Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Garm
Rasmus Larsen skrev:
Garm skrev:Kunne bestemt godt overveje, at investere i dette TV, men er stadig lidt bekymret over auto-dimming funktionen. Selvom den beskrives som næsten ikke mærkbar i anmeldelsen, er der rigtig mange der oplever den som et stort irritationsmoment ved Samsungs LED serie.

Rasmus: Mener du at autodimming selv i et mørkt lokale ikke er så generende, at det er ødelæggende for oplevelsen?

Håber lidt Samsung får lavet en opdatering så funktionen kan slås fra i menuen, som der har været talt om...
Det bør kunne slåes fra i servicemenuen. Der er en tråd her i forummet der beskriver det, men jeg vil helst ikke nævne sådan noget direkte i anmeldelsen, da vi helst ikke skal opfordre folk til at rodde i servicemenuen. Får man stillet på ngoet forkert herinde, kan man godt havne i en uheldig situation.

Ja, den er mindre markant på B8050. På B7050 oplevede jeg f.eks. at auto dimming slog fra og til når jeg navigerede i menuen, men det oplevede jeg ikke på B8050. Så man oplever det primært, når billedmateriale på skærmen et kort tid skifter til en sort scene. Her dæmper B8050 så også lyset, men når filmen først kører, så sker det ikke.
Personligt ville jeg aldrig købe et TV til 14.000 og så ændre noget i service menuen så garantien brydes. Derfor håber jeg Samsung får lavet en indstilling i den almindelige menu, så brugeren selv kan beslutte om de vil have autodimming aktiveret eller ej - og forhåbentlig vil det kunne deaktiveres uden at kompromittere billedkvaliteten væsentligt.

Men ud fra det du siger er autodimming måske slet ikke så slemt længere. Når man kigger lidt omkring og finder citater som nedenstående kan jeg dog ikke undlade at være bekymret:
Had I known how bad this issue is, I'd have never bought the TV. Never. I've had the TV for 3 1/2 months now and it is not something you can get used to -- it's every bit annoying today as it was originally. Had the TV not been so expensive, I'd drop kick it out my window and go and buy a Sony.

Everytime a show goes to credits (mostly black screen), cuts to a commercial w/ a black period with only the TV's logo in the lower-right, goes to a dark scene, after about 1/4 second the screen dims and looks terrible....and the change itself is very, very annoying and distracting, let alone how much worse the darkened picture is.
I just bought the UE40B8050 200Hz in Denmark and im having major problems with the dimming feature.

Each time there is a dark scene it dims the light so much it is hard to se the image.

Anyone with a solution for this ?

No matter what setting i use or turn power saving off it is the same.
Af jbartens
JENC skrev: Et spørgsmål der rammer hovedet på sømmet. Ikke mindst fordi du huskede at notere paneltypen.

Samsungs egne paneler, SQ01 og SQ02 siges at være bedre paneler. Og det vides ikke, om det er paneltypen der gør der er mindre slør. Eller om det er teknikken.

Modsat siges paneltyperne BN01 og CN01, der begge er produceret af andre end Samsung, men købt af Samsung og anvendt i deres 2009 lineup at være knap så gode. Der er flere diskussioner af det på avsforum.com og avforums.com. Det skal dog bemærkes, at der netop ikke er en endegyldig konklusion. Der er dog nogle der direkte returnerer deres nykøbte fjernsyn hvis de får en BN01 eller CN01 type.
De havde 2 B7070 i forretningen... Det ene var ikke tændt... men det havde et BN01 panel mener jeg (ikke sikker jeg så bare det ikke var en SQ01 panel) Men tror desværre det bliver noget vi aldrig kan få bekræftet af samsung(at det er panelerne der måske er skyld i det).

@ Yakken
Det kan sagtens tænkes at mine øjne ikke er trænede i at se dette slør. Men mit gamle Loewe Articos kan ikke mere..... Så det er først nu jeg er ved at sætte mig ind i fladskærms verdenen. Jeg undre mig bare over at der er mange test af B7000 serien på nettet... og det er kun Flatpanels som nævner slør som markant. Så da jeg ikke så noget nævnværdigt. Så gik mine tanker mere på om det var en bestemt produktion der havde disse "fejl". Beklager hvis det gik lidt for meget offtopic igen. Synes bare det er meget relevant mht til de 2 fjernsyn.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er mig ubegribeligt, at andre testsites ikke nævner problemet. Godt nok skal man lede efter fænomenet i mørke scener, men selv den kammerat jeg havde på slæb (eller også havde han mig på slæb) kunne identificere det, da jeg først havde vist ham hvad vi kiggede efter.

