08 okt 2009, 11:08
For hvad er forskellen på smag, præferencer og opfattelse..?
Smag er vel netop et udtryk for ens præferencer!
Så når folk udtaler sig om at billedkvalitet for dem er en smagssag, så udtrykker de måske i virkeligheden bare at deres præferencer er afvigende fra den objektive målbare korrekte billedkvalitet..
For mig gør det så ikke den store forskel hvilket verbum man vælger til at udtrykke sin personlige holdning til billedkvalitet.. For mig er det alligevel indiskutabelt hvorvidt der findes en objektiv standard eller ej - for det gør der imo.. - og hvis man vil ha' det bedste frem på sin skærm, er det klart at man behøver en standard at arbejde ud fra med kildematerialet - og derudaf også på de paneler der skal gengive det korrekte billede..
yakken skrev:Korrekt billedkvalitet er ikke en smagssag. Du kan have personlige præferencer, der trækker i en anden retning, men det korrekte billede har en ret specifik signatur, som du kan kalibrere dig til vha. noget ret objektivt hardware. Gutterne hos B&O har deres egen opfattelse af hvordan billedet skal se ud, men det er ikke identisk med hvordan det korrekte billede ser ud da farvetemperaturen er for høj.For mig at se sætter ovenstående udtalelse fokus på det egentlige problem i denne "religionskrig"..
For hvad er forskellen på smag, præferencer og opfattelse..?
Smag er vel netop et udtryk for ens præferencer!
Så når folk udtaler sig om at billedkvalitet for dem er en smagssag, så udtrykker de måske i virkeligheden bare at deres præferencer er afvigende fra den objektive målbare korrekte billedkvalitet..
For mig gør det så ikke den store forskel hvilket verbum man vælger til at udtrykke sin personlige holdning til billedkvalitet.. For mig er det alligevel indiskutabelt hvorvidt der findes en objektiv standard eller ej - for det gør der imo.. - og hvis man vil ha' det bedste frem på sin skærm, er det klart at man behøver en standard at arbejde ud fra med kildematerialet - og derudaf også på de paneler der skal gengive det korrekte billede..
Bedste hilsner
Mons
Mons