Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Thomse
Jeg sidder og overvejer køb af ny fladskærm, men er meget i tvivl om hvilken størrelse skærm vi skal købe. Skærmen skal bruges i en stue, hvor vi sidder ca 4,6 meter fra skærmen...skal det være 42" eller 50"....?? eller 46"?

Skærmen skal bruges til alm digitalt kabel-Tv, samt blu-ray film fra tid til anden...

Jeg har følgende modeller i overvejelse:

Panasonic V10 (enten 42" eller 50")
Samsung B850 50"
Samsung B8000 46" (afventer test!!)

Har tidligere læst en tråd om emnet herinde og der var konklusionen vist, at man skulle sætte et komma ind i skærmstørrelsen og så havde man den rigtige siddeafstand. Holder det? Hvad er erfaringerne?

I så fald skal vi have en 46", men jeg synes ikke at kan finde mange skærme i den størrelse, der får top-anmeldelser?

Håber nogen kan hjælpe med lidt input?
Af BrianH
50" er ikke for stort, så det er kun om du har råd til det... Du kunne også gå højere, hvis dit tv-signal er godt og helt sikkert med blue-ray
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den med kommaet har du ikke herfra. Vi har en applet du kan bruge til at bestemme skærmstørrelsen:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

50" er så afgjort ikke for stort. Jeg sidder 2½ m fra mit, og til Blu-Ray er det for småt. Til alm. digitalt TV, så er det en god størrelse i den afstand.
Af Krabmania
Hej,

Har haft samme dilemma som dig - for 5 år siden. Der valgte jeg 32" (som var stort dengang), da jeg sad 2½-3 m. fra skærmen. Dengang havde jeg også kun analog signal, så det passede nok meget fint.
Men i dag, hvor digitalt TV er ved at være hver mands eje, ville jeg bare gå efter så stort som muligt, dog uden at gå på kompromis med kvaliteten. Med det mener jeg, at hvis man har f.eks. 15.000,- til nyt TV, ville jeg helt sikkert vælge det med det bedste billede, og ikke nødvendigvis det med den største skærm. Federe at have et godt og flot billede på en 42" end et halvdårligt på en 52"!!

Jeg har selv et Samsung UE46B7050 (46" LED). Jeg sidder ca. 3,5 m. fra skærmen, og det er slet ikke for stort. Ville gerne have haft et større, men var begrænset at vægpladsen hvor TV'et skulle hænge!! :((
Bare husk ikke at sætte det for højt. Dit hoved skal være ca. midt i skærmen, når du sidder i din yndlings stol/sofa!! :)

Pøj pøj med dit TV project.. ;)
Af Thomse
Mange tak for jeres input! :) Fedt at få så hurtigt svar!

Baseret på jeres svar, vil jeg nok helt sikkert arbejde videre med 50"-ideen. Så skal kæresten bare overtales ;)

Afventer dog stadig Flatpanels test af Samsung B8000.... :)
Af RogueAgent
Jeg er helt enig med Yakken - vi sidder ca. 2,5-3 meter fra en 50", og da vi fik det for ca. 4 måneder siden (opgradering fra 28" CRT) var det faktisk konen der først kommenterede at det egentlig ikke havde gjort noget hvis det havde været lidt større...