt jeg kan se en del flere forskelle mellem X10 og S10 end bare opløsningen.

S10 har bla. Game mode, noget højere kontrast, flere gråtoner, 400 hz IFC (om det virker eller ej, aner jeg ikke), SD kortlæseren kan afspiller AVCHD filer.[/quote]

Jeg bider mærke i det dybe sort-niveau. I går aftes så jeg Watchmen med alt lys slukket, og der var skærmen meget sort, og ikke så grålig som PX80. Desuden er S10's evne til at vise detaljer i mørke områder også tydeligt forbedret, og tæt på at jeg ikke savner noget der... -Også en forbedring fra PX80 her...

Om det er de 400hz IFC eller ej, ved jeg ikke, men S10 klarer også panoreringer bedre end PX80 gjorde...
Af Balsner
Gentager mit spørgsmål til bedrevidende:
Er det en "lille" ulempe at der skal ske en så stor opskalering af SD-udsendelser på en full HD skærm som S10 - eller vil den mindre opskalering på en HD ready være en "lille" fordel?
Af velsing
Nåå...

Så har jeg været ude og se X10 i aktion.

Jeg må nok starte med at komme med en lille undskyldning, for at have miskrediteret S10 lidt for meget.

S10 klarer SD ligeså godt som X10, -måske endog en smule bedre pga bedre sortniveau. Jeg er dog stadig sikker på at PX80 Th37 klarede SD bedre, men hælder mere og mere til, at det simpelthen blot skyldes den mindre skærm, og dermed mindre areal som billedet skal fordeles ud over.

Jeg blev faktisk helt glad og besluttede mig for at beholde mit S10 da jeg sammenlignede med x10 i dag, fordi:

-SD er på samme niveau, med et bedre sortniveau i S10, hvilket bemærkes med tilfredshed ;)

-DR HD står faktisk lidt flottere på S10 både pga af sortniveau'et, men faktisk også pga den højere opløsning. Til trods for at DR HD kun er 720P, så formår S10 altså at få det til at se højere opløst ud end X10, hvor man fornemmer pixellerne, selv på de 2.5m jeg sad og så det på. Det var iøvrigt de Danmarksbilleder der vises ind imellem i løbet af dagen jeg brugte til sammenligning.

-Full Hd vs HD Ready. Tja, jeg er sku lidt ked af at sige det, men det slog mig lidt hvor store pixellerne var på X10 når man lige havde vænnet sig til S10. Vi sad som sagt på ca 2.5 meter og både på DR HD og PES 2009 på PS3 synes jeg at kunne fornemme 'pixelgitteret', hvor det faktisk ikke ænses på S10 qua de små pixels. Ok, hvis man sidder over 2-3 meter væk får det ikke den store betydning, men det er nu også en meget fed fornemmelse at kunne gå tæt på skærmen fx ved spil eller flotte undervandsprogrammer på... fx DR HD, -herlig kanal.

Jeg når så frem til, endnu en undskyldning for at forvirre usikre x10/s10-vælgere, og følgende fordele og bagdele ved S10:

Fordelen

+ Full HD, -Man fornemmer aldrig 'gitteret'.

+ Flot dybt sortniveau og gode nuancer i mørke scener. Bjælker foroven og forneden i går aftes i helt mørkt rum med Watchmen i 720p var meget meget mørkegrå og klart acceptabelt, -hvilket efter min overbevisning er flot...

+ Gengiver DVD'er flot

+ Gengiver 1080 og 720p-materiale utroligt flot omend en smule lyssvagt, når der er sorte bjælker foroven og forneden, (-bedst ved meget dæmpet eller slukket belysning)

+ Pc-skærm på 1:1 1920x1080 pixels

+ Bedre til panoreringer end PX80

+ Flotte naturlige farver, især på dvd og HD-materiale, -lidt mindre på SD (Meget afhængigt af udsendelsens kvalitet; DR Nyheder Godt/Lille doctor på prærien rigtig skidt).

+ Stille kabinet uden blæsere i modsætning til G10

+ Rigtig god pris.

+ At gå fra 37" til 42". -Det var ligesom om der var en helt masse der faldt på plads :D Superfedt med den større skærm. 1cm tyk 50" Oled der bruger 10w næste gang...

+ Rimeligt strømforbrug plasma/42"/full hd taget i betragtning. Skulle ligge omkring 175w med tilpassede indstillinger.