Af samme grund har emnet fået lidt ekstra opmærksomhed ifb. med B8050 testen. Lidt synd, at dette eksemplar så i stedet lader til at lide af clouding. Man kan åbenbart ikke få alt på én gang.
Af jbartens
yakken skrev:Det er mig ubegribeligt, at andre testsites ikke nævner problemet. Godt nok skal man lede efter fænomenet i mørke scener, men selv den kammerat jeg havde på slæb (eller også havde han mig på slæb) kunne identificere det, da jeg først havde vist ham hvad vi kiggede efter.

Af samme grund har emnet fået lidt ekstra opmærksomhed ifb. med B8050 testen. Lidt synd, at dette eksemplar så i stedet lader til at lide af clouding. Man kan åbenbart ikke få alt på én gang.
Nej lige præcis... Man har jo hørt andre omtale problemet også. Plus andre test af B7000 omtalte clouding som et "mindre" problem.På Rasmus's var der ikke noget (Stort set ihvertfald hvis jeg husker rigtigt). Det er bare lidt bekymerende, hvis der kan være så stor forskel, inden for det samme tv. (hvis det altså er rigtigt og ikke bare handler om folk som mig der måske ikke kan se det...)Det kan jo betyde knald eller fald hvilken model man så får......
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
jbartens skrev:
JENC skrev: Et spørgsmål der rammer hovedet på sømmet. Ikke mindst fordi du huskede at notere paneltypen.

Samsungs egne paneler, SQ01 og SQ02 siges at være bedre paneler. Og det vides ikke, om det er paneltypen der gør der er mindre slør. Eller om det er teknikken.

Modsat siges paneltyperne BN01 og CN01, der begge er produceret af andre end Samsung, men købt af Samsung og anvendt i deres 2009 lineup at være knap så gode. Der er flere diskussioner af det på avsforum.com og avforums.com. Det skal dog bemærkes, at der netop ikke er en endegyldig konklusion. Der er dog nogle der direkte returnerer deres nykøbte fjernsyn hvis de får en BN01 eller CN01 type.
@ Yakken
Det kan sagtens tænkes at mine øjne ikke er trænede i at se dette slør. Men mit gamle Loewe Articos kan ikke mere..... Så det er først nu jeg er ved at sætte mig ind i fladskærms verdenen. Jeg undre mig bare over at der er mange test af B7000 serien på nettet... og det er kun Flatpanels som nævner slør som markant. Så da jeg ikke så noget nævnværdigt. Så gik mine tanker mere på om det var en bestemt produktion der havde disse "fejl". Beklager hvis det gik lidt for meget offtopic igen. Synes bare det er meget relevant mht til de 2 fjernsyn.
Bemærk at du skal kigge efter sløret i de mørke farver og det er typisk ikke dem der gengives i butikkerne. Her har man billeder med lyse og intense farver rullende.

Jeg havde et par kammerater på besøg, da jeg havde B7050 stående. De så heller ikke sløret på B7050 lige i starten, men så det tydeligt efter jeg havde pointeret det for dem.

Mht. andre testsites, så kan det måske lyde arrogant, men jeg har ikke rigtig tiltro til særlig mange af dem. De illustrerer gang på gang, at de blot er forbrugere der skriver lidt her og der om skærme og billedkvalitet. De har ikke en fast rutine og tester ikke i dybden.
HDTVtest.co.uk er måske undtagelsen, men at de ikke har fundet fejlen på B7050 synes for mig at tyde på, at de er meget teoretiske i deres gennemgang. Der lægges stor vægt på kalibrering og måling, men mindre på praktisk brug. Og så anbefaler HDTVtest.co.uk jo alle Tv de anmelder, hvilket i sig selv er lidt problematisk. Deres relative skala holder vist ikke rigtig.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
jbartens skrev:
yakken skrev:Det er mig ubegribeligt, at andre testsites ikke nævner problemet. Godt nok skal man lede efter fænomenet i mørke scener, men selv den kammerat jeg havde på slæb (eller også havde han mig på slæb) kunne identificere det, da jeg først havde vist ham hvad vi kiggede efter.

