Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Vafle
Har nu bestemt mig for, langt om længe, endeligt at skulle købe min første fladskærm. Har læst en del rundt omkring, og er nok kommet frem til, at G10 er noget af bedste lige p.t., så er til at betale sig fra. Har dog også læst rigtig mange steder at den tidligere serie fra Panasonic PX80'eren skulle være rigtig god.

Mit spørgsmål er så, hvordan de er i forhold til hinanden? Brugtpriser, kan PX'eren fåes til knap 4000,-. G10'eren kan fåes til ca. 7000 eller nypris 7659,-. Men er G10'eren virkelig de 3600,- ekstra værd?

Det jeg skal bruge den til er hovedsagligt film og Xbox. En smule tv selvfølgelig også, men det er ved at være minimalt.

Tv'et bliver 90% tiden brugt i temmelig mørk stue (forstået på den måde, at der er ingen sol eller kunstig lys der går i skærmen).

Er der andre mærker der er værd at overveje, er jeg selvfølgelig åben for det.

På forhånd mange tak.
Af bantam
Når du angiver, at TV'et skal bruges i en "temmelig mørk stue", vil PX80'eren gamma på 2.0 være lidt problematisk: Fordelen ved G10 er, at man kan indstille gamma'en til ca. 2.2 (eller endda ca. 2.5), hvilket fungerer bedre i mørkere omgivelser.

Gamma 2.0 fungerer bedst i et oplyst/meget oplyst lokale - men i bare lidt mørkere omgivelser kan billedet få et mælet udseende (som en "hvid film" over billedet). Man kan ikke kompensere for dette på PX80 (eller på dens afløser X10 for den sags skyld).
Af bantam
Sikkert ikke - de fleste klager over det mælkede/hvide look i billedet - det er trods alt de færreste, der er klar over betydningen af gamma-parameteren.

Gamma'en (og muligheden for at ændre på den) er i mine øjne den afgørende forskel mellem f.eks. X10- og S10-modellerne.
Af Th@mas
bantam skrev:Sikkert ikke - de fleste klager over det mælkede/hvide look i billedet - det er trods alt de færreste, der er klar over betydningen af gamma-parameteren.

Gamma'en (og muligheden for at ændre på den) er i mine øjne den afgørende forskel mellem f.eks. X10- og S10-modellerne.

Hvor stiller man Gamma på S10?, har kigget i menuerne uden at kunne finde noget.

Mvh.
Th@mas
Af bantam
Jeg har lige gransket manualen: Desværre kan man kun ændre gamme på PC-indganen for S10 - beklager, min fejl.

Det betyder, at det kun er G10 og opefter, man kan indstille gamma for.