Bagdelen

-Gengiver SD fint tæt på kameraet, men ting langt væk bliver lige utydelige og grødede nok. Igen meget afhængigt af kvaliteten på den enkelte udsendelse. PX80TH37 klarede SD bedre, men jeg er efterhånden af den overbevisning at det har noget med størrelsen på panelet at gøre. Det skal iøvrigt bemærkes at jeg endnu ikke har set et LCD tv det klarer SD så godt som hverken S10, X10 eller PX80..

-En anelse lyssvagt med sorte bjælker ved hd-materiale

-Tv'et udsender den efterhånden velkendte plasmasummen. Den er tydeligere end ved PX80, og bliver som bekendt højere ved lyse scener. Den skulle eftersigende plage hele Pana's 2009 kollektion en smule. Jeg bemærker det næsten ikke ved normalt lydniveau, men om aftenen når ungerne skal sove og volumen er lav, bemærkes det og generer lidt. En løsning skulle ifølge en bruger af AVforums.com være at hænge et lyddæmpende materiale op bagved tv'et. Fx et gardin. Det skulle opfange de høje lydfrekvenser som vistnok starter omkring 10-12.000 hz og derfor heller ikke er hørbare for alle. Jeg arbejder selv på en løsning og vender tilbage med et par billeder når det er iværksat :)

-Designet er ok og klart bedre end PX80, men stadig ikke toppen af poppen. Der har Samsung, LG og Pioneer lidt mere fat i den lange ende...

Og hvad ender jeg så med?

Til 5.700kr afhentet hos jaman.dk har jeg fået utroligt meget tv for pengene, og nu velbekræftet i, at jeg ikke går glip af en bedre SD gengivelse på X10, er jeg blevet rigtig glad for mit køb. For små 6.000kr må jeg give min anbefaling på, at dette nok er et af de bedste tv til prisen.

Mvh Velsing
Af Hartmann
To kommentarer velsing:

1. Jeg håber ikke, du har gjort din kammerat ked af det med dine kommentarer om S10's fordele frem for X10 :p

2. Det er jo alt, alt for sejt af dig, at du tager dig tid til at beskrive forskellene så detaljeret! Mange, mange tak.

Der kommer nok en S10 i stuen i løbet af et par dage.
Af Søren69
tak til dig Velsing for den udførlige beskrivelse... det var meget givende. :) Jeg hælder efterhånde også mere og mere til S10. Jeg har det ligesom dig at jeg ikke sidder mere end et par meter fra skærmen - og jeg tror det ville irrietere mig i længden at jeg kune se pixel gitteret...

lige et enkelt sp. jeg håber du kan svare på. Jeg har læst et par steder at strømforsyningen skulle støje på S-10 hvad er din mening om den sag?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lige et kort indspark mht. opskalering af SD: Teoretisk set er det en fordel at skalere til en højere opløsning, da du får flere trin i interpoleringen og dermed kan skabe mere flydende overgange. Men det er bare i teorien - om det så passer i praksis på disse to modeller er måske noget andet.
Af Sten
Flot Velsing,

Du kandiderer da helt klart til et job hos Flatpanels.dk … eller måske Elgiganten. ;) De trænger, nemlig! :D

Godt benarbejde!
Af velsing
Dejligt at se nogen kan bruge det til noget. Har jo selv været turen igennem og nettet flyder ikke ligefrem over med anmeldelser af S10 i forhold til fx G10. Husk dog, at det er mine helt personlige oplevelser... Det bedste er jo at se apparaterne live, og bedst i ens egen stue. Her er de 14 dages returret jo en god ting.

Mht. Strømforsyning har jeg intet hørt, men det kan jo være at folk tror at den hørbare høje frekvens -plasma summen- er relateret til strømforsyningen. Sad for lidt siden og så Dr2 på ca 4 meters afstand på lav volumen og kunne faktisk ikke høre den høje lyd...

Hvad angår full hd og skalering, ja så er det svært at sige når apparaterne ikke står side om side, men de blødere overgangen fornemmer man måske lidt, -ved høj Sd-kval. Fx studieoptagelser fra DR.. Igen, svært at svare med sikkerhed på uden de to apparater i samme rum.

Mvh Velsing
Af SiMONDRENGEN
har lige netup nu bestilt et s10e fra jaman!.. har overvejet i lang tid hva jeg skulle invistere i. men i denne tråd blev jeg overbevist. :D glæder mig til at se om der er for meget forsforslør i billedet, især når jeg sætter min xbox til. wuuhuu, glæder mig til den kommer. :D :D