Nej lige præcis... Man har jo hørt andre omtale problemet også. Plus andre test af B7000 omtalte clouding som et "mindre" problem.På Rasmus's var der ikke noget (Stort set ihvertfald hvis jeg husker rigtigt). Det er bare lidt bekymerende, hvis der kan være så stor forskel, inden for det samme tv. (hvis det altså er rigtigt og ikke bare handler om folk som mig der måske ikke kan se det...)Det kan jo betyde knald eller fald hvilken model man så får......
Lige præcis clouding varierer en del. Det er dog ret generelt for markedet. Sonys W serier har også været plaget af meget sporadiske tilfælde af clouding gennem flere generationer. Der var heller ikke rigtig noget system, så det var et bet indtil man fik sit eksemplar hjem i stuen.
Af jbartens
Rasmus Larsen skrev:
jbartens skrev:

Lige præcis clouding varierer en del. Det er dog ret generelt for markedet. Sonys W serier har også været plaget af meget sporadiske tilfælde af clouding gennem flere generationer. Der var heller ikke rigtig noget system, så det var et bet indtil man fik sit eksemplar hjem i stuen.

Mange tak for din afklaring. Jeg har skam også taget de andre anmeldelser med et gran salt... Netop fordi de enten tager den ene vej eller den anden... Men som Yakken var inde på, jeg skal nok lære hvad at se efter.

Men din vurdering er at alle B7000 vil have dette slør? Eller kan Panelerne gøre forskellen?? (jeg gætter bare, jeg har ikke rigtig noget belæg for dette) Beklager hvis jeg kørere tråden en smule off topic igen...
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
jbartens skrev:
Men din vurdering er at alle B7000 vil have dette slør? Eller kan Panelerne gøre forskellen?? (jeg gætter bare, jeg har ikke rigtig noget belæg for dette) Beklager hvis jeg kørere tråden en smule off topic igen...
Nej, det er okay. Det er jo relevant. Jeg tror på, at panelerne kan gøre en forskel, men jeg tror ikke på, at det er her fejlen ligger. Samsungs egne paneler lider også af fejlen - men måske i lidt mindre omfang.

Slør er i høj grad også et resultat af billedbehandlingen. B&Os LCD-TV har eksempelvis langt mindre slør end Samsungs LCD-TV på trods af, at de har samme panel (et Samsung panel). Hvorfor? Fordi B&O ikke sparer på netop billedbehandlingen.

Tilsvarende findes der mange andre billedsystemer der kan reducere slør. Uden jeg skal afsløre for meget om den kommende anmeldelse af LGs SL8000 serie, så kan jeg nævne, at deres løsning med scanning backlight påvirker sløret en del.
Af jbartens
Mange tak for dine svar endnu engang.... Tror jeg venter og ser hvad LG har at byde på med deres backlit LED...
Af JENC
Garm skrev:... Derfor håber jeg Samsung får lavet en indstilling i den almindelige menu, så brugeren selv kan beslutte om de vil have autodimming aktiveret eller ej - og forhåbentlig vil det kunne deaktiveres uden at kompromittere billedkvaliteten væsentligt.
En af grundene til at Samsung ikke lader brugerne slå autodimming til og fra i den almindelige menu er, at de får langt færre klager og problemer med backlight bleeding og clouding. De problemer ser man jo ikke når lyset skrues helt ned.

En påtvungen omgåelse af et generisk LCD problem vi gerne var foruden. Ud over en til/fra switch i menuen var det mest optimale måske en autodimming niveauscala fra 0 til 10. Så man kunne køre f.eks. "niveau 2" i stedet for niveau 10.
Brugeravatar
Af Johnjohn
jeg springer både Samsung og LG over, pga man ikke kan sortere i de Digitale kanaler noget jeg tager for givet her i 2009 snart 2010
så jeg venter spændt på testen af Philips 9704 og håber den kommer før LG testen 8)
Af JENC
Rasmus Larsen skrev:... Uden jeg skal afsløre for meget om den kommende anmeldelse af LGs SL8000 serie, så kan jeg nævne, at deres løsning med scanning backlight påvirker sløret en del.
I positiv eller negativ retning?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
JENC skrev:
Rasmus Larsen skrev:... Uden jeg skal afsløre for meget om den kommende anmeldelse af LGs SL8000 serie, så kan jeg nævne, at deres løsning med scanning backlight påvirker sløret en del.
I positiv eller negativ retning?
;)
Af telum
omg cliffhanger! :D Hvornår kan vi så forvente anmeldelsen af SL8000 på trapperne?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11