Nåå...
Så har jeg været ude og se X10 i aktion.
Jeg må nok starte med at komme med en lille undskyldning, for at have miskrediteret S10 lidt for meget.
S10 klarer SD ligeså godt som X10, -måske endog en smule bedre pga bedre sortniveau. Jeg er dog stadig sikker på at PX80 Th37 klarede SD bedre, men hælder mere og mere til, at det simpelthen blot skyldes den mindre skærm, og dermed mindre areal som billedet skal fordeles ud over.
Jeg blev faktisk helt glad og besluttede mig for at beholde mit S10 da jeg sammenlignede med x10 i dag, fordi:
-SD er på samme niveau, med et bedre sortniveau i S10, hvilket bemærkes med tilfredshed
-DR HD står faktisk lidt flottere på S10 både pga af sortniveau'et, men faktisk også pga den højere opløsning. Til trods for at DR HD kun er 720P, så formår S10 altså at få det til at se højere opløst ud end X10, hvor man fornemmer pixellerne, selv på de 2.5m jeg sad og så det på. Det var iøvrigt de Danmarksbilleder der vises ind imellem i løbet af dagen jeg brugte til sammenligning.
-Full Hd vs HD Ready. Tja, jeg er sku lidt ked af at sige det, men det slog mig lidt hvor store pixellerne var på X10 når man lige havde vænnet sig til S10. Vi sad som sagt på ca 2.5 meter og både på DR HD og PES 2009 på PS3 synes jeg at kunne fornemme 'pixelgitteret', hvor det faktisk ikke ænses på S10 qua de små pixels. Ok, hvis man sidder over 2-3 meter væk får det ikke den store betydning, men det er nu også en meget fed fornemmelse at kunne gå tæt på skærmen fx ved spil eller flotte undervandsprogrammer på... fx DR HD, -herlig kanal.
Jeg når så frem til, endnu en undskyldning for at forvirre usikre x10/s10-vælgere, og følgende fordele og bagdele ved S10:
Fordelen
+ Full HD, -Man fornemmer aldrig 'gitteret'.
+ Flot dybt sortniveau og gode nuancer i mørke scener. Bjælker foroven og forneden i går aftes i helt mørkt rum med Watchmen i 720p var meget meget mørkegrå og klart acceptabelt, -hvilket efter min overbevisning er flot...
+ Gengiver DVD'er flot
+ Gengiver 1080 og 720p-materiale utroligt flot omend en smule lyssvagt, når der er sorte bjælker foroven og forneden, (-bedst ved meget dæmpet eller slukket belysning)
+ Pc-skærm på 1:1 1920x1080 pixels
+ Bedre til panoreringer end PX80
+ Flotte naturlige farver, især på dvd og HD-materiale, -lidt mindre på SD (Meget afhængigt af udsendelsens kvalitet; DR Nyheder Godt/Lille doctor på prærien rigtig skidt).
+ Stille kabinet uden blæsere i modsætning til G10
+ Rigtig god pris.
+ At gå fra 37" til 42". -Det var ligesom om der var en helt masse der faldt på plads

Superfedt med den større skærm. 1cm tyk 50" Oled der bruger 10w næste gang...
+ Rimeligt strømforbrug plasma/42"/full hd taget i betragtning. Skulle ligge omkring 175w med tilpassede indstillinger.
Bagdelen
-Gengiver SD fint tæt på kameraet, men ting langt væk bliver lige utydelige og grødede nok. Igen meget afhængigt af kvaliteten på den enkelte udsendelse. PX80TH37 klarede SD bedre, men jeg er efterhånden af den overbevisning at det har noget med størrelsen på panelet at gøre. Det skal iøvrigt bemærkes at jeg endnu ikke har set et LCD tv det klarer SD så godt som hverken S10, X10 eller PX80..
-En anelse lyssvagt med sorte bjælker ved hd-materiale
-Tv'et udsender den efterhånden velkendte plasmasummen. Den er tydeligere end ved PX80, og bliver som bekendt højere ved lyse scener. Den skulle eftersigende plage hele Pana's 2009 kollektion en smule. Jeg bemærker det næsten ikke ved normalt lydniveau, men om aftenen når ungerne skal sove og volumen er lav, bemærkes det og generer lidt. En løsning skulle ifølge en bruger af AVforums.com være at hænge et lyddæmpende materiale op bagved tv'et. Fx et gardin. Det skulle opfange de høje lydfrekvenser som vistnok starter omkring 10-12.000 hz og derfor heller ikke er hørbare for alle. Jeg arbejder selv på en løsning og vender tilbage med et par billeder når det er iværksat
-Designet er ok og klart bedre end PX80, men stadig ikke toppen af poppen. Der har Samsung, LG og Pioneer lidt mere fat i den lange ende...
Og hvad ender jeg så med?
Til 5.700kr afhentet hos jaman.dk har jeg fået utroligt meget tv for pengene, og nu velbekræftet i, at jeg ikke går glip af en bedre SD gengivelse på X10, er jeg blevet rigtig glad for mit køb. For små 6.000kr må jeg give min anbefaling på, at dette nok er et af de bedste tv til prisen.
Mvh Velsing